"חובת רכש הגומלין היא סובסידיה על חשבון הציבור"

כך סוברים בוועדת המכרזים של משרד התחבורה שהחליטה לוותר לחברות זרות על הדרישה לרכש גומלין • ל"גלובס" נודע כי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר התבקשה להתערב בסוגיה

תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר
תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר

גורמים בענף התחבורה שמעורבים בסוגיית רכש הגומלין אמרו ל"גלובס" כי "חובת רכש גומלין במכרזי הפעלת אוטובוסים מהווה סובסידיה לשני מפעלים על חשבון הציבור, ואין טעם להמשיך בה". כך גם סברו בוועדת המכרזים שהחליטה לוותר על הדרישה במסגרת מכרזים להפעלת שלושה קווי אוטובוסים. בוועדה הגיעו למסקנה שאין צורך ברכש הגומלין במקרה של הפעלת קווי אוטובוס משום שהחיוב יביא להתייקרות עלויות הרכש של המפעילים ובעקבות כך להתייקרות ההצעות - ללא שום שיפור בשירות לציבור.

בעקבות העתירה שהגישו היצרנים המקומיים עוכבו המכרזים שבהם הוסרה הדרישה להפעלת קווי אוטובוס באזור בית שמש פרוזדור ירושלים ובשומרון. החשש באוצר ובמשרד התחבורה הוא שהנושא יעכב את מכרזי הקווים בירושלים שאמורים להתפרסם בסוף השנה. מדובר בתכנית להוציא לתחרות 50% מהקווים באזור ירושלים שנתון כיום בשליטתו המלאה של קואפרטיב אגד.

ל"גלובס" נודע כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר התבקשה להתערב במחלוקת בין משרד הכלכלה למשרדי האוצר והתחבורה סביב הדרישה לרכש גומלין שנוספה למכרזי הפעלת הקווים בשנת 2011 בתקופה בה שימש יעקב גנות בתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. על-פי ההוראה שקבע גנות מפעילי קווים המבקשים להשתתף במכרזים נדרשים להתחייב כי 35% מתוך העלות הכוללת של רכש האוטובוסים שתתבצע לצורך הפעלת הקו תהיה בישראל, כשהאפשרויות המעשיות היחידות הן לרכוש את האוטובוסים ממפעלי מרכבים או הארגז