מי שמאמין ובטוח בצדקת דרכו אינו זקוק לעגן זאת בחוק | דעה

אפשר עדיין לעצור את תהליכי ההסתה והפילוג בחברה הישראלית, אבל שנאה וחוקים מפלים לא יעזרו לנו • דעה

נתניהו וקרא נפגשים עם ראשי מועצות מן המגזר הדרוזי / צילום: לע"מ, קובי גדעון
נתניהו וקרא נפגשים עם ראשי מועצות מן המגזר הדרוזי / צילום: לע"מ, קובי גדעון

ב-19 ביולי 2018 עבר בכנסת חוק יסוד: חוק הלאום, חוק שנוי במחלוקת אשר מתעלם מעקרון השוויון בין אזרחי המדינה. חוק שאין בו אזכור (במתכוון) להגדרתה של ישראל כמדינה דמוקרטיות ושוויונית. 

חוק שמטרתו להעדיף אזרחים יהודים על פני שאר האזרחים בני לאום\דת אחר\ת, לשלול מהם את הזכות להגדרה עצמית ועל הדרך לפסול את מעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית במדינה אי אפשר לקרוא לו חוק הלאום אלא חוק הלאומנות ויש הבדל ענק בין שני הדברים.

אתחיל ואומר שמי שמאמין ובטוח בצדקת דרכו אינו זקוק לעגן זאת בחוק! החוק הזה רק מצביע על חוסר ביטחון עצמי. מדובר בחוק מיותר, בזוי ושפל שמסוכן לדמוקרטיה ועלול להפר את האיזון והמרקם העדין בין האוכלוסיות השונות במדינה. זה חוק המבוסס על עריצות הרוב ובא להכניס לספר החוקים של המדינה חוק חדש שמסביר שישראל היא יהודית כלפי האזרחים הלא יהודים בכלל והערבים בפרט, ודמוקרטית כלפי האזרחים היהודים.

מדובר בחקיקה פוליטית שמטרתה היחידה היא להשפיל את האזרחים הערבים ולספק פלטפורמה לח"כים מהליכוד להתגאות בה אח"כ בפריימרז של המפלגה. אגדיל ואומר שמדובר בחקיקה שאמורה לשמש את ראש הממשלה בקמפיין הבחירות ההולכות ומתקרבות (קמפיין שהתחיל בבחירות 96) כדי לצעוק לקהל מעריציו "תראו מה עשיתי לערבים עם חוק הלאום, השפלתי אותם עד עפר", כשברקע מחיאות כפיים. (מעין תחליף ל-"הערבים נוהרים"). ועל הדרך כמובן להוריד מסדר היום את נושא החקירות וההפגנות נגד השחיתות!

מאז ומתמיד היה מעין חוזה סמוי בין המדינה לאזרחיה היהודים, לפיו הם זוכים להעדפה על פני האזרחים הערבים (ומי שאינו אזרח ערבי יתקשה להבין זאת). בין אם זה בתקציבים, בשוק העבודה, בתקשורת, בהקמת יישובים, ביחס המשטרה, בנתב"ג ועוד.

אלא שהפעם הממשלה החליטה ללכת כמה צעדים קדימה ולעגן את האפליה הזו בחוק. כיצד זה מסתדר עם נאומיו של ראש הממשלה באו"ם והסרטונים שהוא מפיץ באנגלית ברשתות החברתיות? הרי רק בעברית הוא מסית נגד ערבים.

ואני תוהה אם רוצים להפוך את ישראל למדינת הלאום היהודי ולתת לאזרחים היהודים העדפה בחוק, הרי שלפי אותו עיקרון האזרחים הערבים צריכים לשלם פחות מיסים למדינה. אם המדינה החליטה להדיר אותי בגלל היותי אזרח ערבי, אין סיבה בעולם שאשלם את אותו אחוז המס כמו הקולגות היהודים שלי בעבודה. אבקש גם לגבות מיסים מיהודי התפוצות, שאינם אזרחי ישראל - הרי החוק בא להעדיף אותם על פני כל אזרח לא יהודי בארץ. 

האמן לי מר נתניהו, אפשר להגיע לשלטון ולמשול בלי רדיפה אובססיבית של מיעוטים. היו כאן בעבר ראשי ממשלה שקיבלו יותר מ-30 מנדטים בלי להתעסק השכם והערב בפילוג ושיסוי ובהסתה נגד ציבור שלם. הסתה שמתבררת כשקרית. למשל, "ביזוי דקת הדומייה באצטדיון דוחה בסח'נין", "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות", אינתיפאדת ההצתות" ועוד. שלא לדבר על ההתפארות בהריסת בתים ביישובים ערבים. הרסת? זרעת שנאה וגרפת לייקים בפייסבוק? קום ותפתור את מצוקת הדיור בחברה הערבית!

ואם אתה כזה "ציוני ופטריוט", אז למה ירדת מהארץ ושינית את שמך לבן ניתאי? למה ביזית את זכר השואה הנספים עם סיפור המופתי ומכרת אותה אח"כ לפולנים בעבור נזיד עדשים?

לח"כים ושרים מהימין אני אספר שאפשר להגיע לתקשורת גם בעזרת דברים חיוביים, ולא חייבים רק להפיץ שנאה כל הזמן ולקדם הצעות חוק שלא מביישות משטרים אפלים משנות ה-30 של המאה הקודמת.

הגיע הזמן להתעורר ולהבין שהאיום הגדול על מדינת ישראל אינו איום חיצוני אלא איום פנימי של התהליכים הרעים שעוברים על החברה הישראלית ונובעים מבורות, כסילות, חוסר אינטראקציה - שבסוף מובילים לשנאת האחר, כי פשוט לא מכירים אותו.

מעל במה מכובדת זו אני קורא לנשיא המדינה מר. ראובן (רובי) ריבלין שלא לחתום על חוק הלאום ולאשר אותו. אל תיתן לשנאה להשתלט עלינו.

■ הכותב הוא איש הייטק ופעיל חברתי.