תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"מנהלים בתחום הפיננסים צריכים להכיר טכנולוגיות חדשניות"

תחום הפינטק הוא מהתחומים הצומחים והמבטיחים ביותר בעולם הפיננסי החדש, וכמו כל מהפכה שמביאה איתה שינויים מי שלא שם לא קיים • מה צריך לדעת לפני שנכנסים לעולם הפינטק וכיצד סוללים את הדרך להצלחה בתחום?

עולם של טכנולוגיות פורצות דרך בלחיצת כפתור/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עולם של טכנולוגיות פורצות דרך בלחיצת כפתור/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת ת"א

בעידן של טכנולוגיות מתקדמות כמעט בכל תחומי החיים, העולם הדיגיטלי לא שוקט על שמריו וממשיך להתפתח ולהתרחב לעוד ועוד תחומים. בשנים האחרונות הצטרף למגרש שחקן חדש ומבטיח - Fintech, שכבר תופס מקום נכבד בעולם היזמות וההייטק.

מה זה פינטק? בגדול, כשמדברים על עולם הפינטק (טכנולוגיה פיננסית), מתכוונים לחדשנות הטכנולוגית בעולם הפיננסים. אבל כשנכנסים לעובי הקורה מגלים עולם של טכנולוגיות פורצות דרך, שמאפשרות לספק שירותים ומוצרים פיננסיים מקוונים בלחיצת כפתור. מטבעות וירטואליים, מימון המונים, העברות כספים, גיוס השקעות וניהול נכסים, כל אלה ופעילויות רבות אחרות מתנהלים כיום באמצעות הפינטק.

מאז כניסתו של הפינטק לעולמנו משתמשים בו בנקים ומוסדות פיננסיים גדולים, חברות ביטוח וכן חברות סטארטאפ, שמציעות שירותים פיננסיים חדשניים שמשנים את חוקי המשחק של העולם הפיננסי הישן. משקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון ומוסדות פיננסיים משקיעים סכומי עתק במימון פינטק, כאשר במקביל אנשי מקצוע מתחומי הטכנולוגיה והמימון פונים לתעסוקה בתחום.

בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב זיהו את הצורך הגדול בקרב מנהלי העולם החדש, ופתחו מסלול Fintech בתכנית MBA תחת שתי התמחויות: התמחות בניהול פיננסי ושוק ההון והתמחות בניהול טכנולוגיה, יזמות ומערכות מידע. פרופסור דן עמירם, ראש תחום פינטק בתוכנית מוסמך MBA במנהל עסקים בפקולטה, שופך אור על עולם הפינטק ומסביר מדוע חשוב גם לרכוש השכלה בתחום ולא רק להסתפק בניסיון מעשי בשוק העבודה.

כיצד משפיע הפינטק על השוק הפיננסי העולמי כיום?

"תחום הפינטק הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בענפי הטכנולוגיה והפיננסים, כאשר רק בשלוש השנים האחרונות הושקעו בו 122 מיליארד דולר. אולם, חשוב יותר מבחינת ההשפעה, בנוסף להשקעות הכספיות, הוא האתגור של המודלים העסקיים הקלאסיים בתחום הפיננסים על ידי טכנולוגיות חדשות.

לדוגמא, מודל ההלוואות השיתופיות מאתגר את מודל ההלוואות הקלאסי של הבנקים. האתגור הזה הוא כמעט בכל מודל בתעשייה, וראוי לציון במיוחד זה של מודל הכסף הקלאסי על ידי מטבעות קריפטוגרפים דוגמת ביטקוין. לעומת זאת, הרבה מהתהליכים והטכנולוגיות נמצאים עדיין בתחילת הדרך ומוקדם לקבוע כמה עמוק ומשמעותי יהיה השינוי בסופו של דבר".

האם חברות הפינטק מהוות איום על מוסדות פיננסיים מסורתיים?

"מוסדות פיננסים, כגופים מאוד מתוחכמים, מבינים שהפינטק מהווה סיכון אבל גם מבינים שהפינטק מהווה סיכוי עבורם. מצד אחד, הבנקאים מבינים שאם הם לא יתייחסו לאיום ברצינות, חברות פינטק ינגסו עוד ועוד חלקים מהפעילויות שלהם. מצד שני, אנחנו רואים מגמה גם בישראל וגם בעולם בשנים האחרונות, של שיתופי פעולה משמעותיים בין חברות פינטק ובנקים. לעיתים קרובות בנקים הם המשקיעים בפינטק ובמקרים רבים משמשים כלקוחות של חברות הפינטק, שמספקות להם מוצרים משלימים וחדשניים. בנוסף, הבנקים הצליחו להתייעל משמעותית באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת".

פרופ' דן עמירם, ראש תחום פינטק בתוכנית MBA/צילום: באדיבות המצולם
 פרופ' דן עמירם, ראש תחום פינטק בתוכנית MBA/צילום: באדיבות המצולם

היכן עומדת ישראל בתחום הפינטק ביחס לשווקים בעולם?

"בשנים האחרונות תל אביב מיצבה את עצמה כאחת מהערים המובילות בעולם באקו-סיסטם של הפינטק. בישראל פועלות מספר חברות מהמובילות בעולם הפינטק, וחברות בינלאומיות רבות מפתחות בעיר טכנולוגיות חדשות בתחום. בעיני, יש כאן הזדמנות פז לפתח תחום בתעשייה הפיננסית, שמבחינה כלכלית היא הגדולה בעולם".

מה מציע המסלול החדש בפינטק ואילו כלים מעשיים הוא מעניק לסטודנטים?

"מסלול הפינטק בפקולטה לניהול שם לעצמו מטרה להיות חלק מרכזי באקו-סיסטם של הפינטק ולהכשיר סטודנטים שמבינים בתחום ויוכלו להיות יזמים, או להתברג בתפקידי מפתח בתעשיית הפינטק בישראל ובעולם. התחום הוא בהגדרה מולטידיספלנרי עם ידע נדרש בטכנולוגיה, מימון, מדעי ההתנהגות, רגולציה, מיסוי, שיווק וניהול.

לתכנית הפינטק של הפקולטה לניהול יש כמה יתרונות משמעותיים, ובראשם גישה הוליסטית ללימוד הנושא. אנחנו מציעים שבעה קורסים בתחום החל ממבוא לפינטק ועסקים מבוססי בלוקצ'יין, דרך יישומים טכנולוגיים במימון, רגולציה בפינטק וטכנולוגיה במימון צרכני, ועד בנקאות דיגיטלית ואינשורטק. יתרון נוסף ומשמעותי ביותר הוא השילוב בין מומחים מהאקדמיה למומחים מעולם הפינטק בצוות המרצים".

האם לדעתך אפשר להסתפק בניסיון מעשי בתחום, ולמי אתה ממליץ ללמוד במסלול החדש?

"אין לי ספק שיש אנשים שיעשו חיל בתחום גם ללא לימודים פורמליים בנושא. עובדתית, יש מספר יזמים שהצליחו בתחום ללא השכלה אקדמית ואף יותר מכך, ללא השכלה ספציפית בפינטק, שלמעשה לא הייתה קיימת עד היום.

עם זאת, כמי שמאמין שמנהלים מודרנים בתחום הפיננסים צריכים להכיר ולהיות מעורים בטכנולוגיות חדשניות, אני סבור שהתכנית תשפר משמעותית את הסיכויים של מרבית הסטודנטים, במיוחד אלו שכבר נמצאים בעמדות ניהול, להצליח בתחום, לאור השילוב בין ידע פיננסי הכרחי וידע טכנולוגי. התוכנית מספקת לסטודנטים ידע שמשלב תאוריה ופרקטיקה. ובנוסף, מאפשרת שיתופי פעולה עם החברים בכיתה, וכן נטוורקינג משמעותי עם אנשי מפתח מהתעשייה המקומית. אין לי ספק כי ליזמים בפרט ולמנהלים מהתעשייה, שצריכים את הקשרים הללו, התוכנית יכולה להוסיף המון".

למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>