אור יהודה | ניתוח

התקדים המסוכן בפשרה של גינדי עם זכאי מחיר למשתכן

הפשרה שאליה הגיעה גינדי עם זכאי מחיר למשתכן באור יהודה, שלפיה תשלם כ-20 אלף שקל לכל אחד בעבור מחיקת התנגדויותיהם, עלולה בטווח הארוך לגרום עיכובים מיותרים בהשלמת פרויקטים אחרים בתוכנית • פרשנות

הפגנת זכאי מחיר למשתכן באור יהודה / צילום: אמיר מאירי
הפגנת זכאי מחיר למשתכן באור יהודה / צילום: אמיר מאירי

גינדי החזקות החליטה להגיע לפשרה עם 16 זוכי מחיר למשתכן שהתנגדו לתכנון הפרויקט באור יהודה. מדובר בפרויקט של תוכנית מחיר למשתכן בעיר שעתיד לכלול כ-1,400 דירות שאת כולן עומדת לבנות החברה.

מכיוון שזה פרויקט ענק עם הוצאות לא מבוטלות מצד החברה, לא מפתיע שבמקום להמתין להתדיינות משפטית שעשויה לעכב את קבלת היתר הבנייה במקום בחודשים ארוכים, במקרה הטוב, החליטו בגינדי לקדם פשרה - פשרה שמכסה את הוצאות המתנגדים על ההליך שיופסק  וגם מפצה אותם בסכום כסף המוערך בכ-20 אלף שקל לכל אחד.

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה בענף הנדל"ן וגם לא הפעם האחרונה. אבל זו כן הפעם הראשונה שמהלך כזה קורה במחיר למשתכן. ומכיוון שמדובר בתוכנית רחבה שעד היום אמורה להוביל לבנייתן של למעלה מ-50 אלף דירות מוזלות ברחבי הארץ, מדובר בתקדים מסוכן שגינדי החזקה מעמידה לשוק כולו.

עד היום היו לא מעט התנגדויות של זוכי מחיר למשתכן לפרויקטים שונים, והעובדה שהבחירות לרשויות המקומיות מתקרבות במהירות גרמה לרשויות להיות הרבה יותר קשובות להתנגדויות הללו. מצד שני, לא פעם קרה שהועלו טענות הנוגעות לגודל הדירות, למשל, שמקורן בתב"ע המקורית של המגרש שלא הותאמה מלכתחילה למחיר למשתכן, או טענות אחרות שלא תמיד אפשריות לתיקון. והיו כבר מקרים שבהם בית המשפט קבע שטענות הזכאים אינן מחזיקות מים, וכן שלזוכים בהגרלות אין עדיין זיקה קניינית לפרויקט, כל עוד לא חתמו על חוזה.

תמריץ להגשת התנגדויות ולעיכוב

מכיוון שהתהליכים הללו לוקחים זמן ומעכבים הוצאת היתר, מה שבשורה התחתונה אומר הכבדה על הקבלנים והיזמים למשל בכל הקשור לעלויות המימון, יש היגיון כלכלי להגיע לפשרה מחוץ לבית המשפט או ועדות התכנון. מצד שני, פיצוי כספי למתנגדים הוא כאמור בעייתי ומהווה תקדים מסוכן. מה יקרה מחר בפרויקט מחיר למשתכן בעיר אחרת כשקומץ מתנגדים יחליט להגיש התנגדות ויקווה שהחברה שזכתה במכרז תגיע גם איתו לפשרה? אין שום ודאות שחברות אחרות יבחרו במהלך כזה, אבל אם חברה אחת פרצה את הסכר, יש עשרות פרויקטים אחרים שנכנסים עכשיו לעין הסערה.

ולמי התקדים הזה הכי מסוכן? לא לחברות שיכולות בקלות לעמוד בתשלומים הללו, אלא דווקא לזכאים עצמם ולזוכים בהגרלות. אם קומץ זכאים מגיש התנגדות, שאר הזוכים באותו הפרויקט לא יוכלו לעשות כלום כדי לקדם את הפרויקט עד שהנושא לא ייפתר. המשמעות הרחבה יותר היא שפרויקטים עשויים להתעכב בגלל התמריץ החדש שניתן להגשת התנגדות, ובשורה התחתונה, מועד מסירת הדירות המוזלות לזוכים יתעכב.

שיווק הדירות נעצר בהוראת מטה הדיור

זה המקום לציין כי אפילו בפרויקט הספציפי באור יהודה, הפשרה עם המתנגדים לא פתרה את כל הבעיות.  זאת מכיוון שבמקביל עלתה טענה אחרת של זוכים בדירות המוזלות בפרויקט - לגבי מועד מסירת הדירות בו. כפי שנחשף ב"גלובס", מועד סיום הבנייה על פי המכרז עומד על כ-22 חודשים, לעומת זאת התחייבות החברה למסירת הדירות לזכאים, שנמסרה בכנס שקיימה החברה לזוכים, ועמדה על בין 50-46 חודשים.

הטענות הללו הועלו על ידי הזוכים לאחרונה, הופנו בין היתר לחבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) ולראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, שהעבירו אותן, כל אחד לחוד, לשר האוצר משה כחלון. התוצאה הייתה מכתב ששלח יו"ר מטה הדיור באוצר, זאב בילסקי, לגינדי החזקות ובו נכתב: "בכנסים שהתקיימו בימים האחרונים הצגתם את הפרויקט בפני זוכי מחיר למשתכן. בעקבות זאת התקבלו פניות ותלונות רבות מזוכים ואני מבקש לבחון אותן. עד להודעה אחרת, אני מבקש כי תהליך שיווק הדירות ייעצר וכי לא ייחתמו חוזים עם הזוכים". כלומר, במטה הדיור ביקשו לעצור את תהליך שיווק הדירות מה שעשוי לגרור עיכוב נוסף. כך שאם נחזור רגע לאותה פשרה שנחתמה עם זוכי מחיר למשתכן, היא אולי פתרה בעיה אחת, אבל לא בטוח שבאמת תוביל לכך שהפרויקט יוכל להתקדם מהר יותר.

"נעשה הכול להקדים את לוחות הזמנים"

לגבי מועד מסירת הדירות נמסר מגינדי החזקות: "החברה עובדת בשיתוף פעולה מלא עם העירייה, רמ"י ומשרד השיכון והבינוי ובונה בהתאם להנחיות התב"ע... לוחות הזמנים בפרויקט נקבעו בתיאום עם משרד הבינוי והשיכון, בהתאם ללוחות זמנים מקובלים בהקמת שכונה חדשה הכוללת תשתיות, פארקים ושטחים ציבוריים בהיקף גדול. עם זאת החברה תעשה כל שביכולתה על מנת להקדים את לוחות הזמנים ורואה זאת כאינטרס משותף שלה, של העירייה ושל דיירי הפרויקט".

בהקשר של הפשרה אליה הגיעה החברה מול המתנגדים נמסר מגינדי: "החברה פעלה בהתאם לפרקטיקה הנוהגת בהליכי רישוי בנייה כאשר בעל היתר שרוצה להוציא את ההיתר מהר ככל האפשר מגיע לפשרה עם המתנגדים, במקום להיגרר להליכים לאורך שנים שיכולים לגרום נזקים בלתי הפיכים לפרויקט, למשתכנים ולחברה , שאיש מהמתנגדים לא יוכל לפצות עליהם".