הפתרון לגברים נבוכים: בדיקת זרע ביתית דרך הטלפון

חברת Medical Electronic Systems השיקה את YO, אפליקציה המאפשרת בדיקה של ריכוז הזרעים דרך הסלולר

מבחנת זרע / שאטרסטוק
מבחנת זרע / שאטרסטוק

כל גבר שצריך לבצע בדיקת זרע ודאי היה שמח לשמוע שהיא כבר לא כרוכה בתענוג המפוקפק של הסתגרות בחדר צדדי במעבדה עם מגזיני פורנו ובהגשת כוסית זרע לאחות. חברת Medical Electronic Systems שמפתחת בדיקות זרע למרפאות ולבתי חולים הקימה לאחרונה את הספין-אוף YO, שמאפשר בדיוק את זה - בדיקת זרע ביתית באמצעות הטלפון הסלולרי. רוכשים ערכה דרך האינטרנט, מזרימים את החומר למרווח שבין שני לוחות פלסטיק שקופים, מחברים להתקן שמתלבש על הטלפון, ופותחים את האפליקציה. הנה לפניכם זרעוניכם רוקדים בתוך התמונה המוגדלת.

הנבדק מקבל למעשה תשובה לגבי ריכוז הזרעים הנעים - האם הוא נורמלי או לא. המכשיר גם מודד את הכמות הכוללת של הזרעונים החיים והמתים, ואת מהירות התנועה שלהם, אבל לא מציג את זה. המוצר כבר קיבל אישור לשיווק בארה"ב, ואף משווק כבדיקה שניתן לרכוש מעבר לדלפק, ללא מרשם רופא. "נדרשו שלוש שנים לאשר את הבדיקה מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, כי הם בעצם הסכימו באישור הזה לקבל את הטלפון כמיקרוסקופ", אומר גבי דויטש יו"ר החברה. המוצר עבר ניסוי ב-300 נבדקים.

הבדיקה נועדה להיות בדיקת סקר. קהל היעד הוא בעיקר אותם גברים שנמנעים מלבצע בדיקת זרע במרפאה בגלל מבוכה או דחיינות, אך עדיין חוששים שיש להם בעיה. אם יגלו שאמנם יש להם בעיה, הדבר עשוי לדרבן אותם לאשש את הממצאים אצל רופא. "שימוש נוסף הוא עבור אנשים שיודעים שיש להם בעיה, אבל עשו שינוי בהרגלי החיים ורוצים לדעת אם השינוי השפיע לטובה על הפוריות".

לדברי אסף בן שושן, סמנכ"ל תפעול הנדסה, זוג יקבל הפניה לבדיקות פוריות רק לאחר שנה של ניסיונות להיכנס להיריון, "והשנה הזו היא מלחיצה. אם הם יעשו את הבדיקה ויגלו בעיית זרע, הם יוכלו לזרז את התהליך". נציין שגם עם ספירת זרע נמוכה, חלק מהזוגות יצליחו להרות באופן טבעי בטווח של שנה, וזו אחת הסיבות לתקנה.

40% מבעיות הפוריות הן אכן בגלל בעיה בזרע, "אבל רופאים נוטים למצות את כל הבדיקות לאישה קודם כול, בעיקר במגזרים מסוימים או אם הגבר מתנגד לבדיקה". במקרה הזה, האישה יכולה לרכוש את הבדיקה עבור הגבר שלה וכך להקל עליו את התהליך. הקמנו את YO לאחר שנשים אמרו לנו שקשה להם לשכנע את הגברים ללכת להיבדק".

קצת מפונקים, לא?

"יש גברים שממש לא מצליחים להפיק את התוצר במעבדה או אם הם יודעים שהם צריכים להביא את הבדיקה למעבדה בשעה מסוימת".

Medical Electronic Systems החלה לפעול ב-2002 והייתה חלק מגל האוטומציה של בדיקות הזרע. אם בעבר ספרו הבודקים את הזרעונים שראו בעיניהם דרך המיקרוסקופ, הרי שהבדיקה האוטומטית השתמשה בשיטות של עיבוד אותות, המאפשרת לספור מיליוני זרעונים לעומת העין האנושית שיכולה לספור עד כ-200 זרעונים, וקשה לדייק כאשר הם כה רבים, ועוד זזים. הבדיקה האוטומטית היא לרוב מדויקת יותר. "אנחנו שולטים ב-40% מהשוק האמריקאי", אומר דויטש. הפעילות היא לא רק בתחום בדיקות הזרע לבני אדם, אלא גם עבור בעלי חיים.

גבי: "הפטנט לשיטה שלנו פותח בבר אילן ונרכש דרך חברת המסחור שלהם. הטכנולוגיה שלנו מנתחת הפרעות לתמונה, שהן בעצם תנועות הזרע. ההפרעות למקור האור מתורגמות לאות חשמלי והוא בעצם האות שאנחנו מודדים.

"ההשקעה הייתה פרטית, שלי ושל אשתי. בתחילת הדרך חברנו לחברה אמריקאית בשם DPC שפיתחה ומכרה מכשיר שביצע בדיקות הורמונליות לנשים, והצענו להם לשווק את המוצר שלנו כמוצר משלים. המייסד של DPC היה ניצול שואה שהגיע לארה"ב בגיל 16 והקים את החברה הזו יש מאין. הייתה לו פינה חמה בלב לישראל ולכן היה לנו קל לחבור אליו.

"ב-2006 DPC נמכרה לסימנס ב-1.8 מיליארד דולר. לפני שנמכרו הם אמרו לנו - כדאי לכם לצאת לדרך עצמאית כדי שלא תאבדו בתוך סימנס. הם העבירו לנו את כל הידע והלקוחות והיום יש לנו חברה פעילה עצמאית עם חברות בנות בכל העולם, שהכנסותיה עברו את ה-10 מיליון דולר והיא רווחית ועומדת על רגליה בכוחות עצמה".

בתחום הבדיקות הביתיות יש לחברה כבר מתחרים. "אבל אין חברה שבודקת גם את תנועת הזרעונים ולא כזו שמצלמת סרטון שאפשר לשלוח לרופא. הבדיקה הותיקה ביותר בשוק סופרת כמות זרעונים בלי להבדיל בין נעים למתים. הקהילה הרפואית לא תמכה בבדקה הזו, כנראה כי לא הייתה מדוייקת מספיק".

YO הושק לפני שנה ובמקביל הופרדה חברת GMS המכילה את הפעילות לשוק הביתי, מ-MES שמספקת את השירות למרפאות. מאז נמכרו כבר אלפי יחידות בשוק העולמי. לפני כחודשיים הושק בשוק הישראלי. העתיד הוא פיתוח של בדיקות נוספות המשתמשות בטלפון כמיקרוסקופ ביתי.

מהיכן השם Yo?

"זה שמו של אל פוריות יפני. אפליקציית YO לסמארטפון שמאפשרת לשלוח את המילה YO לחברים ותו לא, והייתה להיט גדול לדקה וחצי, לא הגנה על השם והוא שלנו ברוב העולם".