פתאום קבוצה יכולה להרוויח כסף גם בלי להיות בליגת האלופות

אם בעבר רק כניסה לליגת האלופות סידרה לאלופה הישראלית עונה פיננסית יפה, הכסף העצום שמציעה אופ"א הגיע גם לליגה האירופית • הפועל ב"ש יכולה לסדר לאלונה ברקת 40 מיליון שקל, ועונה רווחית רק מכניסה ל"מפעל של הקטנות"

אלונה ברקת / צילום: תמר מצפי
אלונה ברקת / צילום: תמר מצפי

בחודש האחרון יצא לנו לראות את הכדורגל במיטבו. לעתים נדמה לנו שכל זה מתרחש בעולם שאינו קשור אלינו בישראל. שהרמה הגבוהה, המחויבות של השחקנים והכסף שמחולק שם למעלה הופכים את הכל עבור קבוצות ושחקנים ישראלים ללא מושג. זה נכון חלקית. התעשייה של הכדורגל מספיק חזקה ומפנקת כדי לסחוב על גבה "טפילים" שגם אותם צריך לפרנס.

בישראל כבר שנים ארוכות נהנים מהעלייה בכסף שאופ"א מחלקת למשתתפות במפעלים האירופיים. אבל אם בעבר הדבר היה נכון בעיקר לכניסה לליגת האלופות שהניחה מול הקבוצות הישראליות סכומים דמיוניים (השיא האחרון שייך למכבי תל-אביב: בונוס של 16.7 מיליון אירו להופעה בשלב הבתים), בשנים האחרונות גם העפלה לליגה האירופית היא עניין כלכלי אדיר. ונדמה שהקבוצות הישראליות לא תמיד עושות מספיק כדי להפוך את הפוטנציאל האדיר לכסף. נדמה שאצל חלק מאלו שזוכות באפשרות להשתתף במוקדמות הליגה האירופית השלמת בניית הסגל, סיום מו"מ עם שחקנים, ההכנות לעונה - כל אלו נעשים בדיוק כמו בעבר כשכסף גדול לא היה מונח על הכף.

הישראליות שמשתתפות העונה במוקדמות של המפעלים האירופים - מכבי תל-אביב, הפועל באר-שבע, הפועל חיפה ובית"ר ירושלים - עומדות השנה בפני העלאה עצומה של סכומי הפרסים של הליגה האירופית. אופ"א שוב נמצאת בעונת "התיקון" שמגיעה בכל שלוש שנים, עם כניסת מעגל זכויות השידור החדש התלת-שנתי. בעונה הנוכחית יעמדו ההכנסות של אופ"א מליגת האלופות, הליגה האירופית ומהסופר-קאפ על 3.25 מיליארד אירו. כהשוואה, לפני שני מעגלים בלבד, בעונת 2012/13 עמדה ההכנסה השנתית של 1.59 מיליארד אירו. כן, עלייה של 104% בתוך שני סבבים. 

הפועל באר שבע
 הפועל באר שבע

כמעט כל הכסף מיוצר בזכות ליגת האלופות: היחס ב"אחריות" לייצור הכסף בין ליגת האלופות לליגה האירופית עומד על 80:20. זכייני הטלוויזיה מוכנים לשלם בכל פעם הרבה יותר, גם הספונסרים, בעיקר בגלל ליגת האלופות. מאחר שמבחינה פוליטית אופ"א חייבת לדאוג גם לקבוצות המשנה ולקבוצות הדרגים הנמוכים היא נאלצת להגדיל באופן לא פרופורציונלי גם את התמלוגים המחולקים למשתתפות הליגה האירופית. בסך-הכול תחלק אופ"א השנה 520 מיליון אירו למשתתפות הליגה האירופית, לעומת 168 מיליון אירו בלבד רק לפני שש שנים (2012/13). עלייה של 197% בתוך שני סבבים.

המשמעות: הקבוצות הישראליות עומדות השנה בפני בור שומן גדול, גם ללא כניסה לליגת האלופות. הדבר מצריך רק עניין טכני פעוט - כניסה לשלב הבתים של הליגה האירופית. כניסה לשלב הבתים תהיה שווה השנה לכל קבוצה מענק של 12.4 מיליון שקל (2.92 מיליון אירו). אליו מצטרפים מענקים של השתתפות בשלבים המוקדמים. כל שעוד לפני שמכרו כרטיס אחד למשחקי הליגה האירופית, לפני שהכניסו מבונוסים נוספים על נקודות, לפני שקיבלו את החלק שאופ"א מעניקה עבור זכויות שידור (Market Pool) יכולה כל קבוצה ישראלית לשים לעצמה בצד 15.7 מיליון שקל רק מכניסה ל "מפעל של הקטנות".

גם הפועל באר-שבע תוכל להרגיש טוב עם עצמה במקרה של עוד כישלון להעפיל לליגת האלופות. אופ"א, שהקשיחה מאוד את הכניסה לליגת האלופות, השנה הפכה את המשימה של באר-שבע לכמעט בלתי אפשרית, ובתמורה היא דאגה למנגנון פיצוי נדיב מאוד לקבוצות שיגיעו ממש עד לבאר אבל לא יצליחו לשתות - אם האלופה הישראלית תגיע עד שלב הפלייאוף במוקדמת ליגת האלופות ותודח היא תקבל מאופ"א מענק של 21.2 מיליון שקל (5 מיליון אירו). מאחר שבמקרה כזה היא תיכנס אוטומטית לשלב הבתים של הליגה האירופית היא תוכל להתחיל לצבור שם כספים. ביחד עם צבירת נקודות בשלב הבתים (תסריט ריאלי של 7 נקודות) - מפה לשם עונה אירופית בשלב הבתים של הליגה האירופית תהיה שווה לה במינימום 40 מיליון שקל.

מצד שני, משחקי הנדמה-לי וכמה-כסף-נרוויח-אם, הם מסוכנים. ההימור על כניסה לשלב הבתים של המפעלים האירופיים הוא הימור מפתה מאוד אבל הוא גם הימור שצריך להיזהר ממנו. אם קבוצה בונה את התקציב שלה על סבירות גבוהה מאוד של כניסה לשלב הבתים היא צריכה לקחת בחשבון מצב של "תקלה", משהו שמשתבש בשלבים המוקדמים יותר, והקבוצה מוצאת את עצמה בחוץ עם בור של 25-30 מיליון שקל בתקציב. אופ"א לא אוהבת את הבורות הללו ובוחנת אותם בשבע עיניים ולמעשה מזהירה קבוצות מהימורים כאלו. מכבי תל-אביב של מיטש גולדהאר כבר חטפה לא מזמן מהתאחדות הכדורגל האירופית בגין מעבר על תקנות הפייננשל פייר-פליי, מצב שהיה יכול להסתדר מעצמו אם הקבוצה הייתה מצליחה קצת יותר בליגה האירופית.

הבעיה היא שההימור הוא מפתה. לקבוצות שמגיעות משווקים גדולים באירופה הכסף של הליגה האירופית הוא כמובן כלום. הוא סתימה קטנה בתקציב. אבל עבור השוק הישראלי, כניסה לליגה האירופית שווה לבעלים כמו אלונה ברקת עונה שמסתיימת ברווח. ופתאום נראה שזה ממש עושה שכל להיות בעלים של קבוצת כדורגל ישראלית מצליחה.