מטבחי דקור, שנמצאת בהליכי הבראה כחצי שנה, בדרך לפירוק

חרף טענותיה של מטבחי דקור בתחילת הליכי ההבראה כי היא אינה חדלת פירעון, ביהמ"ש קבע היום כי נוצר קושי ממשי בהסדר הנושים שהוצע ע"י הבעלים יוסף אלקובי • המחוזי: בסופו של יום לא יהיה מנוס מלהורות על פירוק החברה

מטבחי דקור / צילום: מאיר מאירי
מטבחי דקור / צילום: מאיר מאירי

בדיון קצר שהתקיים היום (ב') בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע (השופטת שרה דברת), בו נידונה האפשרות לאשר הסדר נושים לחברת מטבחי דקור, המצויה בהליכי הבראה מזה כחצי שנה, ובעניינה ניתן צו הקפאת הליכים, קבעה השופטת דברת כי "כלל הנראה לא יהיה מנוס מלהורות על פירוק החברה בסופו של יום".

בכל הקשור להצעת הסדר הנושים שהציע בעל הרשת יוסף אלקובי, קבע בית המשפט כי אין מקום להורות על כינוס אסיפות נושים שיבחנו את הסדר הנושים שהוצע לחברה. זאת, בין השאר, בשל הודעת נאמני הרשת, עוה"ד מור נרדיה וליזה חדש, מהשבוע שעבר, במסגרתה הודיעו לבית המשפט על ההשלכות הצפויות שיהיו על נושי החברה בדין רגיל במקרה שתתקבל חלופת הסדר נושים, ללא מתן צו פירוק לחברה.

לפי נאמני הרשת, ההשלכות הצפויות נוגעות לכך שבחלופת הפירוק יגדלו התשלומים הצפויים לנושים הרגילים לעומת חלופת הסדר הנושים, ומשכך סבורים הנאמנים כי נכון להעביר את ההליך הנוגע לחברה לפירוק. זאת, בהתאם לבקשת הפירוק שהגישה חברת אריגים (אחת מנושי הרשת), המיוצגת על-ידי עורכי הדין ליאור דגן ואיציק לוי.

נכון לעת הזו, מצבת החובות של מטבחי דקור (על-פי תביעות החוב שהוגשו לנאמנים ובטרם אלה הוכרעו על-ידם) עומדת על כ-120 מיליון שקל. מתוך סך חובות אלה, סך תביעות החוב של עובדי הרשת ושל קופות הגמל עומד על כ-8 מיליון שקל.

אולם לפי הודעת נאמני הרשת, סכום תביעות החוב מטעם קופות הגמל צפוי לגדול משמעותית, ומשכך כדאיות החלופה של הסדר הנושים היא בספק.

באת-כוח כונס הנכסים הרשמי, עו"ד אלה חזוב,  ציינה במהלך הדיון כי בנסיבות בהן הנאמנים סבורים כי יש ללכת על חלופת הפירוק, היא מבקשת למנותם כמפרקיה הזמניים של דקור. זאת, לטענתה, "על-מנת שלא ייווצר חלל ריק". נוכח האמור, בית המשפט קבע דיון בבקשת הפירוק שחברת אריגים הגישה למועד פקיעת צו הקפאת ההליכים.

ובינתיים: מגעים להסדר נושים בקשר לחובותיו האישיים של אלקובי

במקביל מתנהלים בעניינו של בעלי הרשת, יוסף אלקובי, מגעים בכדי להגיע להסדר נושים בקשר לחובותיו האישיים.

בעניין זה ביקשו עורכי דינו של אלקובי, עוה"ד עמית פינס וליהי בלומנפלד, מבית המשפט פסק-זמן בכדי לסגור את כל הפינות בקשר להסדר האישי של מר אלקובי ביחס לנושיו, באמצעות גישור אצל השופט עדי זרנקין.

מנגד טענה עו"ד חזוב כי אין טעם להשאיר את צו הקפאת ההליכים האישי בעינו, וכי הדרך הנכונה לטעמה להגיע להסדר בנוגע לחובותיו האישיים של בעל המניות אלקובי היא באמצעות הגשה לפי סעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל. סעיף זה, נזכיר, מאפשר לחייב לפנות לבית המשפט בבקשה לאשר הצעת פשרה או הסדר עם נושיו, אף אם לא הוגשה בעניינו בקשה לפשיטת רגל או אם הוגשה כל עוד שלא ניתן צו כינוס נכסים.

עו"ד דגן תמך בבקשתו של עו"ד פינס וציין בנוסף כי ככל שיגיעו להסדר, יש לבחון "עניינים הרבה יותר רחבים" הנוגעים להתנהלותו של אלקובי. עוד ציין עו"ד דגן כי על בעלי התפקיד לבצע חקירות בחברה לגבי התנהלותו של אלקובי, וככל שמגיעים למסקנה שיש מקום להגיש בקשות לפי סעיפים 373 ו-374 (שעניינם "ניהול עסק בתרמית" ו"עבירות שנתגלו בפירוק"), יש לחקור את כל העברות הנכסים שביצע אלקובי ובני משפחתו ב-10 השנים האחרונות. משכך ציין עו"ד דגן כי הוא סבור שצריך לשבת אצל מגשר ולנסות להגיע להסדר.

בית המשפט השהה כרגע את ההחלטה בקשר להליך המתאים בעניינו של אלקובי וקבע כי על-מנת שיתאפשר לכל הצדדים לשקול שוב את עמדתם בקשר להסדר הנושים האישי, צו הקפאת ההליכים שניתן הן בעניינה של דקור והן באופן אישי לאלקובי ייוותר בעינו עד לחודש אוקטובר 2018.

בכל הקשור לצו הקפאת ההליכים האישי שניתן לאלקובי, יצוין כי מדובר בצו יוצא דופן, יציר הפסיקה שעדיין חריג בנוף המשפטי. צו זה ניתן (ככל שניתן) במקרים בהם יש בידיו של בעל השליטה בחברה שבעניינה התבקש צו הקפאת ההליכים לתרום תרומה משמעותית להבראת החברה, כאשר בלעדי תרומה זו לא ניתן יהיה להפעיל את החברה במהלך הקפאת ההליכים שלה.

מטבחי דקור מסרו בתגובה: "פעילות מטבחי דקור נמכרה לחברה חדשה, 'י.א דקור תעשיות', בהובלתו של יריב קרן, וזה בהמשך להוראת פסיקתא של בית המשפט המחוזי בבאר שבע בחודש אפריל האחרון. החברה החדשה היא זו שעוסקת בתהליך ההבראה ובחודשים האחרונים היא עולה כפורחת, תוך שהיא מספקת מטבחים ללקוחות ההסדר וללקוחות חדשים שרכשו מטבחים בחברה תחת הבעלות החדשה. חשוב לציין כי הנושאים המובאים בכתבתך עוסקים בשלד הריק של פעילות העבר תחת חברת 'דקור רהיט' שהייתה הבעלים הקודמים".