שיתוף הציבור של העירייה מעכב מיזם תמ"א 38 בת"א

הפרויקט בדרך השלום, תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, נידון עם העירייה כבר שנים ועמד לפני אישור, אבל החלטה על שיתוף הציבור בהליכי התכנון במתחם, והבחירות לרשויות המקומיות, מביאות להשהייתו

לאחר שנים ארוכות של קידום פרויקט במסגרת תמ"א 38 בתל אביב-יפו, הופתעו בעלי הדירות בבניינים הישנים בדרך השלום בתל אביב, כמו גם החברה שמקדמת את הפרויקט, לגלות כי העירייה החליטה לקיים הליך של שיתוף ציבור במתחם, דרישה חדשה שלא עלתה בעבר וצפויה לעכב את הוצאת ההיתר. ההחלטה לקיים הליך של שיתוף הציבור היא פועל יוצא ממדיניות חדשה של עיריית תל אביב, והיא נוגעת לפרויקט האמור בשל בקשה לשינוי תב"ע במגרש.

את הפרויקט, בדרך השלום מספר 89-87, מקדמים בעלי הדירות כבר כשבע שנים, ונכון להיום הוא אמור להיעשות במסלול הריסה ובנייה מחדש במסגרת תמ"א 38. בעלי הדירות אינם מצליחים להבין מדוע הפרויקט מתעכב, ומסבירים כי הבינו מהעירייה שהפרויקט נמצא קרוב לאישור. עכשיו הם חוששים שגם אם יסכימו לכל התנאים החדשים שעשויים לעלות, הבחירות המקומיות יעכבו את התהליך עוד יותר. ככל שהצליחו לברר, תאריך לפגישה להליך של שיתוף הציבור טרם נקבע. בעלי הדירות אף מתכננים כעת לערוך הפגנה על רקע התעכבות הפרויקט ובמקביל שוקלים להגיש ערר נגד העירייה.

מדובר בדוגמה נקודתית למידת הסיבוך של הליכי אישור של פרויקט תמ"א 38, שמראה מדוע לא תמיד מתאפשר לוח זמנים קצר. רבות כבר נכתב על אי הוודאות בתחום ההתחדשות העירונית ומקרים כאלו רק מדגישים עד כמה קשה לפעול בתחום מחד ועד כמה היעד שהציבה המדינה לבנייה נרחבת של התחדשות עירונית בשנים הקרובות יהיה קשה ליישום.

גורמים הבקיאים בנושא מספרים כי הכל התחיל בשנת 2011 כשבעלי הדירות החלו לקדם את הפרויקט, התקשרו עם בעלי מקצוע וחיפשו חברה מתאימה. לאחר פגישות ומו"מ עם 16 חברות ויזמים נבחרה חברת ארזים. מאוחר יותר, בשנת 2014, החלו פגישות מול מחלקות העירייה השונות על מנת לעמוד בדרישות בעת הגשת התוכניות לוועדה המקומית לקראת קבלת היתר בנייה. במחצית 2017 נראה היה שהצדדים הגיעו להסכמות לגבי כל הנושאים, אולם כשניסו היזמים להגיש תוכנית לאישור תב"ע נקודתית בסמכות הוועדה המקומית נדחו תוך דרישות לעוד נתונים. 

אחד מבעלי הדירות בבניין מספר: "שבוע לפני הכניסה לוועדה עצרו איתנו עם הדרישה לשיתוף ציבור, אחרי ארבע שנים שאנחנו מקדמים ואחרי שהמחלקה המשפטית ניסתה לעכב ולא הצליחה כי לא היה לה קייס. בימים האחרונים קיבלתי מסר דרך גורם בעירייה שאנחנו רק בתחילת הדרך ויש עוד לא מעט שנים עד שנוכל להתקדם. הם עברו את גבול הטעם הטוב, לא רוצים להיפגש איתנו. עושים מאיתנו צחוק. אגב הדרישות לצורכי ציבור מוצדקות, אבל הובילו אותנו שנים בדרך אחת, וקיבלנו מסרים שהכל בסדר ואפשר לרוץ קדימה, ופתאום קמו יום אחד ואומרים שצריך לעצור. זה לא הגיוני".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי הדרישה לקיום הליך שיתוף ציבור נובעת מנוהל עירוני שאושר על ידי הועדה המקומית כבר באוגוסט 2016. היוזמה בדרך השלום 87 ו-89 החלה כיוזמה לפרויקט של תמ"א 38 בהריסה ובנייה והגיעה לשולחן העירייה לפני כ-4 שנים. כשעלה הרצון היזמי לשנות את הבינוי והצפיפות בפרויקט, באופן שלא מתאפשר במסגרת היתר בניה מכח תמ"א 38, עלתה ואושרה הצעה כי תקודם במקום תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה, שתשפר את התכנון, בלי להוסיף לזכויות הבנייה. כשאושר תיקון 3 א' לתמ"א 38 על ידי המדינה בשנת 2016 הוא שינה, בין היתר, את אופן חישוב זכויות הבנייה והשפיע גם על היוזמה הזו. עובדה זו גרמה ליזם התכנית ולעורכיה לחזור לשולחן השרטוט ולהקפיא את קידום היוזמה מול מנהל ההנדסה לכמעט שנתיים, וכשחזרו זה היה כאמור למציאות שבה יש נוהל עירוני מאושר לשיתוף ציבור.

"מכיוון שטרם התקיים ההליך ומכיוון שלמרות שהתוכנית מצומצמת בשטחה היא בעלת השפעה לא מבוטלת על סביבתה, נקבע כי לא ניתן להביאה לדיון בהפקדה בלי לקיים מהלך התייעצות ויידוע משמעותי. אין הדבר אומר כי התכנית לא תגיע לדיון, להיפך. היא תגיע לאחר שהוצגה והונגשה לעיון הציבור עוד בטרם הדיון בהפקדה ולפני שלב ההתנגדויות.

"לצערנו, התכנית לא תעלה לדיון בטרם הבחירות מאחר שהחל מחודש אוגוסט ועד לאחר הבחירות לא יתקיימו דיוני הוועדה, אך אנו מאמינים שבאחד הדיונים הראשונים שייערכו לאחר הבחירות, היא תידון. במקביל, מכינה העירייה מתווה רחב להתייעצות עם הציבור בנושא פיתוח והתחדשות דרך השלום כולה. המתווה הנ"ל ימנה סדרת מפגשים, שכן לא אפקטיבי לערוך מפגשים גדולים בנושאים מורכבים כל כך. טרם נקבע לוח זמנים סופי, אך סדרת המפגשים האלו צפויה לצאת לדרך בחודשים הקרובים ומידע על אודותיה יופץ בכל ערוצי התקשרות העירוניים הרלוונטיים".