מיהי הקרן שרוכשת את השליטה בלאומי קארד?

נשיא הקרן הוא שר האוצר לשעבר של ארה"ב טימותי גיית'נר, והוא היה מעורב בגיבוש העסקה

טימותי גייתנר / רויטרס
טימותי גייתנר / רויטרס

זמן רב עבר מאז שגוף זר גדול ורציני ביצע השקעה בענף הפיננסים בישראל. העלייה בתחרות והתגברות הרגולציה, הרחיקו מכאן שחקנים גדולים, אך בסוף השבוע הזה נרשמה היסטוריה קטנה כשקרן ההשקעות ורבורג פינקוס חתמה על רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד מידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי. אז מי הקרן הזרה שתשלוט בחברת כרטיסי האשראי הישראלית?

ורבורג פינקוס היא קרן השקעות אמריקאית שהוקמה בשנת 1966 ע"י אריק ורבורג וליונל פינקוס. לפני 35 שנה, יצאה הקרן אל מחוץ לארה"ב, והחלה להשקיע באירופה, ובשנת 1994 ביצעה את השקעותיה הראשונות באסיה. בסך הכל ביצעה הקרן השקעות בכ-40 מדינות. כנשיא החברה מכהן כיום שר האוצר לשעבר של ארה"ב טימותי גייתנר, שגם היה מעורב בגיבוש העסקה לרכישת לאומי קארד.

ורבורג
 ורבורג

ורבורג פינקוס מנהל נכסים בהיקף של כ-45 מיליארד דולר ב-165 חברות, בסקטורים כגון אנרגיה, שירותי בריאות, תקשורת. לקרן פעילות גם בתחום הפיננסים. הקרן השקיעה 11 מיליארד דולר בחברות בתחום הפיננסים, מתוכם 19 בנקים ועוד 24 חברות ביטוח ומוסדות פיננסיים, כולל כאלו הפעילות בתחום התשלומים. בשל השקעות אלה, הקרן מחזיקה בהיתרים מרגולטורים פיננסים במדינות הפעילות של אותן חברות, ולכן לפי הערכות תקבל ללא קושי היתר שליטה גם מבנק ישראל.

השוק הישראלי אינו זר לורבורג פינקוס. היא רכשה ב-2007 את חברת יצרנית הצמיגים אליאנס מידי אליעזר פישמן (לשעבר בעל השליטה ב"גלובס"), תמורת סך השקעה של פחות מ-100 מיליון דולר, וב-2013 מכרה אותה לקרן KKR ברווח דרמטי של כ-400 מיליון דולר. כמו כן, היא ביצעה השקעה מוצלחת בחברת נס טכנולוגיות. בשנה שעברה ביצעה קרן ורבורג פינקוס גם השקעה בחברת האינטרנט סיירן, והיא כיום בעלת המניות הגדולה ביותר בה עם החזקה 55% ממניות החברה השוות כ-310 מיליון שקל.