האוניברסיטאות לבג"ץ: "אקוניס מערב אג'נדה פוליטית במינויים"

ועד ראשי האוניברסיטאות עתר נגד מניעת המינוי של פרופ' יעל אמיתי לקרן המדעית ישראל-גרמניה מכיוון שחתמה בעבר על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הגיש היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד החלטתו של שר המדע אופיר אקוניס לדחות את מינויה של פרופ' יעל אמיתי לקרן המדעית ישראל-גרמניה (GIF) מסיבות פוליטיות. בור"ה מציינים כי העתירה הוגש לאחר שהשר התעלם באופן מוחלט מהמלצת היועץ המשפטי לממשלה לחזור בו מהחלטתו. אמיתי היא ראשת בית הספר למדעי המוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ונחשבת לחוקרת מובילה.

לפני כ-3 שבועות הודיע אקוניס כי הוא מונע את מינוי אמיתי מכיוון שחתמה ב-2005 על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד רחל בן-ארי, היועצת המשפטית של ור"ה, טוענים ראשי האוניברסיטאות כי שר המדע "בוחר לעשות שימוש ציני בסמכות שקיבל על-מנת לקדם אג'נדה פוליטית". הם מוסיפים כי "עירוב שיקולים פוליטים צרים המאפילים על השיקולים האקדמיים מסב נזק עצום למוניטין והמעמד של האקדמיה הישראלית בפרט ולדימויה של מדינת ישראל בכלל".

ראשי האוניברסיטאות גם מזהירים כי החלטת השר "מסכנת את שיתוף-הפעולה המדעי עם גרמניה המתקיים באמצעות הקרן, מעיבה על פעולתה התקינה של הקרן ומסכנת מיליוני אירו שמיועדים לתמיכה במחקר המדעי בישראל".

אקוניס כתב בתגובה בעמוד הפייסבוק שלו: "בניגוד לשקרים המופצים על-ידי ועד ראשי האוניברסיטאות, מינויה של פרופ' יעל אמיתי לא אושר בשל עמדותיה, אלא בשל תמיכתה בסרבנות לשירות בצה"ל, דבר שמהווה עבירה על החוק! לא ראוי שמי שקראה לסרבנות והודיעה בשבועות האחרונים כי אינה חוזרת בה מתמיכתה בסרבנות, תייצג את מדינת ישראל בפורומים בינלאומיים. בעצם חתימתם על העצומה התומכת בסרבנות, ראשי האקדמיה הם שהכניסו היבטים פוליטיים לפעילותם המדעית, בעוד אני אומר פעם אחר פעם: סרבנות לשירות בצה"ל מכל צד של המפה הפוליטית ראויה לגינוי".