ביבי וטראמפ – היילכו יחדיו?

קל מאוד לבחור רודן מושחת, קשה מאוד להיפטר ממנו

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

לכאורה, אין שום קשר. האחד הוא נשיא ארה"ב, השני ראש ממשלת ישראל. שניהם חשודים בפלילים, שניהם נתונים בחקירות. הפרשיות שלהם מייצרות הקלטות ותמונות לרוב. בכל פעם מתגלה משהו חדש עליהם. שני האישים הללו זוכים, למרות החשדות והחקירות, לפופולריות עצומה אצל המוני אנשים הנוהים אחריהם, לא משנה איך ולמה. העובדה שאנשים כאלה הם "בוליס", כלומר בריונים המשתמשים בשיטות של כוח, הפחדה וחצאי אמיתות, במקרה הטוב, אינה מזיזה להמוני מעריציהם. יותר מכך: נראה שככל שנחשפים מעללים נוספים שלהם, ככל שהם מתבטאים כתגרנים בשוק - כך עולה הפופולריות שלהם.

חואן ואוויטה

איך זה קורה? למעשה, לא מדובר בתופעה חדשה. לחואן פרון, למשל, גם כן הייתה אחיזה חזקה בקרב הציבור הארגנטינאי, וכך גם לאשתו אוויטה. בסופו של דבר גורשו השניים מהשלטון, אולם חזרו ונבחרו שוב, ואחר כך נפלו פעם נוספת. לשניהם היה בסיס קבוע וחזק של תומכים, בדרך כלל מהמעמדות הנמוכים, שתמכו בהם גם כאשר מעשיהם הנפשעים נודעו ברבים. אצלנו ראש הממשלה עדיין לא הורשע, אבל מעבר לכך הוא סוחב על גבו לא מעט מעשים בלתי חוקיים, לכאורה; או פעילות שאינה עולה בקנה אחד עם שלטון תקין.

שליטים כאלה אף פעם לא פרשו מהשלטון מרצונם. בדרך כלל הם נשארו ונלחמו בהליכים המשפטיים נגדם. בסופו של דבר הם נפלו, כל אחד בעירו ומדינתו - תמיד מחוסר ברירה. ובכל המקרים זה לקח זמן, המון זמן.

הנציבה הבלתי מתאימה 

לא התכוונתי להעביר שיעור בהיסטוריה של שליטים לא ישרים לכאורה. אבל צריך להכיר אותה כדי להיאבק בשליטים כאלה, שעד לפרישתם מרצון או באילוץ ממיטים נזקים כבדים על מדינותיהם. גם ביבי. בימים אלה, למשל, נדחתה בקשתו של ראש הממשלה למנות לנציבה של שירות המדינה אישה שלא התאימה לתפקידה. אבל קרובי משפחתה עבדו במשרד ראש הממשלה, והמקורב לשרה נתניהו, נתן אשל, המליץ עליה, וזה הספיק לעשות אותה מועמדת למינוי המאוד חשוב, שיכול להשפיע על חיי אנשים רבים. למזלה של המדינה, ועדת המינוי פסלה אותה. זה מקרה אחד מני מינויים רבים של אנשים לא מתאימים. כמו נתן אשל עצמו, שממשיך להיות בעמדת השפעה, למרות העבירה המכוערת שעליה הורשע.

קשה להיפטר

לא בכל פעם תימצא הוועדה שתפסול מינוים לא ראויים של ביבי. רבים מסתננים לשירות הציבורי, ומי שאינו מתאים גורם נזקים רבים לאזרחים. משום מה, סוגיה זו אינה זוכה לטיפול. כדאי שנפנים: קל מאוד לבחור רודן מושחת, קשה מאוד להיפטר ממנו.