הלחץ של אלשטיין עבד - יו"ר שופרסל התפטר מתפקידו

אלשטיין, שלאחרונה מכר מניות וחדל להיות בעל שליטה, דרש את הדחתו של היו"ר בישיבת דירקטוריון שלבסוף התפטר בעצמו תחת הלחץ • בין השניים שורר נתק ממושך

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

היום (ה’) בשעה 12:30 בצהריים התכנסו חברי דירקטוריון שופרסל  לישיבה מיוחדת. על סדר היום עמד נושא אחד ויחיד: בקשתם של שלושת הדירקטורים מטעם חברת דיסקונט השקעות  (דסק"ש) להדיח מתפקידו את היו"ר הנוכחי ישראל ברמן, ולמנות במקומו את אחד משמונת הדירקטורים האחרים של החברה.

דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, הייתה עד לפני כחודש בעלת השליטה הרשמית של שופרסל, ולמרות זאת אפשרה לחברה להתנהל כאשר רוב חברי הדירקטוריון הם דירקטורים עצמאיים (דירקטורים חיצוניים ודירקטורים בלתי תלויים). בחודש שעבר מכרה דסק"ש 16.56% ממניות שופרסל תמורת כ-854 מיליון שקל וירדה לאחזקה של 33.56% בשופרסל. בעקבות המכירה הודיעה דסק"ש כי חדלה מלשלוט בשופרסל.

ישראל ברמן מתפטר מתפקידו כיו"ר

יו"ר שופרסל ישראל ברמן מתפטר מתפקידו, כך הודיע היום (ה') בישיבת הדירקטוריון של החברה. זאת לאחר שבדירקטוריון החברה היה רוב של דירקטורים שתמך בהצעה של אדוארדו אלשטיין , עד לאחרונה בעל השליטה בשופרסל, למנות במקומו לתפקיד היו"ר את מאוריסיו ביאור.

ביממה האחרונה כמה מהגופים המוסדיים הבולטים שמשקיעים ברשת הקמעונאות שופרסל, התייצבו נגד המהלך של אלשטיין, כשהם מציגים התנגדות ברורה ליוזמה שלו להדיח את היו"ר של שופרסל, ישראל ברמן.

כך רן שחם וגילעד אלטשולר, מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות אלטשולר שחם, כשגם קרן הגידור ספרה, שבניהול אורי גולדפרב, פנו לדירקטוריון שופרסל במכתב שמסביר מה עמדתם, ובין השורות אף הזהירו מפני קבל תהחלטה שמזיקה לכלל בעלי המניות.

קרן ספרה כינתה במכתבה את הפרסומים בנושא כ"מדאיגים", והוסיפה כי מדובר ב"מהלך אשר אנו רואים בחומרה רבה ואשר לטעמנו אין בו כדי לקדם את טובת החברה". לדברי הקרן, היא "אנו מאמינים בדרכי ניהולה והתנהלותה של החברה בשנים האחרונות, ובעיקר תחת הנהגתו של יו"ר הדירקטוריון הנוכחי, כגורמים בעלי המשמעות העיקרית לצמיחתה של החברה ואשר הינם קריטיים להמשך גידולה של החברה. הלכה למעשה, אחת הסיבות המרכזיות להמשך תמיכתנו בחברה וגידול אחזקתנו, הינה פעילותם הראויה של חברי דירקטוריון החברה תחת ניהולו של היו"ר הנוכחי".

הדירקטורים של דסק"ש ממתינים

גם שופרסל עצמה הכריזה לאחר המכירה כי הפכה לחברה ללא גרעין שליטה, ולפיכך חדלה מלהיות מוגדרת כחברת שכבה שנייה על פי חוק הריכוזיות. השינוי הזה במעמדה של שופרסל חייב, לדעת אנשי דסק"ש, דיון מקיף בדירקטוריון שופרסל באשר למצב החדש של שופרסל ולדרכי התנהלותה התאגידית במסגרתו.

אלא שדיון כזה לא כונס במשך חודש שלם בידי היו"ר ישראל ברמן. בנוסף, לא כינס ברמן גם את פורום העבודה השוטף שכלל אותו, את הדירקטורים מטעם דסק"ש ואת הנהלת שופרסל. במקום זאת, ברמן בחר לכאורה לנתק מגע עם אנשי דסק"ש ועל פי מקורבים לנושא הגיע למשרדיה במגדלי עזריאלי רק פעם אחת מאז המכירה, וזאת רק כדי להחזיר את תו החניה בחניון עזריאלי שקיבל מדסק"ש בעבר.

בראיון של ברמן במוסף G בתחילת 2018, הוא התייחס למידת המעורבות של אלשטיין ומקורבו שולם לפידות בהחלטות הנלקחות בשופרסל: "נציג הבעלים במועצת המנהלים הוא סגני, מאוריסיו ביאור, וכל שבועיים יש לנו אקזקוטיבה של הדירקטוריון - שולם, מאוריסיו ואני - ושם נדונים כל הנושאים החשובים בחיי החברה. האקזקוטיבה דנה בנושאים ומביאה את דעתה לדירקטוריון. את אדוארדו מערבים בנושאים אסטרטגיים, השקעות גדולות כמו ההשקעה במרכז הלוגיסטי החדש בשוהם, רכישת ניו-פארם ועוד. אבל חשוב להדגיש כי מי שקובע בסופו של דבר זה הדירקטוריון, ואפילו קיבלנו שבחים מאנטרופי על הממשל התאגידי שלנו".

אלא שמאז השתנתה האווירה וניתוק המגע האחרון של ברמן לא התקבל בהבנה אצל אלשטיין ואנשיו, שראו כיצד כוחם בדירקטוריון הולך בשל כך ומצטמצם.

בדסק"ש החליטו לעשות מעשה וביקשו מברמן לפרוש מתפקידו ולהישאר כדירקטור רגיל בלבד. הוא התנגד, מה שהוביל לכינוס "ישיבת ההדחה" שעל פי התוכנית תשאיר את ברמן כדירקטור רגיל עד לאסיפת בעלי המניות הקרובה, שעתידה להתכנס בעוד כחודש וחצי.

בדסק"ש דווקא בנו על ישראל ברמן

יש לציין כי אנשי דסק"ש היו יכולים להמתין עד אסיפת בעלי המניות ובמסגרתה להצביע נגדו ולהקשות על בחירתו מחדש, אלא שכעסם הרב עליו וחוסר שביעות רצונם מתפקודו, הביאו לנסות ולהחליפו כבר כעת במועמד אחר מטעמם, למשל מאוריסיו ביאור. עם זאת, חשוב להדגיש כי ייתכן שמינוי כזה יהיה זמני עד מציאת יו"ר קבוע, למשל באמצעות הקמת ועדת איתור.

ברמן מונה לתפקידו בידי דסק"ש בפברואר 2016 בהמלצת מאיר שני שכיהן בשנים 2014-2015 כדירקטור באי.די.בי פתוח (שהייתה אז החברה האם של דסק"ש). לשופרסל הגיע ברמן לאחר כ-12 שנים שבהן כיהן בתפקיד מנכ"ל אזור אירופה ובהמשך מנכ"ל כל המדינות המפותחות בחברת הייעוץ הבינלאומית HAYGROUP. כיועץ ארגוני בכיר, הוא נתפס בעייני אנשי דסק"ש כמי שיוכל להוביל ולפקח על השינויים הארגוניים שעוברת שופרסל, בשעה שהם עצמם יסייעו לחברה בענייניה העסקיים והפיננסיים.

מתחילת כהונתו ועד סוף 2017 אף קיבל ברמן את שכרו מדסק"ש, עבור תפקידו כיו"ר שופרסל ב-40% משרה. מצב זה השתנה רק מתחילת 2018 כשברמן החל לקבל את התגמול המגיע לו - 87 אלף שקל בחודש במונחי עלות ובצירוף מע"מ - ישירות משופרסל.