אחרי הדוחות הטובים: גוגל במסר מרגיע על עתיד האנדרואיד

החברה האם של גוגל, אלפבית, הציגה אתמול דוחות רבעוניים חזקים מהצפוי • בשיחת המשקיעים הגן מנכ"ל גוגל על ההתנהלות סביב אנדרואיד, שעלולה לעלות בקנס של 5 מיליארד דולר, וגם על ההשקעות הנרחבות בבינה מלאכותית • פרשנות

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל בכנס אתמול / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל בכנס אתמול / צילום: סטפן לם, רויטרס

אלפבית, החברה האם של גוגל, הציגה אמש תוצאות טובות מהמצופה בדוח הכספי לרבעון השני של 2018. החברה הכניסה 32.7 מיליארד דולר - מעל ציפיות האנליסטים להכנסות של 32.17 מיליארד דולר, ועלייה של 26% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. רוב הכנסות החברה הגיעו כרגיל מהפרסום - 28 מיליארד דולר, כשסעיף ה"הכנסות האחרות", שכולל את שירותי הענן ומכירות החומרה, הניב 4.4 מיליארד.

רבים תהו איך הקנס העצום שהאיחוד האירופי הטיל על גוגל בשבוע שעבר, בגובה 5 מיליארד דולר, ישפיע על התוצאות הכספיות. זאת למרות שבשלב זה גוגל עדיין לא שילמה את הקנס, ולא ידוע אם אי פעם תידרש לכך - מאחר שהחברה הכריזה כי בכוונתה לערער עליו.

החברה אכן התייחסה לקנס בדוחות, בין היתר בסעיף הרווח הנקי. הרווח למניה של אלפאבית , כשלוקחים בחשבון את הקנס, הוא 4.54 דולר למניה. בלעדיו הוא עומד על 11.57 דולר למניה, גבוה מהתחזיות (9.6 דולר) ומהנתון המקביל בשנה שעברה (8.9 דולר). הרווח הנקי הכולל ללא הקנס עומד על 8.2 מיליארד דולר, ואפילו בהנחה שהוא יושת - מדובר ברווח של 3.2 מיליארד דולר. לא רע.

פוגעים בתחרות במובייל? אנחנו?

מעבר לשאלת הקנס, פסיקת האיחוד ולפיה גוגל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים מעוררת שאלות משמעותיות לגבי המשך פעילותה בתחום המובייל. האיחוד דורש ממנה לחדול משימוש בפרקטיקות פוגעות בתחרות, ובהן חיוב יצרניות סלולר המשתמשות במערכת ההפעלה אנדרואיד להתקין מראש אפליקציות של גוגל - אחרת לא יזכו לגישה לחנות היישומים גוגל פליי.

בשיחת המשקיעים אתמול יצא מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, גם אם באופן עקיף, נגד קביעת האיחוד בדבר פגיעה בתחרות: "הרעיון מאחורי אנדרואיד היה לבנות פלטפורמה סלולרית שתהיה פתוחה לכולם בחינם. יש יותר מ-24 אלף מכשירים היום, של 1,300 מותגים, בכל טווח המחירים, שמשתמשים בה. מיליוני מפתחי אפליקציות בעולם בנו את העסק שלהם תוך התבססות על אנדרואיד ומיליארדי צרכנים יכולים להרשות לעצמם בזכות המערכת להשתמש בסמארטפונים עם טכנולוגיה מובילה. כל זה נתמך על ידי המודל העסקי שלנו".

אחד המשקיעים הזכיר בשיחה את הצהרתו של פיצ'אי ביום רביעי האחרון, שבו הוכרז על הקנס. אז איים מנכ"ל גוגל במרומז שהחברה תפסיק להציע את אנדרואיד בחינם ליצרניות. "עד היום המודל העסקי אפשר לנו לא לגבות תשלום מיצרניות טלפונים על הטכנולוגיה שלנו", אמר באותה הצהרה, "אבל אנחנו מודאגים מכך שההחלטה מפרה את האיזון שיצרנו, ושולחת מסר מדאיג של העדפת מערכות בתשלום על פלטפורמות פתוחות".

אמש הטון של פיצ'אי היה מתון יותר. בתשובה לשאלתו של המשקיע הוא פתח שוב בנאום הגנה על המודל הקיים: "אנדרואיד פעלה היטב, ואפשר לראות בבירור שיש תחרות, הרבה חדשנות ומחירים נמוכים, ונוצרה יותר בחירה לכולם". לאחר מכן הוסיף כי "אנחנו מנתחים את החלטת האיחוד, ולדעתי יהיה מוקדם להניח הנחות. אנחנו נערער על ההחלטה, אבל גם מצפים למצוא פתרון שישמר את היתרונות של אנדרואיד. אני בטוח שנוכל למצוא דרך לוודא שאנדרואיד תהיה זמינה לכל המשתמשים".

הוצאות גדולות על מרכזי דאטה

אבל העיסוק המרובה בשאלות סביב עתידה של אנדרואיד, שבהן אולי עדיין מוקדם לעסוק, הסיט את תשומת הלב מדאגה נוספת עבור המשקיעים שנראה כי מסתתרת בדו"חות אלפבית - ההוצאות הנרחבות של החברה במסגרת ההימור על בינה מלאכותית כעתיד הטכנולוגיה. ברבעון שעבר הפתיעה גוגל את המשקיעים כשדיווחה על הוצאות מרובות עבור מיזמיה בתחום, כולל השקעות במרכז דאטה, בכבלים תת-ימיים - וגם ברכישת בניין במנהטן ב-2.4 מיליארד דולר, כדי לשפר את יכולתה לגייס טאלנטים מקומיים. ההשקעה בתשתיות הייתה הכרחית, לדברי גוגל, כדי לשמור על הובלתה בטכנולוגיות כמו למידת מכונה. כעת נראה כי המגמה הזו נמשכת.

ההוצאות תפעוליות של גוגל ברבעון זה עמדו על 10.9 מיליארד דולר, עלייה של 24% מהשנה שעברה, כשרובן נוגעות למחקר ופיתוח ולהוצאות על צוותים טכניים. עלות המכר הסתכמה ב-13.9 מיליארד דולר, עלייה של 34%, מתוכן 7.5 מיליארד "הוצאות אחרות" שמרכזי דאטה הן מרכיב עיקרי בהן. פיצ'אי אמר למשקיעים כי טכנולוגיות למידת מכונה תופסות חלק גדל והולך במוצרים השונים - מאפס, אסיסטנט, טרנסלייט, ניוז, ג'ימייל ותמונות, ואף מסייעת למפרסמים להגיע לקהל רלוונטי. על כן, לדבריו, נדרשת השקעה ושיפור כוח המחשוב. בחברה הדגישו כי מדובר בהשקעה לטווח ארוך, בתקווה שהתוצאות הכוללות הטובות ימנעו מהמשקיעים לאבד בשלב כלשהו את סבלנותם.