תחקיר: "עמק הסיליקון הוא יעד ריגול למדינות, ובהן ישראל"

"ישראל פיתחה תרבות שמעודדת חברות ישראליות לרכוש סטארט-אפים ספציפיים, על סמך מידע שליקטה בשטח" • דובר שגרירות ישראל בוושינגטון: "ישראל אינה מרגלת בארה"ב"

ריגול תעשייתי / צילום: Shutterstock
ריגול תעשייתי / צילום: Shutterstock

הפעילות הטכנולוגית בעמק הסיליקון משמשת יעד ריגול למדינות זרות, לא רק סין ורוסיה, כצפוי, אלא גם למדינות ידידותיות לארה"ב, ובכללן ישראל - כך מדווח תחקיר באתר "פוליטיקו".

בעוד שרוב מאמצי הסיכול של FBI באזור סן-פרנסיסקו מכוונים נגד סין ורוסיה, מדינות כישראל ודרום קוריאה אינן טומנות ידן בצלחת, לדברי סוכני מודיעין אמריקאים לשעבר, שמצוטטים בתחקיר. הפעילות הישראלית סבוכה למדי, על פי אותם מקורות.

לטענתם, ישראל פיתחה "תרבות שמעודדת ומפשטת רכישת חברות בעלות עניין לישראל" - כלומר, ישראל משתמשת במידע שלוקט בשטח כדי לפתות, או לתמרץ, חברות ישראליות פרטיות לרכוש סטראט-אפים או חברות טכנולוגיות ספציפיות אחרות באזור עמק הסיליקון. בשנות ה-2000, נקט המודיעין הצרפתי אסטרטגיה דומה, לדברי המקורות.

בתגובה, אמר דובר בשגרירות ישראל בוושינגטון, כי "הטענות בלתי נכונות לחלוטין ואפילו מגוחכות". לדבריו, "ישראל אינה מנהלת פעילויות ריגול בארה"ב". דובר בשגרירות צרפת נמנע מתגובה.

לדברי אחד מהמקורות, פעילות הריגול של  דרום קוריאה בעמק הסיליקון קיבלה ממדים אדירים והיא מגלה תחכום מיוחד בריגול מקוון. סיאול קיבלה "אזהרה חמורה" מגורמים רשמיים בארה"ב ונדרשה לחדול מפעילות זו.

בניגוד לפעילויות הריגול בחוף המזרחי של ארה"ב, המבצעים המודיעיניים באזור סן-פרנסיסקו אינם מתמקדים בהשגת סודות דיפלומטיים, מידע פוליטי או תכניות מלחמה, מציין התחקיר ב"פוליטיקו". התרבות הפתוחה והקוסמופוליטנית של העסקים והעבודה בעמק הסיליקון מעודדת ריגול מסוג חדש, "רך" יותר, "בלתי מסורתי". המטרה היא השגת סודות מסחריים וטכנולוגיות. "מדובר בדרך מעודנת יותר של ליקוט מידע מודיעיני בעל אופי עסקי", לדברי אחד מהמקורות המודיעיניים.

ויחד עם זאת, הריגול הכלכלי הזה נפוץ בכל אזור עמק הסיליקון. במידה רבה, המרגלים הם "חלק משמעותי בפעילות היום-יומית" שם. לדברי אחד מהמקורות לתחקיר, 20% מפעילות הריגול הנגדי של FBI שקשורה לניסיונות גזל של קניין רוחני, מקורה בעמק הסיליקון.

אבל אין שום ודאות שעמק הסיליקון - אזור שידוע במגמות הליברליות שלו, ובה בעת בקפיטליזם המטורף שמנווט אותו - מסוגל להתמודד עם הבעיה הזו. לחברות טכנולוגיות, ובמיוחד סטארט-אפים, אין שום תמריץ לדווח לשלטונות על מאמצי ריגול שכוונו נגדן. לעתים קרובות, עסקים ואוניברסיטאות אינם מודעים לאיום הריגול, או שהם כה רגישים להלכי-הרוח הליברליים לגבי אפליית זרים עד שהם נרתעים מנקיטת צעדי ביטחון, לרבות סינון עובדים, מחשש שיאשימו אותם באפליה.

"ברצינות, הבעיה הגדולה ביותר שיש לנו עם רבות מהחברות בעמק הסיליקון היא שהן אינן מוכנות לדווח לשלטונות על עובדים שנחשדים בריגול או לדחוף להרשעתם", אמר ל"פוליטיקו" לאריי קאי, שהיה ממונה על פעילות הריגול הנגדי של FBI בפאלו-אלטו, ושפרש לגימלאות ב-2006. "עובד של חברה זו או אחרת מכר מידע לרוסים או לסינים, אך במקום לדווח על כך לבעלי המניות או למשקיעים שלהן הן פשוט מתעלמות. וכך, אם תפסנו מישהו, או שיש לנו מידע על פעילות ריגול ואנו רוצים לעבור לשלב הבא, החברות אינן משתפות פעולה בגלל חשש מפרסומים שליליים בעיתונות. זה הדבר הכי מתסכל בעולם".