המיליארדר פיטר תיל שוקל להשקיע בסטארט-אפים סיניים

ממקורות יודעי דבר נמסר כי חברות הון סיכון רבות בארה"ב, וביניהן רשת החברות המסועפת של המיליארדר פיטר תיל, מעוניינות להשקיע במגזר הטכנולוגיה הסינית שצומח במהירות מדהימה

פיטר תיל/ צילום: Fred Prouser, רויטרס
פיטר תיל/ צילום: Fred Prouser, רויטרס

המיליארדר האמריקני פיטר תיל שוקל אסטרטגיות להשקעה בחברות סטארט-אפ סיניות, כאשר חברות הון סיכון בארה"ב רוצות נתח ממגזר הטכנולוגיה שצומח במהירות במדינה זו, לפי מקורות יודעי דבר.

המיליארדר שבלט במערכת הבחירות בתמיכה נדירה בדונלד טראמפ בעמק הסיליקון שוקל גישות חדשות להשקעה, כולל גיוס כספים ישיר לקרן השקעה או באמצעות שותפות, מסרו שניים מהמקורות. תיל מבקר בסין בקביעות זה כמה שנים, ועדיין לא גיבש את תוכניתו.

דובר של תיל הכחיש שהוא עוסק בהקמת קרן או שותפות להשקעה בסין.

תיל, שהונו נאמד ב-3.3 מיליארד דולר, מנהל רשת מסועפת של חצי תריסר חברות הון סיכון שמרוכזות בארה"ב. השקעותיו כוללות כל דבר, ממשחק טריוויה לטלפון נייד עד כריית נתונים לשימוש צבאי באמצעות חברה בשם פלנטיר טכנולוג'יז ובניית טילים עם חברת ספייס אקספלוריישן טכנולוג'יז.

ההתעניינות שלו בסין באה בעיצומה של ההסלמה במתיחות הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. הנשיא טראמפ, שתיל מעריץ, הכריז על מכסים על מוצרים סינים ב-50 מיליארד דולר בשנה, והוא מאיים במכסים על עוד מוצרי יבוא סינים ב-200 מיליארד דולר בשנה.

ממשל טראמפ הקשה על משקיעים סינים לקנות חברות אמריקניות או אחזקות גדולות בהן, אבל זה לא מנע מחברות הון סיכון גדולות בארה"ב, כמו סקווייה קפיטל ולייטספיד ונצ'ר, לתמוך בחברות סטארט-אפ סיניות.

העניין החדש של תיל בחברות טכנולוגיה סיניות יהיה גם פניית פרסה מבחינתו. בספר שהוא פרסם לפני כמה שנים, "אפס לאחד", תיל לגלג על החדשנות הסינית. "הדרך הקלה ביותר של סין לצמוח היא להעתיק ללא ליאות את מה שכבר נעשה במערב. זה דיוק מה שהיא עושה", הוא כתב. מקור שמקורב אליו אמר בתגובה שהוא רואה כעת חברות סיניות שמתחילות לחדש, ורוצה ליטול בכך חלק בשלב מוקדם.

סין הניבה מספר רב של חברות פרטיות שהפכו לחברות בשווי מעל מיליארד דולר, מחברת יישום הקניות מייטואן-דיאנפנג וחברת ריכוז החדשות טוטיאו, שנהנות משוק צרכני אדיר ויוצרות פיתוחים שלא נראו במערב.

לפני חמש שנים היו לארה"ב תשע מ-20 חברות האינטרנט השוות ביותר בעולם, ולסין היו רק שתי חברות כאלה, לפי מרי מיקר, האנליסטית שהתפרסמה בשנות ה-90 בתחזיותיה האופטימיות על אמזון והאינטרנט. היום קיימות ברשימה הזו 11 חברות אמריקניות, ואילו המספר מסין עלה לתשע. מיקר כתבה זאת בדו"ח "מגמות אינטרנט 2018" שפורסם במאי. היא שותפה היום בחברת הון הסיכון קליינר פרקינס קואופילד וביירס.

תיל היה משקיע מוקדם בפייסבוק ואחד ממייסדי פייפאל. הוא תומך אישית במגוון פרויקטים, כולל ערים מול חופים ותמיכה בסטודנטים שנוטשים מכללות לטובת מיצוי היזמות שלהם.

תיל כבר אינו מאוהב בסן פרנסיסקו, והוא העביר את קרנותיו הפרטיות תיל קפיטל ותיל פאונדיישן ללוס אנג'לס. הוא מכנה את עמק הסיליקון "חד-תרבותי" ו"רעיל".