גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מנהלים בתחום הפיננסים צריכים להכיר טכנולוגיות חדשניות"

תחום הפינטק הוא מהתחומים הצומחים והמבטיחים ביותר בעולם הפיננסי החדש, וכמו כל מהפכה שמביאה איתה שינויים מי שלא שם לא קיים ● מה צריך לדעת לפני שנכנסים לעולם הפינטק וכיצד סוללים את הדרך להצלחה בתחום?

עולם של טכנולוגיות פורצות דרך בלחיצת כפתור/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עולם של טכנולוגיות פורצות דרך בלחיצת כפתור/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת ת"א

בעידן של טכנולוגיות מתקדמות כמעט בכל תחומי החיים, העולם הדיגיטלי לא שוקט על שמריו וממשיך להתפתח ולהתרחב לעוד ועוד תחומים. בשנים האחרונות הצטרף למגרש שחקן חדש ומבטיח - Fintech, שכבר תופס מקום נכבד בעולם היזמות וההייטק.

מה זה פינטק? בגדול, כשמדברים על עולם הפינטק (טכנולוגיה פיננסית), מתכוונים לחדשנות הטכנולוגית בעולם הפיננסים. אבל כשנכנסים לעובי הקורה מגלים עולם של טכנולוגיות פורצות דרך, שמאפשרות לספק שירותים ומוצרים פיננסיים מקוונים בלחיצת כפתור. מטבעות וירטואליים, מימון המונים, העברות כספים, גיוס השקעות וניהול נכסים, כל אלה ופעילויות רבות אחרות מתנהלים כיום באמצעות הפינטק.

מאז כניסתו של הפינטק לעולמנו משתמשים בו בנקים ומוסדות פיננסיים גדולים, חברות ביטוח וכן חברות סטארטאפ, שמציעות שירותים פיננסיים חדשניים שמשנים את חוקי המשחק של העולם הפיננסי הישן. משקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון ומוסדות פיננסיים משקיעים סכומי עתק במימון פינטק, כאשר במקביל אנשי מקצוע מתחומי הטכנולוגיה והמימון פונים לתעסוקה בתחום.

בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב זיהו את הצורך הגדול בקרב מנהלי העולם החדש, ופתחו מסלול Fintech בתכנית MBA תחת שתי התמחויות: התמחות בניהול פיננסי ושוק ההון והתמחות בניהול טכנולוגיה, יזמות ומערכות מידע. פרופסור דן עמירם, ראש תחום פינטק בתוכנית מוסמך MBA במנהל עסקים בפקולטה, שופך אור על עולם הפינטק ומסביר מדוע חשוב גם לרכוש השכלה בתחום ולא רק להסתפק בניסיון מעשי בשוק העבודה.

כיצד משפיע הפינטק על השוק הפיננסי העולמי כיום?

"תחום הפינטק הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בענפי הטכנולוגיה והפיננסים, כאשר רק בשלוש השנים האחרונות הושקעו בו 122 מיליארד דולר. אולם, חשוב יותר מבחינת ההשפעה, בנוסף להשקעות הכספיות, הוא האתגור של המודלים העסקיים הקלאסיים בתחום הפיננסים על ידי טכנולוגיות חדשות.

לדוגמא, מודל ההלוואות השיתופיות מאתגר את מודל ההלוואות הקלאסי של הבנקים. האתגור הזה הוא כמעט בכל מודל בתעשייה, וראוי לציון במיוחד זה של מודל הכסף הקלאסי על ידי מטבעות קריפטוגרפים דוגמת ביטקוין. לעומת זאת, הרבה מהתהליכים והטכנולוגיות נמצאים עדיין בתחילת הדרך ומוקדם לקבוע כמה עמוק ומשמעותי יהיה השינוי בסופו של דבר".

האם חברות הפינטק מהוות איום על מוסדות פיננסיים מסורתיים?

"מוסדות פיננסים, כגופים מאוד מתוחכמים, מבינים שהפינטק מהווה סיכון אבל גם מבינים שהפינטק מהווה סיכוי עבורם. מצד אחד, הבנקאים מבינים שאם הם לא יתייחסו לאיום ברצינות, חברות פינטק ינגסו עוד ועוד חלקים מהפעילויות שלהם. מצד שני, אנחנו רואים מגמה גם בישראל וגם בעולם בשנים האחרונות, של שיתופי פעולה משמעותיים בין חברות פינטק ובנקים. לעיתים קרובות בנקים הם המשקיעים בפינטק ובמקרים רבים משמשים כלקוחות של חברות הפינטק, שמספקות להם מוצרים משלימים וחדשניים. בנוסף, הבנקים הצליחו להתייעל משמעותית באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת".

פרופ' דן עמירם, ראש תחום פינטק בתוכנית MBA/צילום: באדיבות המצולם

היכן עומדת ישראל בתחום הפינטק ביחס לשווקים בעולם?

"בשנים האחרונות תל אביב מיצבה את עצמה כאחת מהערים המובילות בעולם באקו-סיסטם של הפינטק. בישראל פועלות מספר חברות מהמובילות בעולם הפינטק, וחברות בינלאומיות רבות מפתחות בעיר טכנולוגיות חדשות בתחום. בעיני, יש כאן הזדמנות פז לפתח תחום בתעשייה הפיננסית, שמבחינה כלכלית היא הגדולה בעולם".

מה מציע המסלול החדש בפינטק ואילו כלים מעשיים הוא מעניק לסטודנטים?

"מסלול הפינטק בפקולטה לניהול שם לעצמו מטרה להיות חלק מרכזי באקו-סיסטם של הפינטק ולהכשיר סטודנטים שמבינים בתחום ויוכלו להיות יזמים, או להתברג בתפקידי מפתח בתעשיית הפינטק בישראל ובעולם. התחום הוא בהגדרה מולטידיספלנרי עם ידע נדרש בטכנולוגיה, מימון, מדעי ההתנהגות, רגולציה, מיסוי, שיווק וניהול.

לתכנית הפינטק של הפקולטה לניהול יש כמה יתרונות משמעותיים, ובראשם גישה הוליסטית ללימוד הנושא. אנחנו מציעים שבעה קורסים בתחום החל ממבוא לפינטק ועסקים מבוססי בלוקצ'יין, דרך יישומים טכנולוגיים במימון, רגולציה בפינטק וטכנולוגיה במימון צרכני, ועד בנקאות דיגיטלית ואינשורטק. יתרון נוסף ומשמעותי ביותר הוא השילוב בין מומחים מהאקדמיה למומחים מעולם הפינטק בצוות המרצים".

האם לדעתך אפשר להסתפק בניסיון מעשי בתחום, ולמי אתה ממליץ ללמוד במסלול החדש?

"אין לי ספק שיש אנשים שיעשו חיל בתחום גם ללא לימודים פורמליים בנושא. עובדתית, יש מספר יזמים שהצליחו בתחום ללא השכלה אקדמית ואף יותר מכך, ללא השכלה ספציפית בפינטק, שלמעשה לא הייתה קיימת עד היום.

עם זאת, כמי שמאמין שמנהלים מודרנים בתחום הפיננסים צריכים להכיר ולהיות מעורים בטכנולוגיות חדשניות, אני סבור שהתכנית תשפר משמעותית את הסיכויים של מרבית הסטודנטים, במיוחד אלו שכבר נמצאים בעמדות ניהול, להצליח בתחום, לאור השילוב בין ידע פיננסי הכרחי וידע טכנולוגי. התוכנית מספקת לסטודנטים ידע שמשלב תאוריה ופרקטיקה. ובנוסף, מאפשרת שיתופי פעולה עם החברים בכיתה, וכן נטוורקינג משמעותי עם אנשי מפתח מהתעשייה המקומית. אין לי ספק כי ליזמים בפרט ולמנהלים מהתעשייה, שצריכים את הקשרים הללו, התוכנית יכולה להוסיף המון".

למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע