גידול של פי 10 בהיקף הקניות באינטרנט של ישראלים ב-7 שנים

בדואר ישראל מעריכים כי ב-2017 הוציאו הישראלים כ-13 מיליארד שקל על קניות מקוונות, זאת לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ב-2010 • 95% מהרכישות הם בסכומים של עד 75 דולר, ו-30% הם מוצרי ביגוד והנעלה

קניות מקוונות / צילום: SHUTTERSTOCK
קניות מקוונות / צילום: SHUTTERSTOCK

בשנת 2017 הוציאו הישראלים כ-13 מיליארד שקל בקניות באתרים בחו"ל - כך מעריכים בדואר ישראל. המספר הזה משקף גידול דרמטי, כאשר לפי נתוני הדואר (שמבצע יותר מ-90% מהמשלוחים לישראל) ב-2010 עמד היקף היבוא האישי ברשת על כ-1.3 מיליארד שקל - כלומר גידול של פי 10 בהיקף הקניות של הישראלים בתקופה של 7 שנים. כאן יש מקום להזכיר כי את עיקר הקניות עורכים הגולשים באתרים בחו"ל.

95% מהרכישות של ישראלים הן בסכום של עד 75 דולר (בהתאם לתקרת הפטור ממע"מ), כך מספרים בדואר. עם זאת, הנהירה ועשרות החבילות שהזמינו ישראלים במבצעי השילוח של אמזון מלמדות כי הישראלים מוכנים לשלם יותר: 50 אלף חבילות הזמינו הישראלים בימים האחרונים, יותר ממה שקונים בדרך-כלל באמזון, הודות למבצע שילוח חינמי בקנייה ב-75 דולר ומעלה.

המבצע של אמזון נועד לבחון את היתכנות הישראלים לקנות בסכום שהוא מעל לתקרת הפטור, וההתראות ששיגרה אמזון לספקי המשלוחים שלה בישראל להיערך לכמויות מסיביות של חבילות - מלמדות כי הישראלים מוכנים לחצות את תקרת הפטור.

מהן היקפי הקניות אונליין של הצרכנים ברחבי העולם? מסקר שנערך בקרב 30 אלף קונים באתרי האינטרנט השונים ב-31 מדינות על-ידי ארגון הדואר העולמי (IPC), ואשר ממצאיו הועברו ל"גלובס", עולה כי היקפי הקניות בעולם שונים: 44% קונים בהיקף של 10-49 אירו, 40% מהקונים אונליין מבצעים קנייה בהיקף הגדול מ-50 אירו, כאשר מתוכם 26% קונים ביותר מ-75 אירו - "מה שאומר שפוטנציאל הקניות בארץ אדיר", אומר דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, שמדגיש כי "ב-2017 דואר ישראל מיינה ומסרה כ-62 מיליון חבילות, וההיקפים רק גדלים".

האתרים הפופולריים בקרב הישראלים מככבים גם בקרב הקונים ברחבי העולם. לפי הסקר, 56% מהקניות מתבצעות באתרים עלי אקספרס ו-eBay. בולטות האתרים הסיניים ניכרת גם היא מהסקר, כאשר 34% מהחבילות נרכשות באתרים סיניים.

גם חשיבות סוגיית השילוח נלקחת בחשבון: 70% מהצרכנים רוצים לדעת מראש מה הן עלויות המשלוח (מכאן עולה הצורך במחשבון לעלויות שילוח). 84% מהחביות הנרכשות הן במשקל שהוא מתחת ל-2 ק"ג, אבל רק 46% מהחבילות התאימו למסירה בתיבות הדואר. עוד עולה מהסקר כי ב-62% מהמשלוחים הם היו חינמיים - שיקול חשוב בקנייה.

ומה קונים? מהסקר עולה כי עיקר הקניות אונליין מתמקד בעולמות האופנה: 30% מהקניות הם מוצרי ביגוד והנעלה, 19% הם מוצרי אלקטרוניקה, 14% מהקניות הם מקטגוריית הבריאות והטיפוח. ספרים, מוזיקה ומדיה מהווים 10% - בדומה לשעונים ולתכשיטים. מוצרי ספורט ופנאי מהווים 9%, מוצרי תינוקות לפי הסקר תופסים נפח של 8% מהקניות - בדומה למוצרים בקטגוריות בית וגן. גם מכוניות מופיעות ברשימה עם שיעור של 4% מהקניות.