שמחי: הצגנו לישראל כ"ץ מידע חדש על חובת רכש הגומלין

לדברי יו"ר ההסתדרות הלאומית, הוא הציג לכ"ץ נתונים אודות תרומתה של חובת רכש הגומלין למשק הישראלי מצד חברות זרות, שמוכרות ציוד לגופים שמתוקצבים בכסף ציבורי

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הצגנו לשר התחבורה, כ"ץ מידע חדש שלא הובא לידיעתו טרם החליט משרדו לבטל את חובת רכש הגומלין על יצרניות זרות של אוטובוסים", אמר היום (א') בצהריים יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי בתום פגישה עם שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

לדברי שמחי, הוא הציג לכ"ץ נתונים אודות תרומתה של חובת רכש הגומלין למשק הישראלי מצד חברות זרות, שמוכרות ציוד לגופים שמתוקצבים בכסף ציבורי. מדובר בחובה שמושתת על חברות אלה מצד הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי שבמשרד הכלכלה והתעשייה.

בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, נציגי האוצר ובכירי החברות הארגז ומרכבים, שעוסקות בהרכבת אוטובוסים שמיובאים מחו"ל. בחברות אלה חוששים כי יישום ההחלטה של משרד התחבורה, לביטול רכש הגומלין מצד יצרניות האוטובוסים תיפגע קשות בפעילותן.

לדברי שמחי "הפגישה התקיימה ברוח טובה ובאווירה מקצועית. השר היה קשוב לקריאותינו והבטיח שינסה לפעול למען פתרון המשבר ולכך שהתעשייה המקומית לא תיפגע".

עם זאת, גורם במשרד התחבורה העיר כי ההחלטה שנוגעת לרכש הגומלין התקבלה במסגרת ועדה מקצועית וכי השר כלל לא היה מעורב בה, כך שגם בעבר לא הובא לפניו מידע בנושא. זאת, בנוסף לכך שבקידום ההחלטה היה מעורב גם אגף התקציבים של משרד האוצר שסבור כי החלת חובת הרכש במכרזי האוטובוסים מייקרת את תעריפי הנסיעה לציבור.

בחברות הארגז ומרכבים מועסקים כ-1,000 עובדים באזור קריית מלאכי ובאור עקיבא. בשבוע שעבר הם הפגינו מול קריית הממשלה בירושלים בקריאה לבטל את החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה. גם שר הכלכלה, אלי כהן מתנגד להחלטה זו והודיע כי משרדו יפעל לביטולה. לדבריו רכש הגומלין נועד לטפח ולפתח את התעשייה הישראלית ויישום החלטת משרד התחבורה תיפגע בה.