חברת החשמל | בלעדי

חברת החשמל פותחת את התחרות לרכישת אלון תבור

קריאה למשקיעים שהפיצה היום חברת החשמל פותחת את התחרות על רכישת תחנת הכוח החברה צריכה למכור את התחנה עד דצמבר 2019 ובהמשך תפרסם את הערכת השווי שלה

תחנת הכח אלון תבור /  צילוםיוסי זמיר חברת החשמל
תחנת הכח אלון תבור / צילוםיוסי זמיר חברת החשמל

72 שעות לאחר אישור הרפורמה במשק החשמל בכנסת, חברת החשמל הפיצה היום קריאה למשקיעים פוטנציאליים בנוגע להליך הרכישה הצפוי של תחנת הכוח הראשונה שתימכר, אלון תבור. הפנייה הופצה עוד בטרם פרסום המכרז, כדי לעודד את המשקיעים הפוטנציאליים להיערכות, היות ומדובר בתהליך מורכב. זוהי הפעם הראשונה בה נמכרת תחנת כוח לייצור חשמל בישראל.

ביום חמישי האחרון אושרה בכנסת הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל. במסגרת הרפורמה, התחייבה חברת החשמל למכור חמש תחנות כוח, לפי הסדר הבא: אלון תבור, רמת חובב, רידינג, חגית ואשכול.

התחנה הראשונה, אלון תבור, אמורה להימכר עד דצמבר 2019 - 18 חודשים מיום שהרפורמה אושרה בממשלה. אם חברת החשמל לא תצליח למכור את התחנה עד המועד הנקוב, רישיון התחנה יוארך והיא תמשיך בייצור כדי לא לפגוע באספקת החשמל. אולם, בסעיפי הרפורמה מוגדרות סנקציות בגין אי-המכירה של התחנה במסגרת לוח הזמנים - התניית תשלומי התוספות הפנסיוניות לעובדי החברה בעמידה באבני הדרך שהוגדרו.

במסגרת הליך המכירה, צפויה רשות החשמל לפרסם את השווי הכולל המעודכן של התחנה. לפי גורם מקורב לרשות החשמל: "מדובר בתחנה יעילה שמייצרת חשמל, וניתן לצפות שההצעות שיוגשו יהיו גבוהות יותר מהשווי כי ממילא מדובר במכרז תחרותי".

נציין כי הליך ההפרטה של תחנות הכוח של חברת החשמל עורר עניין הן בקרב משקיעים פוטנציאליים מישראל - בראש ובראשונה יצרני החשמל הפרטיים - והן חברות חשמל מחו"ל: מהמזרח הרחוק ועד ארה"ב.

שחקן משמעותי חדש

במסגרת ההכנות למכירה, חברת החשמל פנתה לעשרות משקיעים פוטנציאליים בארץ ובחו"ל, בנקים, קרנות השקעה, שחקנים במשק האנרגיה בארץ וכמובן גם לגורמים מקבילים בעולם. לפי גורמים בחברה "היות ומדובר בתחנה קיימת ופועלת, רכישתה תאפשר באופן מיידי לשחקן משמעותי להיכנס למשק החשמל ולהפוך לשחקן פעיל מרגע הרכישה". בנוסף, טעונים בחברת החשמל כי "לתחנה יתרון משמעותי מפני שאף שהיא בנויה על שטח קרקעי, ולא בסמוך למקור מים, יש לה קירור מים, המבוסס על טיהור מי קולחין של עמק יזרעאל דבר שמאפשר נצילות ויעילות גבוהה במיוחד".

תחנת הכוח אלון תבור הוקמה בשנות ה-90 ומ-2004 פועלת בה גם תחנת כוח במחזור משולב (מחז"מ) חדישה שמספקת חשמל לצפון הארץ. הספק התחנה הוא כ-600 מגה וואט, כ-380 במחז"מ החדש ועוד כ-220 בשתי טורבינות גז גדולות.

גורמי הממשלה השונים בודקים אפשרות שבמסגרת רכישת התחנה יתאפשר ליזם הרוכש להגדיל את כושר הייצור, ועד תחילתו של ההליך צפויה להתקבל החלטה באשר להיקף והטכנולוגיה האפשרית במקרה זה, כך שיתקיים פוטנציאל להרחבה של יכולת הייצור.

בהתאם להחלטות הרפורמה, חברת החשמל "תשאיל" לרוכשים למשך חמש השנים את כוח האדם התפעולי להפעלת התחנות, ולאחר מכן, יתאפשר לעובדים הרלוונטיים להיקלט בחברת היצרן הפרטי או לחילופין לפרוש בהתאם לתנאי הפרישה של הסכם הרפורמה. נציין כי בקרב יצרני החשמל הפרטיים הסדר זה עורר בעבר אי שביעות רצון מסוימת היות ותנאי העובדים שיעברו עם התחנה הנמכרת צריכים להישאר זהים למה שהיה להם בזמן העסקתם בחברת החשמל.

סנונית ראשונה

לפני כשבוע מנכ"ל החברה, יו"ר ועד העובדים, וההנהלה הבכירה קיימו מפגש עם עובדי תחנת הכוח בו פרסו בפניהם את מתווה מכירת התחנה, וכן הסבירו לעובדים כיצד תעשה השמירה על זכויותיהם לתקופה זו של חמש שנים. במפגש הודגש כי החברה תמשיך להיות מחויבת לספק שירות מקצועי, איכותי וטכנולוגי לספק הזוכה.

לדבר עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל "זוהי סנונית ראשונה של יישום הרפורמה, ואנו גאים לקחת חלק בתהליך היסטורי זה, שצפוי לשנות את משק האנרגיה בישראל ללא היכר ולייצר חברת חשמל טובה יותר ויעילה יותר לטובת הלקוח. הליך זה מבשר את תחילתו של עידן חדש בתחרות לטובה הלקוח, היות ומשק האנרגיה בישראל הוא תחום הולך וצומח, כל שחקן שיבחר להיכנס לשוק במסגרת רכישת התחנות ייהנה מהפירות שהניחה חברת החשמל לאורך השנים בבנייתן, תחזוקן ושמירתן של תחנות הכוח הקיימות בישראל כיום.

"מזה כשנה שאנו נערכים להתניע את המהלכים הדרושים לקידום הרפורמה ולעמידה ביעדיה, ועל כן כבר 72 שעות לאחר חוק הרפורמה אנו מתחילים בצעדים הראשונים בתחום מכירת התחנות, וזאת לצד צעדי התייעלות נוספים שמתקיימים בחברה בתחומים נוספים כחלק מיישום תהליך הרפורמה. לוחות הזמנים כפי שהוגדרו הינם מאתגרים, אולם הנהלת החברה מחויבת לעמידה בכלל היעדים שהוצבו, ובטוחני שנעשה זאת בהצלחה".