ניסיון למנוע משבר האוטובוסים: כ"ץ ונציגי המפעלים ייפגשו

שר התחבורה ישראל כ"ץ ייפגש מחר עם יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, ועם בכירי החברות להרכבת אוטובוסים "הארגז" ו"מרכבים" • הפגישה נקבעה בעקבות המחאה על החלטת משרד התחבורה להפסיק לחייב יצרניות של מרכבי אוטובוסים שנמכרים לחברות התחבורה הציבורית לקיים בישראל רכש גומלין

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שר התחבורה ישראל כ"ץ ייפגש מחר (א') עם יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, ועם בכירי החברות להרכבת אוטובוסים "הארגז" ו"מרכבים". הפגישה נקבעה בעקבות המחאה על החלטת משרד התחבורה להפסיק לחייב יצרניות של מרכבי אוטובוסים שנמכרים לחברות התחבורה הציבורית לקיים בישראל רכש גומלין.

ההחלטה מעוררת דאגה בתעשייה וחשש לעתיד שני המפעלים שמעסיקים כ-1,000 עובדים באזור קריית מלאכי ובאור-עקיבא.

לדברי שמחי, בפגישה הוא ידרוש מכ"ץ לבטל את ההחלטה ולהמשיך לדרוש מיצרניות בחו"ל לקיים רכש גומלין בישראל: "אני מעריך את הזמנתו של שר התחבורה שהיה קשוב למאות עובדי המפעלים שעלולים להיפגע קשות בעקבות יישום החלטה זו. אני בטוח שיתקיים דיון מקצועי שבו נוכל להציג נתונים ברורים שסותרים מידע שגוי שהועבר לשרי הממשלה".

במשרד התחבורה הסבירו כי ההחלטה התקבלה על רקע הצורך לקצר הליכי רכש לאוטובוסים שישמשו להרחבת שירותי התחבורה הציבורית, וכי דרישה מיצרניות לקיים רכש גומלין- מובילה לייקור תעריפי הנסיעה לכלל הציבור.

בתוך כך, עורכי הדין אלדד כורש ולירון אושרוביץ ממשרד עמית, פולק מטלון פנו בשם התאחדות התעשיינים למנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, בדרישה לבטל את ההחלטה לאלתר - ולהקפיא מהלכים שנעשים כעת בנושא זה. עו"ד כורש ואושרוביץ הזהירו כי במקרה שההחלטה לא תבוטל בתוך ימים - התאחדות התעשיינים תעתור לערכאות משפטיות.

במהלך סוף השבוע המשיך שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן במאמצים לעצור את יישום החלטת משרד התחבורה, וזאת לאחר שמשרדו כבר הודיע כי יתנגד בתוקף ליישומה. לדברי כהן "משרד הכלכלה והתעשייה עומד על כך שבכל מקרה שבו כסף ציבורי יוצא לספקים זרים בעבור עסקאות רכש- תוחל חובה של רכש גומלין על החברה הזרה. חובה זו מקובלת בכל העולם ומחייבת בכדי להמשיך ולפתח את התעשייה הישראלית ואת ההשקעות הזרות בארץ".

על רקע המשבר בתעשיית האוטובוסים, דיון שהיה אמור להתקיים באמצע השבוע בסוגיית רכש הגומלין בהשתתפות שר התחבורה כ"ץ, שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה כהן, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסנקורן נדחה לעוד כשבוע וחצי. הדחייה הוסברה בצורך בהשתתפותו של החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו בדיון.