סמסונג מציגה נתונים מאכזבים: "מכירות הגלקסי S9 איטיות"

ההכנסות נמוכות ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, הרווח התפעולי ירד משמעותית • מנוע הצמיחה העיקרי של החברה היה חטיבת השבבים

סמסונג גלקסי S9 / צילום: shutterstock
סמסונג גלקסי S9 / צילום: shutterstock

סמסונג פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2018, ורשמה ירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הכנסות הענקית הקוריאנית עמדו על 58.4 טריליון וון (52.1 מיליארד דולר) ברבעון זה, והן נמוכות ב-4% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי של סמסונג עמד על 11 טריליון וון (9.8 מיליארד דולר), מתחת לציפיות האנליסטים ל-11.6 טריליון וון. הרווח התפעולי של סמסונג עמד על 14.9 טריליון וון.

לפי החברה, הסיבה לנתונים המאכזבים עשויה להיות "מכירות רכות יותר של סמארטפונים ומסכי תצוגה". החברה תיארה את מכירות מכשיר הדגל שלה, הגלקסי S9 שהושק בסוף הרבעון הקודם כ"איטיות". מוקדם יותר החודש, אנליסטים צפו כי המכשיר יהיה מכשיר הדגל בעל המכירות הגרועות ביותר מסדרת גלקסי מאז הגלקסי S3 ב-2012. מחלקת הסמארטפונים של סמסונג רשמה רווח תפעולי של 2.7 טריליון וון, ירידה משמעותית לעומת 4.1 טריליון וון ברבעון המקביל בשנה שעברה.

המכירות המאכזבות של סמסונג הן חלק ממגמה עולמית של האטה בשוק הסמארטפונים. המכירות נמצאות בירידה לאחר שנים של צמיחה מהירה, מאחר שצרכנים כבר לא מאמינים כי גרסאות חדשות של המכשירים הסלולריים הן בהכרח חכמות או כאלה שיש בהן שיפור ניכר של המודל שברשותם, ובכך מצדיקות את תג המחיר הגבוה. צרכנים מעדיפים ככל הנראה לחכות כרגע לגל החדשנות הבא בתחום, מסכים מתקפלים למשל, שסמסונג מפתחת לפי דיווחים, או מכשירים המיועדים לרשת הווי פיי המהירה יותר, 5G. בנוסף, חברות סיניות כמו וואווי ושיאומי תופסות נתח שוק הולך ונרחב. החברות הסיניות מאיימות על סמסונג גם בגזרת הטלוויזיות, שדווקא היו נקודה חיובית בדוחות סמסונג נכון לעכשיו, והציגו מכירות נאות.

גם בגזרת מכירות המסכים לאייפונים סמסונג מתחרה בחברות הסיניות, והתקשתה ברבעון הזה. הרווח התפעולי בחטיבה זו עמד על 140 מיליאד וון, ירידה לעומת 1.7 טריליון וון בשנה שעברה. החברה, שמספקת מסכים לאפל למרות שהשתיים מתחרות בשוק הסמארטפונים, טענה ל"ביקוש נמוך" למסכי OLED גמישים שהופיעו במכשירים כמו אייפון X. גם מכירות מסכי ה-LCD היו נמוכות מהרגיל, והם אף נמכרו במחיר נמוך מהרגיל. החברה הצהירה כי היא מצפה שהביקוש למסכי ה-OLED יעלה במחצית השנייה של השנה. אפל אכן צפויה להשיק שני דגמי אייפונים חדשים עם מסכי OLED.

מנוע הצמיחה העיקרי של החברה היה בחטיבת השבבים שלה, שבה הרווח התפעולי עמד על 11.6 טריליון וון. "שבבים ממשיכים להיות האווזה שמטילה ביצי זהב עבור סמסונג, אבל תור הזהב של הסמארטפונים שלה כנראה נגמר" אמרה קלייר קים, אנליסטית בחברת Daishin Securities לבלומברג. סמסונג דיווחה שגם חטיבת חיישני הראייה שלה בצמיחה, בזכות חברות סיניות שמשלבות את הסנסורים בסמארטפונים בעלי מצלמה כפולה. 

לאחר פרסום התוצאות, מניית סמסונג אלקטרוניקס  נפלה בפחות מאחוז. 

החברה משקיעה בהרחבת היכולת שלה לייצר שבבי זיכרון וסמארטפונים. בשנה שעברה סמסונג הודיעה על השקעות בגובה 20 טריליון וון כדי להגביר את תפוקת ייצור השבבים, והשנה סיימה לבנות בהודו את מפעל הסמארטפונים הגדול בעולם.