עסקת הביטקוין של חוגג ובן-דב: מגעים להסרת העיקול

למרות הדיון הסוער השבוע בבקשתו של אילן בן-דב לבטל עיקול בסך 100 מיליון שקל שהוטל על נכסיו, הודיעו עו"ד אופיר נאור ובן-דב לביהמ"ש כי הם מנהלים מו"מ לסיום הליך העיקול ללא צורך בהכרעה שיפוטית

אילן בן-דב / צילום: שלומי יוסף
אילן בן-דב / צילום: שלומי יוסף

חרף דיון סוער שהתקיים השבוע בבקשתו של בעל השליטה לשעבר בחברת סקיילקס, איש העסקים אילן בן-דב, לבטל עיקול בסך 100 מיליון שקל שהוטל על נכסיו לבקשת עו"ד אופיר נאור, המנהל המיוחד של חברת סקיילקס; וחרף חילופי האשמות קשים בין השניים - הודיעו נאור ובן-דב לבית המשפט כי הם מנהלים בימים אלה משא-ומתן לצורך הגעה למתווה שיאפשר את סיום הליך העיקול ללא צורך בהכרעה שיפוטית. עו"ד נאור ובן-דב מבקשים מבית המשפט לדחות את מתן החלטתו עד לסיום המשא-ומתן ביניהם.

השבוע (ג') התייצב בן-דב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב במטרה להביא לביטולו של צו העיקול שהוטל על נכסיו במסגרת הליכי חדלות הפירעון של החברה ותביעה אישית בסך 250 מיליון שקל שהוגשה נגדו בטענה לאחריותו לקריסה.

בסוף השבוע שעבר הגיש בן-דב לבית המשפט בקשה לביטול העיקול, שבמסגרתה טען כי בבעלותו נכסים רבים, בחשבון הבנק שלו יש 92 מיליון שקל במזומן, והוא איש אמיד - כך שאין כל צורך בעיקול. לטענתו, הצו מעכב את השלמת עסקת מכירת הקרקע שלו בכפר שמריהו ליזם משה חוגג תמורת 19 מיליון דולר (כ-70 מיליון שקל).

הצו ניתן לבקשת עו"ד אופיר נאור, שמונה על-ידי בית המשפט למנהל המיוחד של סקיילקס שקרסה, דווקא על רקע אותה עסקת מכירה לחוגג, בטענה כי יש חשש שבן-דב יבריח נכסים. העיקול התבקש והתקבל במעמד צד אחד, במסגרת תביעה נגזרת בסך 250 מיליון שקל שהגיש עו"ד נאור נגד בן-דב ואחרים בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה" בסקיילקס שקרסה. זאת, בטענה כי חלוקות דיבידנדים בסך עשרות מיליוני שקלים בשנים 2010 ו-2011 היו "חלוקות אסורות", מאחר שלא עמדו במבחן יכולת הפירעון.

במהלך הדיון בבקשה להסרת העיקול התקומם בן-דב על טענותיו ורמיזותיו של עו"ד נאור כי הוא עלול להבריח נכסים. מנגד, נאור תהה איך ייתכן שרק כעת שומע בית המשפט על המיליונים הרבים שיש לבן-דב, וכן רמז לכך שבן-דב העלים כספים לחו"ל ויודע להעלים נכסים ולהפוך אותם לכסף נזיל באמצעות מכירתם.

עו"ד נאור חקר את בן-דב מדוע לא סיפר לבית המשפט שנרשם שיעבוד על הכספים שבבנק מזרחי בסך 55 מיליון שקל, ובן-דב השיב: "אני לא הסתרתי כלום. יש לי 100 מיליון שקל בעובר ושב. אתה טוען שהברחתי נכסים. תראה לי בן אדם אחד שמבריח נכסים, ויש לו 100 מיליון שקל בבנק". 

עו"ד נאור אמר כי בנק מזרחי עדכן אותו שבחשבון של בן-דב יש 37 מיליון שקל ולא 92 מיליון שקל, משום ש-55 מיליון השקלים משועבדים. בן-דב השיב: "בנק מזרחי לא ידע שאתה תבוא בטענה של הברחת נכסים. יש כאן 40 מיליון שקל בחשבון אחד שיושב שם. כך מתנהל מי שטוענים שמבריח נכסים?". 

בתום הדיון הודיע השופט אילן שילה כי החלטתו תינתן בימים הקרובים, ואולם הצדדים כאמור מבקשים לעכב אותה על-מנת לאפשר להם להגיע לפשרה.

בשלב זה לא ברור האם מדובר בפשרה רק בנוגע לצו העיקול, צמצומו או ביטולו - או בפשרה כוללת בתביעה שמתנהלת נגד בן-דב בפרשת הדיבידנדים האסורים.