בקשת המיזוג נדחתה - ויוניון ו-TMF יערערו לביה"ד להגבלים

ניסיון העבר מלמד כי בית הדין הפך החלטות של הממונה על ההגבלים רק לעתים נדירות • עו"ד מיכל הלפרין דחתה לפני שבועיים את בקשת חברות המדיה, בטענה כי מיזוג ביניהן עלול לפגוע בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

שבועיים לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, דחתה את בקשת חברות המדיה יוניון ו-TMF להתמזג, נראה כי השתיים מסרבות להרים ידיים. ל"גלובס" נודע כי החברות הודיעו לממונה כי הן יערערו על החלטתה בבית הדין להגבלים עסקיים. לפי החוק, ניתן להן זמן של 30 יום ממתן הפסיקה להודיע על ערעור ולהגיש תביעה. 

בחודש דצמבר האחרון פנו יוניון ו-TMF לממונה על ההגבלים העסקיים וביקשו ממנה לאשר מיזוג ביניהן. זמן קצר לאחר מכן נעשתה פניה נוספת לממונה - הפעם היו אלה חברות המדיה זניט ומדיה קום שביקשו פטור מהסדר כובל על-מנת שיוכלו לרכוש מדיה יחד. אם המיזוג היה מאושר, שתי החברות הגדולות בשוק היו מחזיקות יחד כשני שליש ממכירת הפרסום בערוצים.

במשרד הממונה החלה בדיקה רחבה של השוק שכללה בקשת נתונים מכל חברות המדיה ומחזיקות הרישיון. הראשונות שקיבלו תשובה שלילית היו זניט ומדיה קום, לאחר שהממונה קבעה כי מדובר בבקשה טקטית שנועדה לצבור כוח מול הזכייניות. המקרה של יוניון ו-TMF היה מסובך יותר, שכן החברות נערכו למיזוג אמיתי שהיה יוצר חברה אחת חדשה.

הסיבות שהובילו את הבקשה למיזוג התמקדו בחלוקת הכוח שקיימת כיום בשוק הטלוויזיה, ובעובדה שמדובר בשוק עם מספר זכייניות מצומצם וחברת מדיה אחת חזקה - יוניברסל מקאן - שכוחה גדול משמעותית ממתחריה. כשהלך והסתמן שהממונה לא נוטה לאשר את המיזוג, ניסו שתי החברות להבהיר כי מערך הכוחות שמנהל היום את שוק המדיה השתנה מאוד גם מבחינת האיומים שבו (שהמרכזיים שבהם הם העובדה שגוגל ופייסבוק הולכות ונוגסות חלקים הולכים וגדלים מעוגת הפרסום); וכך גם מבחינת המודלים העסקיים ומנועי הצמיחה שעומדים היום לרשתות הטלוויזיה. החברות טענו כי בכל העולם מנועי הצמיחה של רשתות הטלוויזיה הם מכירת תוכן ושיתופי-פעולה מסחריים, וכי התלות שלהן במכירת פרסומות הולכת ופוחתת.

הלפרין לא השתכנעה וקבעה כי לטלוויזיה יש עדיין חלק מרכזי בשוק המדיה בישראל, וכי לחברות המדיה יש כוח גדול מול רשתות הטלוויזיה. בדיקתה העלתה כי חברות המדיה רוכשות מהרשתות זמני פרסום במחירים מסוימים ומוכרות אותם במחירים גבוהים משמעותית למפרסמים. לשיטתה, שוק רכש המדיה נותר ריכוזי מאוד, עם מספר מצומצם של שחקנים וחסמי כניסה גבוהים שהובילו לכך שבמשך תקופה ארוכה לא נכנסה לתחום חברה חדשה.

הבדיקה אף העלתה כי החלק הארי של הכנסות ערוצי הטלוויזיה הוא ממכירת פרסום, וכי למעלה משלושה רבעים מתוכן מקורם בתיווך רכש של 5 חברות המדיה הגדולות. הלפרין קיבלה את טענת חברות המדיה כי יוניברסל זוכה לתנאים מסחריים טובים מהזכייניות בגלל היקף הרכישות שלה, אך לא מצאה כי תנאים משופרים אלה לא נובעים מיתרונות משמעותיים בשל גודלה בהשוואה לחברת רכש מדיה אחרת. כלומר, נראה שהממונה סבורה כי כל חברה שתגיע לגודל של יוניברסל תקבל את התנאים שהיא מקבלת.

כאמור, ביוניון וב-TMF החליטו לערער על ההחלטה, זאת למרות ניסיון העבר המראה כי רק לעתים נדירות הפך בית הדין החלטות של הממונה.