משכנתה | בלעדי

שיא ל-2018: משכנתאות בהיקף 5.5 מיליארד שקל ביולי

היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש יולי צפוי לעלות ב-20% לעומת הממוצע בשנה האחרונה • הסיבות: מחיר למשתכן שתופס תאוצה וחודשי הקיץ שמתאפיינים בריבוי עסקאות לפני תחילת שנת הלימודים • רמת הרבית הממוצעת נשארה ללא שינוי • להשוואת ריבית משכנתא

שר האוצר משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
שר האוצר משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

שוק המשכנתאות ממשיך להתחמם: במערכת הבנקאית מעריכים כי חודש יולי שיסתיים בשבוע הבא יסתכם במשכנתאות חדשות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל אם לא למעלה מכך. לשם השוואה ב-12 החודשים האחרונים נלקחו בממוצע מדי חודש כ-4.6 מיליארד שקל, כלומר ביולי נלקחו קרוב ל-20% יותר לעומת הממוצע בשנה האחרונה.

בשוק המשכנתאות מציינים כי באופן מסורתי חודשי הקיץ נחשבים לחזקים יותר, רבים מעדיפים לסגור עסקאות בתקופה שלפני תחילת שנת הלימודים, ולכן הצפי הוא שגם חודש אוגוסט יהיה חזק. יחד עם זאת, גם אם משווים את הנתונים ליולי אשתקד מדובר בעלייה משמעותית. ביולי 2017 נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.1 מיליארד שקל, כלומר 7% פחות לעומת הצפוי ביולי 2018. 

סיבה מרכזית נוספת להתחממות שוק המשכנתאות הוא פרויקט מחיר למשתכן. בבנקים מציינים כי ישנה קפיצת מדרגה בפעילות בשוק המשכנתאות, שנובעת מכניסה על עסקאות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן. 

המשכנתאות שנלקחות בחודשים האחרונים הם של זוכי הפרויקט הראשונים מסוף שנת 2016 ותחילת 2017, שהשתמשו בשלב הראשון בהון העצמי שלהם, ורק כעת לאחר שהקבלן התארגן, עברו לשלב נטילת המשכנתא.

לפי הערכות, רוכשי דירה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן מהווים כיום 10% משוק המשכנתאות, אך חלקם הולך וגדל, ובבנקים מעריכים שהם יהוו כ-20% מהשוק בתוך כשנה. 

היקף המשכנתאות מתחילת 2018
 היקף המשכנתאות מתחילת 2018

נציין כי כבר בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות בשוק המשכנתאות. בחודשים מארס ומאי נלקחו משכנתאות בהיקף של מעל 5 מיליארד שקל, כאשר בחודש אפריל ההיקף היה נמוך יותר בשל מיעוט ימי עבודה בעקבות החגים.

טרם פורסמו הנתונים הרשמיים לחודש יוני, אולם לפי הערכות גם בחודש יוני היקף המשכנתאות יחצה את רף ה-5 מיליארד שקל. יחד עם זאת, מסתמן כי חודש יולי יהווה שיא של השנה האחרונה עם משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל.

אמנם מוקדם עדיין לסכם את שנת 2018, אך מסתמן שהיא תהיה שנה חזקה בשוק המשכנתאות, וזאת לאחר ששנת 2017 הייתה שנה חלשה יחסית עם ירידה של קרוב ל-10% בהיקף המשכנתאות. התחזקות הפעילות בשוק זה נובעת בעיקר ממימוש תוכנית מחיר למשתכן, שצפויה רק לצבור יותר ויותר תאוצה.

עוד נציין כי בעוד היקף הביקוש למשכנתאות גובר, בתחום הריבית דווקא נשמרת יציבות, ורמת הריבית הממוצעת במסלולים השונים נותרה פחות או יותר דומה בחצי השנה האחרונה. הסיבה לכך היא שהבנקים הגדולים הגיעו ליעדי ההון שבנק ישראל קבע להם, ולכן חזרו להיות אגרסיביים יותר בשוק זה, כך שרמת התחרות חזרה לעלות, והריבית הפסיקה לעלות, תהליך שראינו בשנים האחרונות.