הדד-ליין מתקרב ובזק עדיין לא עומדת בדרישות מש' התקשורת

אחרי שלוש שנים של דחיות, משרד התקשורת קבע שהחל מ–1 באוגוסט בזק חייבת לספק שירותי טלפוניה למתחרות על גבי התשתית שלה במחיר אחיד • בזק הודיעה כי ביכולתה לעשות כן באופן חלקי בלבד • ל"גלובס" נודע כי המשרד לא מקבל את הפתרון ודורש יישום מלא של הרפורמה

משרד התקשורת קבע את 1 באוגוסט כמועד האחרון שבו בזק חייבת ליישם את רפורמת השוק הסיטונאי בטלפון הקווי.

ל"גלובס" נודע כי בניגוד לפרסומים ולהערכות שונות שבזק תחל ביישום הרפורמה בזמן, היא לא צפויה לעמוד בהוראות במלואן, והמשמעות היא שהחל ממחר בחצות היא תחל להפר את הוראות הרישיון שלה, ותיחשף לסנקציות.

בזק תספק החל ממחר בלילה פתרון חלקי בלבד, כזה שאינו עונה על דרישות משרד התקשורת, שמצדו כנראה לא יעבור על כך לסדר היום, וצפוי לפתוח בהליך הפרה מהיר מאחר שהסוגיה מוכרת היטב למשרד התקשורת. זו לא הפעם הראשונה שבזק סופגת קנס על אי-יישום רפורמה שקבע המשרד. בעבר היא נקנסה ב-11 מיליון שקל בגין כשלים ביישום רפורמת השוק הסיטונאי באינטרנט.

במצב הדברים הנוכחי, בזק נכנסת שוב לעימות מול משרד התקשורת שנובע כתוצאה מטעויות קשות שנעשו תחת ההנהלה הקודמת של החברה. לזכותה ייאמר שהיא התריעה על כך שאין לה יכולת טכנולוגית לספק פתרון מלא לדרישות המשרד בשל רשת המיתוג המיושנת שלה, והיא מתחייבת שברגע שתחליף את רשת המיתוג שלה, היא תיישם את הפתרון שדורש המשרד ותמלא אחר התנאים במלואם.

הפתרון שהוצע על ידי בזק נועד לנסות ולהרוויח זמן. היא רצתה להיראות כביכול כמי שעומדת בדרישות משרד התקשורת ומיישמת טלפוניה סיטונאית לטובת מתחרותיה, ומאפשרת להן להשתמש ברשת המיתוג שלה בדרכים עוקפות, כלומר טלאי על טלאי.

בזק כבר הודיעה לפני מספר שבועות שהיא לא תוכל לעמוד בדרישות באופן מלא, ואולם מבחינת משרד התקשורת היא הייתה צריכה להיערך כבר לפני מספר שנים, ולכן המשרד לא יקבל את הטענה שלה שדרישת המשרד אינה ישימה מבחינה טכנולוגית. מבחינת המשרד, אם בזק צריכה להחליף מתג לטובת יישום הטלפוניה הסיטונאית, אזי היא חייבת לעשות זאת ללא קשר לעלות הפרויקט, גם אם הוא יעלה לה כמה מיליוני שקלים.

אם בזק הייתה עומדת בדרישות המשרד ומיישמת ב-1 באוגוסט את הטלפוניה הסיטונאית, כפי שנקבע עוד ב-2015 מבלי לבצע שידרוג של הטכנולוגיה, זו הייתה סוג של הודאה באשמה. בזק לא יכולה להודות באשמה כה כבדה אחרי שבמשך שלוש שנים היא טוענת שדרישות המשרד אינן ישימות מבחינה טכנולוגית וכרוכות בהחלפה של רשת מיתוג. אם בזק הייתה עושה כן, סביר להניח שהיא הייתה חוטפת תביעות ייצוגיות, וייתכן אף שהייתה נדרשת התערבות של הממונה על ההגבלים העסקיים בגין פגיעה מתמשכת בתחרות.

מה שבזק עושה היום זה לנסות ולמזער נזקים באמצעות פתרון חלקי, תוך הבטחה שבעתיד היא תספק את הפיתרון המלא.

מש’ התקשורת שינה גישה

מאז שבעלי השליטה הקודמים בבזק כבר לא שם, היא הייתה יכולה להיערך ולעמוד בדרישות המשרד, מדוע היא לא עשתה זאת?

היא חשבה שהפריץ ימות או שהכלב ימות, אבל מסתבר שגם במשרד התקשורת התחלפו הדמויות, ונתי כהן, המנכ"ל החדש, אינו יכול להותיר את הסוגיה הזו פתוחה. ברגע שהדרג המקצועי סבר שבזק לא יכולה להישאר עם הטלפוניה במתכונת של מכירה חוזרת (שבניגוד לטלפוניה הסיטונאית לא מחייבת חיבור פיסי לרשת המיתוג שלה על ידי מתחרותיה והחלפת מתג ג.פ.) ומשפטית היא חייבת ליישם טלפוניה סיטונאית - אי אפשר היה להחזיר את הגלגל אחורה.

למעשה בזק בטעויותיה הקשות הובילה את המשרד למצב שאין לו ברירה - הוא יהיה חייב לפתוח בהליך של הפרת רישיון. החברה משלמת מחיר עצום על התנהלות ההנהלה הקודמת ועל היחסים עם המנכ"ל הקודם, עד המדינה שלמה פילבר שהיה מוכן לספוג את העיכובים ביישום הטלפוניה. בזק מצדה לא הייתה מוכנה לוותר, דרשה מחירים יותר גבוהים ולא הסכימה מעולם לתחרות בטלפוניה בכל צורה. היא התעקשה שהמחירים שקבע משרד התקשורת נמוכים מדי, ולא הסכימה להצעה הכי פשוטה ומתבקשת מבחינתה. שהמחיר יירד, אבל בתנאי שהטלפוניה לא תהיה בסיטונאות ותישאר במכירה חוזרת. היא חוטפת כעת חזק על אותה התנהלות.

משתלם לבזק להפר את החוק

למרות הכל, צריך לזכור שגובה הקנסות שהמשרד יכול להטיל על בזק נמוך יחסית, והתוצאה היא שמשתלם לבזק לשלם את הקנסות. מבחינה כלכלית ייתכן ולחברה כדאי גם להמשיך ולא ליישם באופן מלא את הטלפוניה הסיטונאית, כי הדבר יגרור אחריו נזק יותר קשה מאשר הקנס. אילו זה היה תלוי ביו"ר בזק שלמה רודב, בזק לא הייתה מגיעה למצב הזה מעולם, היא הייתה מיישמת את הוראת המשרד ככתבה וכלשונה. כעת כשרודב מנווט את הספינה, מעניין לראות כיצד הוא ינהל את המצב הסבוך.

לסיכום, מצד אחד משרד התקשורת אינו יכול בשום צורה לוותר לבזק ולא להעניש אותה על מה שהיא עשתה בסיפור הטלפוניה הסיטונאית בשלוש השנים האחרונות. מצד שני, צריך לראות את התמונה המלאה: האנשים האחראיים כבר לא שם, המתחרות לא באמת זקוקות לטלפוניה הסיטונאית, מדובר בשירות שהולך ונעלם. הדרישה ליישם עכשיו את הרפורמה, אחרי שלוש שנים, לא תתרום מאומה לקידום התחרות (עובדה שהמתחרות מסתדרות טוב מאד בלעדיה).

מבזק לא נמסרה תגובה.