"גדולי המדע": איינשטיין, דרווין, מארי קירי והשר אופיר אקוניס?

בקייטנת מדע המתוקצבת על-ידי המדינה התבקשו המדריכים להציג בין תמונות איינשטיין, דרווין, מארי קירי והאחים רייט גם את תמונת שר המדע אופיר אקוניס, ותחתיה הכיתוב: "שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס חרט על דגלו את החינוך המדעי המתקדם ביותר, לילדי ישראל, כפי שלא עשה אף שר לפניו" • משרד המדע: "מדובר ברעיון של הספק המפעיל את הקייטנה ועל דעתו בלבד, ולא בהנחיה של המשרד"

אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר
אופיר אקוניס / צילום: איל יצהר

בקיץ 2018 מממן משרד המדע, מתקציב המדינה, פרויקט של קייטנות מדע וטכנולוגיה ברשויות מקומיות רבות ברחבי ישראל. הפרויקט, מוצא לפועל בעשרות רשויות מקומיות ברחבי ישראל, באמצעות ספק בשם חברת הארה תכניות העשרה בע"מ.

עלות ההשתפות לשבוע לקייטנים נמוכה, 80 שקל לשבוע, והתכנים העוסקים במדע, רובוטיקה, אוירודינמיקה, רחפנים, חשמל ותכנות, מתואמים עם משרד המדע.

השר אקוניס בשורה אחת עם איינשטיין ודרווין

אולם, המדריכים בקייטנה שמו לב לכך שבמסגרת מצגת היכרות עם המדענים הגדולים של העולם - איינשטיין, דרווין, האחים רייט, מארי קירי, גוטנברג, ניוטון, אריסטו, טסלה, דה וינצ'י וארכימדס - הם נתבקשו להציג גם את תמונת שר המדע אופיר אקוניס ולהקריא בתחתיתה את הטקסט הבא: "שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס חרט על דגלו את החינוך המדעי המתקדם ביותר, לילדי ישראל, כפי שלא עשה אף שר לפניו".

בשיחה עם מנכ"ל חברת 'הארה' אורן חן הוא אישר ל"גלובס" את הדברים. "במערך המדענים, אנחנו מצרפים גם עמוד ריק, עם תמונה חסרה, כדי שאחד מן הילדים יראה עצמו כמדען הבא. בנוסף יש במצגת את הלוגו של חברת הארה וגם תמונה של שר המדע אשר עומד מאחורי המימון של הפרויקט היפה הזה" אמר לנו חן.

האם יש הנחיה שלכם למדריכי הקייטנה לציין את השר?

"יש הנחיה לתת לילדים להבין מי עומד מאחרי היזמה היפה הזו. זה מה שיש אצלנו במצגת. ואלה הן גם עובדות נכונות. כל הנושא של קייטנות המדע לא היה מתוקצב כך מעולם. אנחנו עומדים מאחורי הטקסט הזה, בואו נפרגן למי שיזם."

משרד המדע ביקש מכם לכלול את הנוסח הזה?

"משרד המדע לא ביקש. זו היא יזמה שלנו".

יצוין, שמימון קייטנות מדע היה בישראל גם בשנים של לפני כניסתו של שר המדע אופיר אקוניס לתפקיד. הן באמצעות תקציבי משרד החינוך, הנגב והגליל ואף גם בתקציב של משרד המדע. בשנת 2018 סכום ההשתתפות של משפחות נקבע על 80 שקל, סכום נמוך, אולם בשנים 2014- 2015 למשל סובסדו קייטנות של משרד המדע ברחבי הארץ בסכום השתתפות של 100 שקל אשר אף הוא נמוך. משרד המדע, פרסם בשנת 2015 הודעה לציבור: "גם בקיץ הזה משרד המדע שולח את ילדי ישראל מכיתות א'-ו' לשבוע קייטנת מדע בפחות מ 100 שקל" והפנה את הציבור ללינק להרשמה.

ממשרד המדע נמסר: "מדובר ברעיון של הספק המפעיל את הקייטנה ועל דעתו בלבד, ולא בהנחיה של המשרד".