מה גרם לביטקוין לזנק ב-700 דולר בשעה אחת?

לא היו חדשות או אירועים כלשהם שהניעו את הגאות במטבע הדיגיטלי השבוע, אך ייתכן שסוחרי המטבע השיקו מראש הוראות קנייה אוטומטיות ברמה זו • השאלה היא אם העלייה החדה תפתה את המשקיעים הקטנים לחזור למטבע, או תפחיד אותם

לוח שערי חליפין של ביטקוין  / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic
לוח שערי חליפין של ביטקוין / צילום: צילום: רויטרס - Dado Ruvic

הביטקוין הפר השבוע את תרדמת הקיץ שלו בקפיצה פתאומית שעודדה את המשקיעים, שראו את ערכו צונח ביותר ממחצית מאז דצמבר. אל התחזית למטבע הדיגיטלי עדיין גרועה, על רקע מחזורי מסחר דלילים, העדר של זרז לעלייה נוספת והעדר עניין של המשקיעים הקטנים שיצרו את הגאות הקודמת במטבע.

הביטקוין זינק בכמעט 700 דולר בשעה אחת ביום שלישי אחר הצהריים, וקטע בכך שבועות של שקט יחסי. הוא הזכיר למשקיעים שהמטבעות המוצפנים נשארו מערב פרוע, שבו קשה להבין מה גורם לעליות מחירים.

הביטקוין עלה מפחות מ-6,800 דולר ליותר מ-7,440 דולר בתוך דקות, וזינק ביותר מ-11% מהמחיר שלו יום לפני כן. עד יום שני, המטבע הדיגיטלי העביר 15 ימי מסחר בטווח של 6,000-7,000 דולר. אתמול אחר הצהריים (ד') נסחר עדיין המטבע ב-7,336 דולר.

לא היו חדשות או אירועים כלשהם שהניעו את הגאות שלשום. היא נרשמה כאשר המטבע זחל כלפי מעלה במשך רוב היום, והאיץ את עלייתו כשהוא נגע ב-6,800 דולר. ייתכן שסוחרי המטבע השיקו מראש הוראות קנייה אוטומטיות ברמה זו.

הוראות אלה של עצירת הפסדים, שקיימות גם במסחר במניות, נכנסות לתוקף כשהמחיר מגיע לסף מסוים. משקיעים משתמשים בהן לעתים קרובות כדי לעצור הפסדים כשהמחירים יורדים, אך הן יכולות לשמש גם סוחרי חסר שמהמרים על ירידת מחירים, ומפסידים כאשר המחירים מתהפכים לעליות. 

תהפוכות הביטקוין
 תהפוכות הביטקוין

"יש היום שחיטה בביטמקס"

כמה סוחרים הצביעו על פוזיציה גדולה במיוחד של "לחץ על החסר" (short squeeze) בבורסת נגזרים פופולרית של מטבעות מוצפנים, BitMEX, שלשום. בצב של לחץ על פוזיציות החסר (שורט), מוכרים בחסר מכסים את הפוזיציות שלהם על ידי קניית נכס הבסיס, מניות או ביטקוין, וכך יכולה להיגרם עלייה חדה פתאומית.

כמה חשבונות מדיה חברתית התלהבו מהמסחר הערב ב-BitMEX. "ברצינות, יש היום שחיטה בביטמקס", כתב משתמש טוויטר בשם CryptOrca.

מנכ"ל BitMEX ארתור הייז מסר במייל שהוא "לא יכול להציע תגובה מוגדרת, בהעדר נתונים ברורים". הבורסה הזו, שרשומה באיי סיישל, הייתה לאחרונה בחדשות אחרי שעובדיה החנו שלוש מכוניות למבורגיני מחוץ לבניין שבו התקיים כנס מטבעות וירטואליים בניו יורק.

צניחה בהיקף המסחר בביטקוין

אחת מהסיבות לעלייה החדה, אמרו סוחרים, הייתה העדר קונים ומוכרים שהיו מוכנים להיכנס לממסחר, כלומר העדר "נזילות", בעגת המסחר. שווקים פחות נזילים צפויים יותר לתנודות מחירים מהירות. "נזילות לא מספיקה בשוק תרמה לעליית המחיר המהירה", כתב סוחר אמריקני במטבעות דיגיטליים במייל.

מחורי המסחר בביטקוין ירדו מאד מהיקפם בימים העליזים של השוק הזה בסוף 2017. החודש החליפו ידיים מטבעת ביטקוין בערך של 363 מיליון דולר ביום בבורסות העיקריות, לעומת 2.5 מיליארד דולר ביום בדצמבר, לפי חברת המחקר CryptoCompare. ההשוואה משקפת גם את ירידת מחיר הביטקוין.

בדצמבר, תנודת המחיר היומית הממוצעת בביטקויין היתה 14.6%, לפי ניתוח של נתונים מ-CoinDesk. עד כה ביולי, התנודה היומית במחיר הייתה 4.1%.

עדיין לא ברור אם העלייה החדה שלשום תפתה את המשקיעים הקטנים לחזור לביטקוין, או תפחיד אותם. ההשקעות של המשקיעים הקטנים הללו היו קריטיות לגאות המסחררת של המטבע הזה בשנה שעברה.

בחודשים האחרונים הביטקוין שהה מחוץ לכותרות, ומשקיעים רבים העבירו את ההתעניינות שלהם לשווקים אחרים. החיפוש העולמי אחרי המילה "ביטקוין" בגוגל רשם שיא בשבוע שהתחיל ב-17 בדצמבר. בשבוע שעבר, חיפושי המילה הזו היו נמוכים ב-99% מהשיא הזה. "אם התקשורת לא מכסה את זה, ואין כיוון למחיר, אנשים נשארים בדרך כלל על הגדר", אמר קווין בירדסלי, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות מוצפנים B2C2 בלונדון.