אלביט הדמיה תמכור מניות של חברת הבת כדי לפדות אג"ח

החברה התקשרה במזכר הבנות למכור עד 50% מאלביט מדיקל לאקסיג'נט קפיטל בדיסקאונט של 6%

רון הדסי / צילום: איל יצהר
רון הדסי / צילום: איל יצהר

חברת ההחזקות אלביט הדמיה   הודיעה היום כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכור בין 5% ל-50% ממניות החברה הבת אלביט מדיקל, הנסחרת לפי שווי של 238 מיליון שקל. זאת כדי לממן את החזר חוב האג"ח שלה וספציפית את אג"ח ט' המיועדות לפירעון בנובמבר 2019, והיקפן הכולל עומד על 290 מיליון שקל. אלביט מדיקל היא ספין אוף המכשור הרפואי של אלביט הדמיה, והיא מחזיקה בחברות גמידה סל (18%) ואינסייטק (225). אלביט הדמיה מחזיקה 89% ממניות אלביט מדיקל.

אלביט מדיקל שהוקמה ב-2010 מומנה לאורך חייה בהלוואות בעלים של אלביט הדמיה, ולפני מספר חודשים גייסה חוב של 150 מיליון שקל כדי להחזיר הלוואות אלה על מנת שאלביט הדמיה תוכל בתורה לשרת את החוב שלה. מתוך סכום זה כבר החזירה אלביט הדמיה אג"ח בהיקף של 57 מיליון שקל. יתר הסכום שהוחזר מספיק כדי לכסות חלק מאג"ח ט', אך לא את מלוא הסכום.

גם עצמית של אג"ח סדרה ט’

אם וכאשר תצא העסקה לפועל, יימכרו מניות אלביט מדיקל במחיר של 0.96 שקל למניה, כלומר נמוך ב-6% ממחיר המניה היום לפני ההודעה. כך, באמצעות העסקה הנוכחית תוכל אלביט הדמיה לצרף עוד בין 10-100 מיליון שקל לסכום אותו היא משיבה לנושי האג"ח שלה. במקביל להודעה על הכוונה למכור מניות אלביט מדיקל, הודיעה אלביט הדמיה על תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח סדרה ט’, החל מה-26.8, עד סך של 70 מיליון שקל. הרכישות יבוצעו דרך הבורסה או בעסקאות פרטיות. כמו כן בוחנת אלביט הדמיה אפשרות לביצוע עסקאות נוספות.

מניית אלביט הדמיה עלתה בשעות הצהריים בכ-3% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-78 מיליון שקל. אג"ח ט' נסחרו היום בעליות של 4.3%. העלייה במניית החברה נרשמה למרות הדיסקאונט הגלום בעסקה, ככל הנראה מתוך הערכת המשקיעים כי תרחיש של מכירת מניות אלביט מדיקל באופן מסודר לצד שלישי, עדיף על תרחיש של מכירת המניות על ידי אלביט הדמיה בשוק, לקראת מועד הפרעון של אג"ח ט'.

הנכס המרכזי של אלביט הדמיה

הגורם המיועד לרכוש את מניות אלביט הדמיה באלביט מדיקל הוא חברת אקסיג'נט (Exigent Capital), שכבר משקיעה באינסייטק, שהיא כאמור אחד משני הנכסים המרכזיים של אלביט מדיקל. נראה כי אקסיג'נט היתה מעוניינת בעיקר בחשיפה גדולה יותר לאינסייטק, אולם סבב ההשקעה בחברה נסגר בגיוס של 150 מיליון דולר (לפי שווי של 550 מיליון דולר). אינסייטק עוסקת בניתוחים זעיר פולשניים באמצעות אולטרסאונד ממוקד. ההסכם בין שתי החברות כולל אפשרות לאלביט הדמיה לקבל הצעה חלופית לרכישת המניות אם תגיע כזו בסכום גבוה יותר, במהלך שלושה החודשים הקרובים.

אלביט מדיקל מנוהלת על ידי יעל נפתלי המנכ"לית ורון הדסי היו"ר. במסגרת גיוס החוב אחרון, החברה גייסה סכום גדול מעבר למצופה וכבר החזירה את חלקו, איתות ברור לכך שאין לה כרגע צרכי מזומן משלה - היא אינה מתכוונת להגדיל ואולי אפילו לא לשמור על חלקה בחברות הבנות, ואינה מתכוונת לבצע השקעות נוספות. עם זאת, ייתכן כי אם וכאשר אקסיג'נט תהיה בעלת השליטה החברה, האסטרטגיה הזו תשתנה.

בגיוסי ההון האחרונים של גמידה סל ושל אינסייטק, נקבע שווי החברות על 160 מיליון דולר ו-550 מיליון דולר בהתאמה, כלומר חלקה של אלביט מדיקל עומד על 149 מיליון דולר (536 מיליון שקל) על פי גיוסים אלה, ומזאת יש לנכות את החוב. בעבודת אנליזה שפרסמה לאחרונה חברת אדיסון, היא העריכה את שווי אלביט מדיקל ב-407 מיליון שקל, לאחר ניכוי החוב.

אלביט מדיקל היא הנכס המרכזי של אלביט הדמיה שהשליטה בה עברה בתחילת 2014 מידי מוטי זיסר ז"ל, לנושי האג"ח, בראשות הקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס, במסגרת הסדר חוב שכלל מחיקת חוב של כ-1.8 מיליארד שקל. מאז ההסדר מונהגת החברה בידי רון הדסי, שמחזיק בתפקיד היו"ר והמנכ"ל. 

עיקרי העסקה באלביט מדיקל
 עיקרי העסקה באלביט מדיקל