תעודת הסל שתזכיר לנו מה זה להיות משקיעים

מי שקצה נפשו בהשקעות טרנדיות במניות ענק נוצצות יכול לנסות ולחזור לבסיס של עולם ההשקעות: בחירת מניות לפי קריטריונים של חוסן ושל יציבות המאזן של החברה • TTAC היא דוגמה ל-ETF שבוחרת מניות מתוך מדד ראסל 3000 על בסיס נתונים כמו מינוף וצמיחה בתזרים המזומנים

אפל / צילום: צילום: רויטרס - David Gray
אפל / צילום: צילום: רויטרס - David Gray

השקעה במניות על בסיס פרמטרים כגון של מאזן יציב, כפי שהוא מתבטא למשל בצמיחה בתזרים המזומנים השוטף, איננה נפוצה בעולם תעודות הסל (ETF). מי שבכל זאת רוצה להימנע מהשקעות טרנדיות, ולחזור לשיקולי הבסיס של השקעה בטוחה, התעודה TTAC עשויה להיות הבחירה הנכונה עבורו.

TTAC היא ETF שמציגה גישת מיון פשוטה וברורה, ואינה נגררת להחזקות נוצצות כמו אמזון, טסלה ונטפליקס. דווקא גישת מיון פשטנית זו הובילה השנה לתשואות יפות. TTAC הציגה ביצועי יתר מול מדד ראסל 3000 (Russell 3000) בתשואה מתחילת השנה (8.7% מול 6.7%), בתשואה חד-שנתית (23.3% מול 16.3%) ומאז השקת הקרן (46.6% מול 34.4%).

המתודולוגיה של התעודה

קרן TTAC, או בשמה המלא TrimTabs All Cap US Free-Cash-Flow ETF, בוחרת ניירות ערך ממדד ראסל 3000, מדד 3,000 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב (המהוות 98% מכלל שוק המניות בארה"ב). הקרן מדרגת את המניות במדד על בסיס שלושה כללים פונדמנטליים: מגמת הגידול בתזרים המזומנים החופשי (free cash flow); מגמת הירידה במינוף; ומגמת הירידה ב-free float (שיעור המניות שנסחרות בשוק).

100 המניות המובילות שנותרות לאחר מיון זה מקבלות משקל זהה (equal-weight) בקרן TTAC. קריטריונים אלה מותירים אחרי הסינון חברות בעלות תזרימי מזומנים מהותיים, עם מאזנים חזקים ומדיניות של החזרת ערך לבעלי המניות באמצעות רכישות חוזרות (share buyback).

ביצועים גבוהים למרות משקלות שווים

בשנה האחרונה הראו מניות המומנטום (momentum) ביצועים טובים יותר לעומת מניות ערך (value), עם תשואה של 24.8% לעומת 13.4%, ומניות של חברות בעלות שווי שוק גבוה (large cap) הציגו ביצועים טובים יותר ממניות של חברות בינוניות (mid cap) - עם תשואה של 16.1% לעומת 13.9%.

במצב זה, תיק במשקלות זהים באופן טבעי נחות יותר מבחינה מבנית לעומת תיק משוקלל שווי שוק. למרות רוחות נגדיות אלה, תעודת הסל TTAC הניבה תשואה עודפת, דרך פריסת השקעות רחבה על מספר מניות גדול יחסית, ולא על בסיס מספר קטן של השקעות גדולות. בולט לעין כי תשואת היתר של הקרן נוצרה למרות שהיא מסתפקת בהחזקה רק באחת ממניות ה-FANG - אפל (AAPL) - במשקל הנמוך ממשקלה של המניה במדד הייחוס. 

קרן הסל TrimTabs
 קרן הסל TrimTabs

מיקום חיובי בהסתכלות מאקרו

מנקודת מבט מאקרו-כלכלית, TTAC עשויה להיות פתרון המתמודד היטב מול החששות בשוק מפני סיום המחזור הכלכלי. בהנחה שכל שאר הנתונים זהים, חברות עם תזרימי מזומנים חזקים ומאזנים יציבים נוטות להחזיק מעמד טוב יותר במיתון.

בהשוואה ל-S&P 500, החברות הנמנות עם TTAC מייצרות גידול משמעותי בתזרים המזומנים החופשי (8.9% לעומת 3.3%). ברמת המאזן, לסך החברות בתעודה יש למעשה חוב נטו שלילי, כלומר לחברות בתיק יש יותר מזומנים מאשר חוב.

אחזקות התעודה

המנגנון של TTAC שתואר לעיל מייצר מגוון רחב של החזקות, שרבות מהן אזוטריות אפילו למשקיעים בעלי ידע. הקרן מחזיקה במשקלות שווים ענקים כמו אפל  (AAPL), ויזה (V) וקוסטקו (COST), לצד חברות ידועות פחות, כמו חברת משאבי האנוש (Robert Half International (RHI, שהניבה 37% מתחילת השנה, וחברת האבחון המולקולרי (Myriad Genetics (MYGN, שהניבה 24%. המייחד את 100 החברות ב-TTAC, הוא שהן נהנות ממודלים עסקיים מוכחים, עסקים שמייצרים כיום תזרים מזומנים חזק עם מאזנים יציבים.

מנקודת מבט סקטוריאלית, TTAC מחזיקה משקלות קרובים לאלה שבמדד היחס ראסל 3000. הסקטורים בעלי משקל עודף הם תעשייה (19% לעומת 10.7%) וצריכה (8.1% לעומת 6.7%). בין הסקטורים המוחזקים בתת-משקל בולטים שירותי תקשורת (0.0% לעומת 2.9%) ובריאות (9.7% לעומת 13.5%).

משקיעים המעוניינים בחשיפה לתעודות סל דומות, עם אסטרטגיה כדוגמת אסטרטגיית תזרים מזומנים חופשי, יכולים לבחור בין TTAC, של הספק TrimTabs,

לבין Pacer US Cash Cows 100 ETF (סימול: COWZ) של הספק COWZ .Pacer בוחרת מניות ממדד Russell 1000, טווח צר יותר של מניות מאשר זה של TTAC, המבוססת על ראסל 3000. COWZ בוחרת מניות רק לפי תשואת תזרים המזומנים החופשי, ואינה מתחשבת במגמת ירידת מינוף. הדבר מוביל בין היתר למשקלות גבוהים יותר עבור COWZ לעומת TTAC במגזרים היותר ממונפים - צריכה (27.8% לעומת 16.0%) ובריאות (17.8% לעומת 9.7%).

שתי התעודות מחזיקות באופן כללי אותו מספר של מניות (100). TTAC הראתה ביצועי יתר על COWZ על בסיס חד-שנתי (23.3% מול 16.1%) ומתחילת השנה (8.7% מול 3.4%). שתי התעודות הן בסדר גודל דומה, וקטן יחסית, במונחים של נכסים תחת ניהול - כ-100 מיליון דולר ל-TTAC וכ-91 מיליון דולר ל-COWZ היא TTAC היא קרן מעט יותר יקרה בדמי ניהול, 59 נקודות בסיס, לעומת COWZ, שגובה 49 נקודות בסיס. שתי התעודות יחסית חדשות: TTAC הושקה בספטמבר 2016 ו-COWZ בדצמבר 2016. יש לציין כי המחזורים בשתי התעודות קטנים יחסית. 

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.