פרשמרקט חותכת ב-25% את השווי בהנפקתה המתוכננת

שווי החברה המעודכן עומד על כ-750 מיליון שקל • בעלי הרשת, האחים אמיר, צפויים לקבל תמורה של כ-300 מיליון שקל מהצעת מכר ודיבידנד שישולב בהנפקה

הריטואל של קיצוץ חד במחיר המבוקש בהנפקת מניות בבורסה בתל-אביב לא פסח על הנפקתה של פרשמרקט. על רקע תנאי השוק המאתגרים, ועם התקדמות הרוד שואו לקראת הנפקת המניות הראשונית שלה, חותכים האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) את שווי רשת הסופרמרקטים שבבעלותם בכ-25%, לכ-750 מיליון שקל לפני הכסף, לעומת שווי של כ-1 מיליארד שקל שלפיו ביקשו להנפיק תחילה. השלב המוסדי בהנפקה מתוכנן ליום חמישי הקרוב.

אחד הפעילים בשוק הסביר היום (ג') כי "בשל הפדיונות בקרנות הנאמנות הן לא במשחק, כך שפרשמרקט נותרו עם הגופים המוסדיים לטווח ארוך, ולכן הם צריכים להגיע לשוק עם מחירים יותר אטרקטיביים כדי לצלוח את ההנפקה. אם המצב לא ישתנה באופן מהותי, גם קרן אייפקס תידרש לקיצוץ גדול במחיר כדי להשלים את הנפקתה של חברת זאפ".

בחודשים האחרונים הואט גל הנפקות המניות הראשוניות בבורסה בתל-אביב, שמתחילת השנה כולל 9 חברות. בשל חולשת השוק אף בוטלו בתקופה האחרונה כמה הנפקות שכבר היו בשלבים מתקדמים יחסית, ובהן אייס אוטו דיפו, סלטיק ומסיעי שאשא. לעומתן, חברות גדולות יותר, דוגמת גלוברנדס וכלל משקאות, צלחו את גיוס ההון רק לאחר קיצוץ משמעותי בשווי המבוקש.

מהלך ההנפקה צפוי להפוך את צמד האחים לנזילים במיוחד, עם הון של יותר מ-300 מיליון שקל, שיזרום לכיסיהם באמצעות הצעת מכר שתשולב בהנפקה וקבלת דיבידנד מהחברה במקביל להשלמת המהלך שמובילה דיסקונט חיתום. אם ההנפקה תושלם כמתוכנן, צפויה מנייתה של פרשמרקט לעשות את דרכה למדד ת"א 125. 

פרשמרקט 1
 פרשמרקט 1

שדרוג של פי שלושה בשכר

במסגרת ההנפקה מתוכננים להימכר 30%-35% ממניות פרשמרקט תמורת 240-250 מיליון שקל, ועיקר הסכום יזרום כאמור לבעלי השליטה. חלקם של האחים אמיר צפוי לעמוד על כ-80% מסכום ההנפקה - ובהתאם הם צפויים לגרוף לכיסיהם כ-200 מיליון שקל בחלוקה שווה, ואילו החברה תכניס לקופתה כ-50 מיליון שקל, באמצעות הנפקת מניות חדשות. טרם השלמת ההנפקה תחלק החברה לשני בעליה דיבידנד של 120 מיליון שקל.

נוסף על התמורה שצפויים לקבל האחים אמיר ממכירת מניותיהם בהנפקה ומהדיבידנד, שכאמור צפויים לעמוד על כ-300 מיליון שקל, הם צפויים ליהנות משדרוג משמעותי של פי שלושה בשכרם, לסכום של 3.6 מיליון שקל בשנה כל אחד, לעומת 1.2 מיליון שקל שקיבלו ב-2017.

לקראת ההנפקה אימצה פרשמרקט מדיניות דיבידנד שבמסגרתה תחלק החברה מדי שנה לפחות 50% מרווחיה השנתיים אחרי מס. בתחילת החודש כבר חילקה החברה דיבידנד של 3 מיליון שקל, ובסך-הכול היקף הדיבידנדים שחולקו לאחים המחזיקים במניותיה, מאז ספטמבר 2017, הצטבר לכ-37 מיליון שקל. 

פרשמרקט מחזיקה כיום ב-31 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ, בשטח כולל של יותר מ-22 אלף מ"ר, וגודלו של כל אחד מהם נע בטווח של 500-3,000 מ"ר. לפי החברה מרבית הסניפים הם סניפים "שכונתיים", הממוקמים בשכונות ובמרכזי ערים. מנכ"ל החברה הוא שלומי אמיר (48), היו"ר הוא יוסי אמיר (50), ובסך-הכול מעסיקה הרשת יותר מ-1,500 עובדים.

מתשקיף ההנפקה עולה כי האחים אמיר - בניו של דוד עמר, לשעבר ראש מועצת נשר שבצפון הארץ - החלו בפעילות בתחום השיווק הקמעוני בשנת 1995 באמצעות חברה פרטית שהחזיקה בשני סופרמרקטים, בקריית ביאליק ובחיפה. התרחבותם המשמעותית נעשתה בשני שלבים - הראשון בשנים 2008-2016, אז רכשו 17 סניפים נוספים; והשני נעשה בתחילת השנה שעברה, עם רכישת 13 סניפי רשת "מחסני להב" תמורת 85 מיליון שקל מידי חברת האוטובוסים דן, שרכשה את הרשת מידיו של איש העסקים אלי להב בשנת 2010. 

פרשמרקט 2
 פרשמרקט 2

בוחנת איחוד של חמשת המותגים

כחלק מהאסטרטגיה שלה עובדים כיום סניפיה של פרשמרקט תחת שמות של 5 מותגים שונים - פרשמרקט, היפר דודו, מחסני להב, מחסני מזון וטיפ טוב - שאותם רכשה במהלך התרחבותה, אולם בחברה מציינים כי היא תבחן מהלך של האחדת שמות מותגיה. בחברה עובדים בימים אלה על הקמת מערך מכירות מקוון, שהשקתו צפויה עוד השנה.

רכישת סניפי להב, נוסף על רכישת 5 סניפים נוספים שנעשתה בסוף 2016, סייעו לפרשמרקט להגדיל את הכנסותיה ב-90% בסיכומה של 2017, לכ-870 מיליון שקל, והרווח הנקי השנתי שלה קפץ בשיעור דומה והגיע ל-49 מיליון שקל. בסיכום 2017 הציגה פרשמרקט ירידה של יותר מ-6% במכירות בחנויות זהות, ואילו ברבעון הראשון של השנה המגמה התהפכה, והחברה הציגה צמיחה של יותר מ-6% בפרמטר זה.

נתוני 2017 שמציגה פרשמרקט משקפים שיעור רווח גולמי של קרוב ל-34% ושיעור רווח תפעולי של 7.7% - הגבוהים יחסית למתחרותיה. בסיכום הרבעון הראשון של 2018 המגמה דומה, עם טיפוס של יותר מ-40% בהכנסות, שהגיעו ל-248 מיליון שקל (קצב מכירות של כ-1 מיליארד שקל בשנה), לצד קפיצה של 75% ברווח הנקי שהגיע ל-14 מיליון שקל.

הנפקת המניות הראשוניות (IPO) הבאה בתור היא כאמור זו של חברת זאפ (לשעבר דפי זהב) שמקדמת קרן ההשקעות אייפקס, גם כן באמצעות הצעת מכר. אייפקס שואפת לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה של 650-700 מיליון שקל לזאפ, ובמסגרת זו למכור ממניותיה בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל, שיהוו נתח של כ-30% מהון החברה, אולם סביר להניח כי עד יציאתה המתוכננת לפועל בחודש הבא, גם שוויה של זאפ יתכווץ באופן משמעותי.