לאומי קארד נמכרת: כל מה שצריך לדעת על עסקת הענק

שר האוצר כחלון: "הצלחנו להכניס מקור אשראי חזק, חדש ורענן" • קרן ורבורג פינקוס תרכוש את לאומי קארד לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל • המחיר משקף שווי הגבוה ב-30% מהונה העצמי של לאומי קארד ועשוי לגדול בכ-270 מיליון ש' בהתאם לביצועים עתידיים • לאומי פרטנרס צפויה להחזיק ב-20% בלאומי קארד • לאומי קארד תחלק דיבידנד של מאות מיליוני ש' לפני המכירה

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

לראשונה חברת כרטיסי אשראי בישראל תוחזק ע"י משקיע זר: קרן ההשקעות ורבורג פינקוס רוכשת את השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. בסוף השבוע סיכמה הקרן את פרטי העסקה עם בנק לאומי, כאשר גם קבוצת עזריאלי המחזיקה ב-20% ממניות לאומי קארד תצטרף לעסקה. הקרן תרכוש את לאומי קארד לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, עם אופציה לשלם 273 מיליון שקל נוספים במהלך שש השנים לאחר העסקה, אם לאומי קארד תציג תוצאות עודפות מעבר לתחזיות שהוצגו לקרן.

שר האוצר משה כחלון מסר הערב: "מדובר בצעד ענק בדרך לתחרות ושבירת מונופול הבנקים. לאורך כל הדרך היינו נחושים להכניס שחקן שיחולל תחרות בענף והצלחנו לעשות זאת בניגוד לכל התחזיות וההערכות. מקור אשראי חזק, חדש ורענן הוא תשובה תחרותית הולמת לשוק ריכוזי כל כך. התחרות תטיב עם העסקים הקטנים שסובלים ממחנק אשראי חמור ועם הצרכנים שהחברות יתחרו על כיסם. אני מצפה מבנק ישראל להעניק לקרן רישיון בנק תוך שלושה חודשים בדיוק כפי שסיכמנו, במידה והקרן תרצה בכך כמובן".

בנק ישראל אמנם התחייב להעניק רישיון בנקאי בתהליך מזורז לחברות כרטיסי האשראי שיופרדו, יחד עם זאת לפי הערכות סיכוי קלוש שורבורג פינקוס תרצה להפוך את לאומי קארד לבנק, וזאת בשל הרווחיות הנמוכה יותר שמאפיינת פעילות של בנק מסורתי. על כן הפרדת לאומי קארד מבנק לאומי אמנם תיצור שחקן פיננסי חדש, אך הוא לא צפוי להפוך לבנק.

"בשל החשיבות של לאומי קארד ושירותיה ללקוחות, חתרנו למציאת רוכש בעל מוניטין ועם ניסיון רב בתחומי הפיננסים והתשלומים, שיהיה מחויב לפיתוח ולהצלחת לאומי קארד בדרכה העצמאית החדשה. הניסיון שורבורג פינקוס מביאה איתה יסייע ללאומי קארד במימוש האסטרטגיה העסקית. יש כאן הבעת אמון גדולה מאוד של אחת מהקרנות הגדולות בעולם בכלכלת ישראל וזו גאווה לכולנו״, מסרה מנכ"לית לאומי רקפת רוסק-עמינח.

ואילו דניאל זילברמן, מנהל פעילות אירופה של ורבורג פינקוס מסר: "אנו נרגשים לחבור ללאומי קארד לקראת השלב הבא של צמיחתה. ענפי התשלומים, האשראי והמימון לעסקים קטנים ובינוניים בישראל מגלמים בתוכן הזדמנות ניכרת. אנו מצפים לעבוד בשיתוף המנכ״ל רון פאינרו, וצוות ההנהלה המוכשר של לאומי קארד, על מנת לנצל יחדיו הזדמנות זו״.

ובחזרה לפרטי העסקה: עוד עולה מפרטי העסקה כי ללאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי תינתן אופציה לרכישת 20% ממניות לאומי קארד מידי הקרן בעת השלמת העסקה, כך שייתכן שבפועל תחזיק הקרן ב-80% מהמניות, ולבנק עדיין יהיה קשר אל לאומי קארד.

השבוע פורסם ב"גלובס" כי הקרן במגעים מתקדמים עם בנק לאומי במטרה לסגור את העסקה תוך כמה ימים, ואכן בסוף השבוע סוכמו סופית פרטי העסקה. מדובר במחיר נאה הגבוה ב-30% מההון העצמי של החברה, ולאומי צפוי לרשום בעקבות המכירה רווח הון של 234 מיליון שקל.

העסקה תשולם בשלושה תשלומים: הראשון בעת השלמת העסקה, השני שנה לאחר מכן, והשלישי שנתיים לאחר השלמת העסקה. קבוצת הראל צפויה להעמיד לורבורג פינקוס מימון לרכישת חלק מהחברה, כך שמינוף העסקה אמור להגדיל את פוטנציאל התשואה של הקרן בחברה. עוד נציין כי לפני השלמת העסקה תחלק לאומי קארד דיבידנד לבנק לאומי ולקבוצת עזריאלי בהיקף מוערך של כ-500 מיליון שקל.

המחיר שהושג בעסקה למכירת לאומי קארד הוא הישג נאה לבנק לאומי. בתחילת הדרך דובר על מכירת חברת כרטיסי האשראי לפי שווי של עד 3 מיליארד שקל, אולם בהמשך ההערכה הייתה שלאומי קארד תימכר סביב שווי ההון העצמי שלה (כ-2 מיליארד שקל), וזאת על רקע שינויים רגולטוריים משמעותיים בענף ואובדן המועדון המשותף של לאומי קארד עם שופרסל לטובת חברת כאל. אולם, בסופו של דבר נרקמת עסקה שתשקף לחברה שווי הגבוה משמעותית מהונה העצמי.

נציגים של הקרן כבר קיימו פגישות בפיקוח על הבנקים, ולפי הערכות הקרן לא צפויה להיתקל במכשול בקבלת רישיון שליטה בלאומי קארד. זאת אגב בניגוד לעסקאות בתחום הביטוח, שנעשו בשנים האחרונות אך לא יצאו אל הפועל לא אחת מכיוון שהרוכשים הפוטנציאליים לא עברו את מכשול אישור הרגולטור.

קרן ורבורג פינקוס הוקמה לפני 50 שנה, והיקף השקעותיה היום עומד על 45 מיליארד דולר. היא ביצעה השקעות ב-40 מדינות בסקטורים כגון אנרגיה, שירותי בריאות, תקשורת. לקרן פעילות גם בתחום הפיננסים, בו היא השקיעה כ-5 מיליארד דולר ורכשה בין היתר בנקים, חברות ביטוח וחברות בתחום התשלומים.

אל קו הגמר במירוץ לרכישת לאומי קארד הגיעו גם קרן סנטרברידג' האמריקאית שמלווה בארץ ע"י מנכ"ל מזרחי טפחות לשעבר אלי יונס וכן חברת התקשורת פרטנר. היתרון המרכזי של ורבורג פינקוס בתהליך המכירה היה בהיכרותה העמוקה עם לאומי קארד, שכן החברה התעניינה מזה כשנתיים ברכישת החברה, והספיקה ללמוד אותה ואת השוק לעומק, ויכלה להעמיד בביטחון הצעה נדיבה.

בנק לאומי מחויב למכור את לאומי קארד בעקבות חוק שטרום שדרש מהבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם. ללאומי יש אמנם עד שנת 2020, אך בבנק החליטו לקדם את תהליך המכירה, היות וממילא השלמת העסקה תיארך כחצי שנה. כמו כן תקופת הביניים אינה בריאה ליחסים בין הבנק לבין חברת כרטיסי האשראי, שאמורה להפוך למתחרה של לאומי ביום שאחרי המכירה. באחרונה נראה כי הוחלט להאיץ את תהליך המכירה, ולסיימו הרבה לפני המועד האחרון שהוגדר בחוק.

לאומי קארד חולשת על נתח שוק של כ-25% משוק כרטיסי האשראי, והיא השחקנית הגדולה ביותר באשראי החוץ בנקאי מבין חברות כרטיסי האשראי. החברה, בניהולו של רון פאינרו התמודדה באחרונה עם אתגר משמעותי בדמות אובדן המועדון המשותף עם שופרסל - הנחשב לאחד המועדונים החוץ בנקאיים המצליחים והגדולים. היא השקיה מספר מוצרים חדשים כדי לפצות על כך בהם מועדון חדש עם רשת פוקס.

אתגר נוסף הקיים בלאומי קארד הוא בנושא יחסי העבודה: לפני כ-10 ימים ועד העובדים הכריז על סכסוך עבודה על רקע הפערים הגדולים בין הצדדים בגיבוש הסכם קיבוצי חדש. בוועד העובדים איימו כי אם לא יגובש הסכם חדש לפני המכירה, דרישותיהם מהבעלים החדשים יוקצנו, וכן הם ינקטו בעיצומים חריפים.

גם ישראכרט שבשליטת בנק הפועלים נמצאת בהליך למכירתה. בחברת כרטיסי האשראי מתעניינות הקרנות אדוונט וביין להן חברה קרן סקיי הישראלית. יחד עם זאת, הערכות בשוק ההון הן שסיכוי גבוה שבנק הפועלים ילך להליך של הנפקת החברה בבורסה וחלוקת חלק ממניותיה כדיבידנד בעין, במקום מכירת השליטה בה. ייתכן וכי החתימה על ההסכם למכירת לאומי קארד יאיץ את תהליך הפרדת ישראכרט מבנק הפועלים.