אלי כהן: "נצטרך לוודא שמטרת חוק שטרום תושג"

שר הכלכלה מאמין שורבורג פינקוס לא הגיעה ל"סיבוב" שיגרור העלאת מחירים • המפקחת על הבנקים: "הידע והניסיון של הרוכשים יסייעו לקידום תחום התשלומים בישראל"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

במערכת הפוליטית ברכו על העסקה למכירת לאומי קארד לורבורג פינקוס, שתושלם עוד לפני המועד בחוק שקבע את ההפרדה (תחילת 2020). "שוק האשראי עבר תהליכי מיזוגים שהגבירו בו את הריכוזיות. המהלך הנוכחי נועד להגדיל את מספר השחקנים", אמר אתמול (א') בשיחה עם "גלובס" שר הכלכלה אלי כהן, שעמד בראש ועדת הרפורמות בכנסת, שהעבירה את חוק שטרום.

לגבי העובדה שבסופו של דבר מדובר במכירה לקרן השקעות, והחשש הטבעי כי הקרן רק באה לעשות "סיבוב" ובסוף תעלה מחירים, אומר כהן: "אין ספק שאנחנו צריכים להיות עירניים, ולעקוב שמטרת חוק שטרום שהוביל השר משה כחלון תושג. יחד עם זאת, כאשר שחקן חדש נכנס לשוק המטרה שלו היא להגדיל נתח שוק ולהציע שירותים נוספים. על כן אני מאמין שכאשר מספר השחקנים גדל, כך מצב הצרכנים יוטב".

במסגרת ההסכם לאומי פרטנרס מתכוון להחזיק ב-20% מלאומי קארד. זה לא מנוגד לרוח החוק שקראה להפריד את החברות מהבנקים הגדולים?

"בסוף היום, השליטה בלאומי קארד נמכרת. כמו כן, לפי הגדרות החוק אסור לבנקים הגדולים להיות מעורבים בניהול חברות כרטיסי האשראי, ואני בטוח שהם יעמדו בכך. ישראכרט תופרד בקרוב מבנק הפועלים, ואנחנו רואים שחברות הביטוח רוצות להיכנס לעולם האשראי הצרכני. אנחנו רואים כעת מהלך היסטורי ומהותי בשוק הבנקאות בישראל".

גם אתה וגם השר כחלון ציינתם אתמול בתגובתכם לעסקה כי אתם מקווים שלאומי קארד תהפוך לבנק, אבל לא נראה שזו התוכנית של הרוכשים.

"אחרי 47 שנים שלא קם בנק בישראל, ההסתברות שיוענק רשיון בנקאי חדש עלתה באופן משמעותי. אני חושב שכניסה של חברות כרטיסי האשראי לעולם הבנקאות תאפשר להן להגדיל את מגוון השירותים שלהן. החברות הללו נהנות מיעילות תפעולית יחסית גבוהה כי אין להם מערך סינוף כבד, וכמות העובדים בהן נמוכה יחסית, כך שיש להם יתרון יחסי על פני הבנקים הקיימים. חברות כרטיסי האשראי גם נהנות ממוניטין, ידע ובסיס לקוחות ויכולות להציע שירותים בנקאיים".

על הסיכוי שחברות האשראי יהפכו לבנקים, אומר שר הכלכלה: "אחרי שהבעלים החדשים ילמדו את השוק הישראלי, וירצו לפתח מנועי צמיחה נוספים, המעבר לרישיון בנקאי יוכל לענות על הצורך הזה. מבחינת מערכות המחשוב ודרישות ההון העצמי, הן כבר עומדות בתנאים, ולכן המעבר לרשיון בנקאי יוכל לספק להם עוד מנוע צמיחה להרחבת פעילותם בישראל".

המפקחת על הבנקים: "הבעת אמון"

במערכת הפוליטית והפיננסית בירכו על הפרידה הצפויה של לאומי קארד מבנק לאומי. בפיקוח על הבנקים העריכו כי בתוך ארבעה חודשים יוכלו לסיים את הליך בדיקת העסקה והרוכשים, ולאפשר מתן היתר שליטה לורבורג פינקוס בחברת כרטיסי האשראי. בפיקוח כבר קיימו פגישות ראשונות עם נציגי הקרן, ובעקבותן נמסר: "גובשה בפיקוח על הבנקים הערכה ראשונית שעל פיה תחת הבעלות החדשה תוכל לאומי קארד לתרום לקידום התחרות בשוק התשלומים ולהגברת התחרות גם בתחומי האשראי הקמעונאי, ושהידע והניסיון שהרוכשים מביאים מהעולם יסייעו לקידום תחום התשלומים בישראל".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, מסרה: "העסקה שדווחה מהווה הבעת אמון של גוף בינלאומי משמעותי בכלכלת ישראל, ברפורמה להגברת התחרות בבנקאות, ובחברת לאומי קארד עצמה. הפיקוח על הבנקים ימשיך לתת 'רוח גבית' לחברות כרטיסי האשראי כדי להבטיח את התבססותן והתפתחותן כחברות עצמאיות, איתנות וחדשניות, וכדי שהציבור הרחב ייצא נשכר מתוצאות הרפורמה".

שר האוצר, משה כחלון, מסר תגובה נלהבת: "מדובר בצעד ענק בדרך לתחרות ושבירת מונופול הבנקים. לאורך כל הדרך היינו נחושים להכניס שחקן שיחולל תחרות בענף והצלחנו לעשות זאת בניגוד לכל התחזיות וההערכות. אני מצפה מבנק ישראל להעניק לקרן רישיון בנק תוך שלושה חודשים בדיוק כפי שסיכמנו, במידה והקרן תרצה בכך כמובן".

בנק ישראל אמנם התחייב להעניק רשיון בנקאי בהליך מזורז לחברות כרטיסי האשראי שיופרדו, יחד עם זאת לפי הערכות סיכוי קלוש שורבורג פינקוס תרצה להפוך את לאומי קארד לבנק, וזאת בשל הרווחיות הנמוכה יותר שמאפיינת פעילות של בנק מסורתי. לפיכך, הפרדת לאומי קארד מבנק לאומי אמנם תיצור שחקן פיננסי חדש, אך בניגוד לתקוות של כחלון וכהן הוא לא צפוי להפוך לבנק.

דניאל זילברמן, מנהל פעילות אירופה של ורבורג פינקוס, מסר: "אנו נרגשים לחבור ללאומי קארד לקראת השלב הבא של צמיחתה. ענפי התשלומים, האשראי והמימון לעסקים קטנים ובינוניים בישראל מגלמים בתוכן הזדמנות ניכרת. אנו מצפים לעבוד בשיתוף המנכ"ל רון פאינרו, וצוות ההנהלה המוכשר של לאומי קארד, על מנת לנצל יחדיו הזדמנות זו", ובכל רמז על כך שבכוונתו להשאיר את ההנהלה הנוכחית של החברה.

ואילו פאינרו שלח אמש מכתב לעובדי החברה בנושא העסקה וכתב להם: "אתם תשמעו בימים הקרובים שהעסקה מסמלת הבעת האמון במשק הישראלי, בכלכלה שלנו, בבנקאות הישראלית, ברפורמת שטרום. הכל נכון וטוב ויפה. אבל, לפני הכל, זאת הבעת אמון בלאומי קארד, ביכולות שלנו, במומחיות ובניסיון שצברנו יחד, באסטרטגיה שלנו". פאינרו העריך כי החלפת הבעלות תיעשה לקראת הרבעון הראשון של שנת 2019.