כ"ץ: החלטתי לא לשנות את מגבלת הפעילות של מספנות ישראל

הדברים נאמרו בהקשר לשימוע בנושא מגבלת הפעילות של 5% של נמל מספנות ישראל • נמל מספנות ישראל הגיש עתירה לבג"ץ לביטול כל המגבלות שהוטלו עליו ובכלל זה מגבלת ההיקף ומגבלת סוגי הסחורות

ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

הסכמות על הרפורמה בנמל חיפה נותנות רוח גבית למדינה בסוגיית נמל מספנות ישראל - למרות השביתות המתואמות שפרצו לפני חודשיים בנמלים הממשלתיים, המדינה מסרבת להעלות את מגבלת הפעילות של הנמל הפרטי במפרץ חיפה.

המדינה הודיעה אמש לבג"ץ כי לאחר שימוע שקיימו משרדי האוצר והתחבורה בנושא מגבלת הפעילות של 5% של נמל מספנות ישראל מסך הפעילות הנמלית, החליט שר התחבורה ישראל כ"ץ שלא לשנות לעת הזו את המגבלה. לטענת כ"ץ, ההחלטה מהווה "איזון לשעה לנוכח הנסיבות הנוכחיות של הרפורמה וכי כל שינוי באמור נכון שייעשה בעיתוי המתאים".

נמל מספנות ישראל הגיש עתירה לבג"ץ לביטול כל המגבלות שהוטלו עליו ובכלל זה מגבלת ההיקף ומגבלת סוגי הסחורות. משרד המשפטים ביקש, כפשרה, להחריג מההיקף את המלט שהנמל מייבא (היות וזה נעשה עבור חברה בבעלותו). נמל המספנות הסכים לכך, אולם השר כ"ץ הודיע שהוא מתנגד, למרות חוות הדעת המקצועיות שתמכו בכך. בהחלטתו מאתמול כ"ץ הבהיר עוד כי המגבלה של 5% כוללת את כל סוגי המטענים (כולל המלט) הן לשימוש עצמי והן לצדדים שלישיים.

"החלטתי לעת הזו, שלא לשנות את המגבלה מהווה איזון לשעה. זאת כשהנסיבות הקיימות, בפרט בעניין המהלכים שעל הפרק במסגרת הרפורמה (הפעלתם של מסופים חדשים), מחייבת התבוננות על הסוגיה מתוך ראיית שינויים הצפויים במשק הנמלי כולו, תוך שימת לב לרגישות שבמשק הנמלי לשינויים יזומים בסטטוס קוו אשר בעלי השלכה על אספקת השירות ויציבות הפעילות בענף. לפיכך, כל שינוי באמור נכון כי יעשה בעיתוי התאים לכך", נכתב בהחלטת השר הכלולה בתשובת המדינה לבג"ץ.

נמל מספנות ישראל שנמצא בבעלות של אנשי העסקים סמי קצב ושלומי פוגל, מתפרש על שטח של 400 מטרים בלבד. הנמל מוגבל כאמור בפעילותו לכמות שנתית השווה ל-5% מנפח המטענים בכל הנמלים בארץ, למרות שיש לו אפשרות לטפל בהיקף מטענים גדול יותר. ההגבלה היא בכתב ההסמכה שנתנה המדינה למספנות ישראל במסגרת רישיון ההפעלה של הנמל. הנהלת מספנות ישראל ניסתה בעבר לנצל את המשבר שפרץ בנמלים כדי לרכך את התנגדותו של שר התחבורה ישראל כ"ץ לאפשר להם להגדיל את נפח המטענים בנמל.

ד"ר יצחק קליין, ראש מחלקת המדיניות בפורום קהלת, אומר כי: " משרד התחבורה מנהל מו מ עם עובדי נמל חיפה במטרה ליצור ענף נמלים מופרט ותחרותי, אך מנקודת התחלה גרועה המעמידה בספק את האפשרות באמת להפריט את הנמל. ההחלטה לגבי מספנות ישראל, שננקטה כביכול להגן על המו"מ עם עובדי חיפה, היא עוד מכה לענף תחרותי. המשרד צריך לעשות חושבים אם מטרתו הפכה ל-'הסכם בכל מחיר' על חשבון היעד האמיתי - ענף נמלים תחרותי".