מנהלי ערוץ 10 להלפרין: אשרי המיזוג - או שהערוץ ייסגר

הבוקר נערכה פגישה מכרעת של מנהלי ערוץ 10 עם הממונה על ההגבלים כדי לדון בבקשת המיזוג עם רשת 13 • בקשת ערוץ 10 נשענת על דוקטרינת החברה הכושלת - והמשמעות היא שאם בקשת המיזוג לא תאושר, הערוץ ייסגר

הממונה על ההגבלים, עוו"ד מיכל הלפרין / צלם: איל יצהר
הממונה על ההגבלים, עוו"ד מיכל הלפרין / צלם: איל יצהר

כשברקע תאריך הסיום לבדיקה שמקיימת הממונה על ההגבלים העסקיים  מיכל הלפרין בבקשת המיזוג של ערוץ 10 ורשת 13, מנהלים קברניטי ערוץ 10 את הקרב האחרון: ל"גלובס" נודע כי הבוקר (ד') נערכה פגישה מכרעת של מנהלי ערוץ 10 עם הממונה, עו"ד הלפרין, כדי לדון בבקשה. הפגישה התקיימה ללא נציגי רשת 13 ולפי בקשת נציגי ערוץ 10.

הפגישה נערכה סביב האופן שבו הוגשה הבקשה למיזוג על-ידי ערוץ 10. הדרך בה הערוץ מבקש להתמזג נשענת על דוקטרינת החברה הכושלת. המשמעות היא שבפנייה הרשמית לממונה מבהירים בעלי המניות שאם בקשת המיזוג לא תאושר, הערוץ ייסגר.

עד עתה היה ברור כי מבחינת ערוץ 10 הצורך במיזוג הוא אמיתי, אבל לא היה ברור עד כמה, במקרה שהמיזוג לא יאושר, בעלי המניות נחושים לסגור אותו, להחזיר את הרישיון ולהחשיך את המסך.

מנהלי ערוץ 10 אמנם השתמשו בטרמינולוגיה של סגירה - כך למשל מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, קרא לעובדי הערוץ לחפש עבודה במקום אחר - אך היו שחשבו כי מדובר בניסיון טקטי שמטרתו ללחוץ על הממונה על ההגבלים. השיחה היום מבהירה באופן סופי כי לא מדובר בהצהרות יח"צ, וכי בעלי המניות אכן גמרו אומר לא להמשיך להפעיל עוד את הערוץ כישות עצמאית.

כאמור, בקשת המיזוג מושתתת על דוקטרינת החברה הכושלת - אופציה שאמורה לאפשר לממונה לתת אישור למיזוג במקרים שבהם יש לאזן בין מיזוג שעלול לפגוע בתחרות לבין השאיפה שלא למנוע מיזוג כאשר הפגיעה בתחרות היא בלתי נמנעת. רק בקשות מיזוג שמקיימות תנאים מסוימים יכולים לקבל אישור המתבסס על דוקטרינה זאת.

כך למשל, יש להוכיח כי החברה הכושלת עתידה לצאת מהשוק בהיעדר מיזוג, והמיזוג הוא האלטרנטיבה היחידה להמשך קיומה. על הצדדים להוכיח כי לחברה הנרכשת אין עוד עתיד בשוק בו היא פועלת, והנזק התחרותי שייגרם הוא תוצאה של יציאת החברה מהשוק ולא של המיזוג. יש להראות שנעשתה בחינה של כל האלטרנטיבות האחרות העשויות להביא להבראת החברה, ולא נמצאו אלטרנטיבות אחרות. יש להוכיח כי לא קיים קונה חלופי שרכישתו את החברה תסב פגיעה פחותה בתחרות בהשוואה למיזוג, וכי רכישת החברה הכושלת אינה גרועה יותר בהשוואה לאי-רכישתה כלל.

על-פי החוק, הממונה אמורה הייתה להכריע בשאלת המיזוג עד 5 באוגוסט. בשבוע שעבר היא בקשה מהצדדים דחייה של שבועיים, ופסיקתה הסופית אמורה להינתן ב-15 באוגוסט. 

אי-ודאות בתוך הערוץ

בערוץ 10 ובחברת החדשות עומדים בימים אלה בסיטואציה סבוכה במיוחד: מצד אחד הם חייבים לשדר לשוק, ובעיקר לממונה על ההגבלים, כי שוק הטלוויזיה בישראל יישאר בכל מקרה עם שני ערוצים מסחריים בלבד, בין שהמיזוג יאושר ובין אם לא, ושהאלטרנטיבה של אישור המיזוג היא הפחות רעה לשוק, כי באופן הזה יהיו לפחות שני ערוצים חזקים עם שתי חברות חדשות חזקות - בעוד שאי-אישור המיזוג מסכן את האפשרות לקיומה של חברת חדשות חזקה נוספת.

כדי לשכנע את הממונה בכך, על מנהלי ערוץ 10 לשדר מסר נחוש (שמקבל משנה תוקף גם בסוג הבקשה שהגישו), אולם המסר הזה יוצר בעיה בערוץ 10 בתוך הבית, שכן הוא יוצר אי-ודאות עצומה גם לגבי גורל העובדים וגם לגבי גורל חברת החדשות.

גם לרשת וגם לערוץ 10 יש אינטרס שבמקרה שהמיזוג יאושר, תגיע אליו חברת החדשות במלוא כוחה, מבלי שטאלנטים בולטים "יברחו" בדרך - כך שבו-זמנית יש לשדר מסר והיפוכו. נדגיש כי במהלך הזמן שבו נדון המיזוג אצל הממונה מנועה רשת מעשיית צעדים אקטיביים כדי לשמר כוח-אדם בו היא מעוניינת בערוץ 10, בעוד שהמתחרות שלה חופשיות לחזר אחרי הטאלנטים של הערוץ כאוות נפשן.

תאריך היעד הבא אליו נושאים כעת עיניים ברשת וערוץ 10 הוא 15 באוגוסט - המועד האחרון בו אמורה הממונה להודיע על הכרעתה. במקרה שהמיזוג יאושר, מיד לאחר מכן יתחיל התהליך בפועל. במקרה שהמיזוג לא יאושר, התאריך הבא אליו יש לשאת עיניים הוא 30 בספטמבר - המועד שעליו מדברים בערוץ 10 כמועד הסגירה.