אוטובוסים | בלעדי

משרד התחבורה: יבוטל רכש גומלין במכרזי אוטובוסים

החשש: מאות יפוטרו בפריפריה ויגיע גל תביעות נגד המדינה • מנכ"ל משרד הכלכלה: "ההחלטה מנוגדת לחוק להעדפת תוצרת הארץ ולמדיניות הממשלה ברכש גומלין"

שרגא ברוש / צילום: אסף שילה
שרגא ברוש / צילום: אסף שילה

בהחלטה חסרת תקדים ושנויה במחלוקת, משרד התחבורה מבטל את הדרישה שחלה על חברות התחבורה הציבורית לחייב יצרנים זרים שמוכרים להן אוטובוסים לקיים רכש גומלין במשק הישראלי. בנוסף, המשרד החליט לבטל את החובה להעדיף את תוצרת הארץ בהליכי רכש של אוטובוסים. ההחלטה התקבלה לפני כשבוע וחצי בפורום בראשות מנכ"לית המשרד, קרן טרנר איל, ועומדת כעת במרכז עימות חריף בין משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד התחבורה.

ההחלטה התקבלה בתום דיון שעסק בשילוב הוראות לשיתוף פעולה תעשייתי במכרזי התחבורה הציבורית. על פי החלטה זו, הדרישה לרכש גומלין במכרזים אלה מתוקף התקנות לשיתוף פעולה תעשייתי והעדפת תוצרת הארץ לא תועלה בעתיד  וגם תבוטל רטרואקטיבית, במקרה שחברות התחבורה כבר העלו דרישות לרכש גומלין מצד יצרניות זרות.

גורם בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה אמר היום ל"גלובס" על רקע ההחלטה חסרת התקדים: "נעמוד בצורה נחרצת מול משרד התחבורה ונדרוש שהתקנות לרכש הגומלין יכובדו ויתקיימו במלואן".

במכתב ששיגר היום מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, לטרנר נכתב כי "ההחלטה עומדת בניגוד לסעיפי החוק שפועל לטובת תוצרת הארץ ובניגוד למדיניות הממשלה ברכש גומלין ולמתן עדיפות לתעשייה הישראלית. נוסף לזאת, משרד התחבורה שותף לדיונים שמתקיימים בימים אלה בסוגיה שבנידון והמדינה נדרשת לגבש את עמדתה בנושא. החלטתכם היא ניסיון לפעול ברגל גסה ולהעמיד את מקבלי ההחלטות לפני עובדה גמורה".

על פי תקנות רכש הגומלין שגובשו ברשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי שבמשרד הכלכלה והתעשייה, כל חברה מקומית שמספקת שירותים של תחבורה ציבורית חייבת לקיים הליך תחרותי במסגרת רכש האוטובוסים שישמשו אותה בהפעלת הקווים השונים ברחבי הארץ. תקנות אלה תקפות לחברות אגד ודן, כמו גם לחברות נוספות ובהן מטרופולין, סופרבוס, קווים, מטרודן ועוד.

עם קבלת ההחלטה על בחירת היצרן שיספק את האוטובוסים להפעלת קווים אלה, על חברת התחבורה לדרוש מהיצרן הזר לקיים רכש גומלין במשק בישראלי בהיקף של לפחות 35% מסכום העסקה. עד כה, רכש זה נעשה בין השאר באמצעות הרכבת האוטובוסים בחברות ישראליות, כמו "הארגז" שפועלת מקריית מלאכי ו"מרכבים" שפועלת מאור עקיבא. שתי חברות אלה מעסיקות כ-1,000 עובדים ישירים. במעגל השני נמצאות עוד עשרות חברות שמספקות שירותים של קבלנות משנה לחברות אלה.

הסיבה לחיוב היצרנים הזרים של אוטובוסים שנמכרים לחברות התחבורה הישראליות לרכש גומלין, היא שמשרד התחבורה מתקצב חברות אלה ברכש האוטובוסים המשמשים את כלל הציבור. במכרזים קודמים שעשו חברות התחבורה הציבורית ב6 השנים האחרונות, רכש הגומלין שעשו יצרנים של אוטובוסים מחו"ל במשק הישראלי הסתכם בכחצי מיליארד דולר. בראש הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי עומדת זיווה איגר.

בין משרדי הכלכלה והתעשייה, האוצר והתחבורה קיימת מחלוקת על החובה לרכש גומלין ולשיתוף פעולה תעשייתי במסגרת ההליכים התחרותיים שנוגעים לתכניות ההצטיידות של חברות התחבורה הציבורית באוטובוסים.

מפרוטוקול של דיון שקיים משרד התחבורה בנושא לפני כשבוע וחצי והגיע לידי "גלובס" עולה כי עמדת משרד התחבורה, שמגובה גם עם זו של אגף התקציבים במשרד האוצר, היא שלרכש הגומלין אין תרומה כלשהי בהיבט של העלאת רמת השירות לציבור ואף יוצר נזק לציבור בשל התייקרות עלות ההפעלה של קווי התחבורה הציבורית. זאת, בשל החשש שהיצרניות יקבעו עלויות גבוהות יותר בשלב המכרז- שכוללות גם את עלויות רכש הגומלין שבו יחוייבו.

הדיון הסתיים בהחלטה כי "לנוכח עמדת משרד האוצר ומשרד התחבורה שלפיה אין להוראות שיתוף פעולה תעשייתי והעדפת תוצרת הארץ כל תרומה לטיב שירותי התחבורה הציבורית, ועמדת היועץ המשפטי לממשלה שלפיה אין חובה לכלול הוראות אלה במסגרת ההליכים התחרותיים- אנו סבורים כי יש לבטל את ההוראה המכרזית לקיום רכש גומלין בהתאם להוראות הרשות להשקעות ולשיתוף פעולה תעשייתי".

ההחלטה השנויה במחלוקת התקבלה כשברקע, שתי עתירות שהוגשו לבג"ץ ולבית משפט מחוזי בידי יבואן של אוטובוסים מחברת סולאריס מפולין, שמתחרה במכרזים שמפרסמות חברות לתחבורה ציבורית. במסגרת עתירותיו, היבואן כפר בדרישת הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי לשלם לה עשרות מיליוני שקלים על רכש גומלין שלא ביצע מתוקף התקשרויות קודמות שלו עם חברות שמפעילות קווי תחבורה ציבוריים.

לפי ההחלטה "יש להודיע למפעילים ההיסטוריים (של קווי תחבורה ציבורית י.א) כי ההוראות שנוגעות לשיתוף פעולה תעשייתי או העדפת תוצרת הארץ- בטלות".

כך, משרד התחבורה קבע כי עמדתו החדשה בנושא זה תועבר לפרקליטות המדינה ולמחלקת הבג"צים שלה, כדי לייתר את המשך ההליכים המשפטיים שמתקיימים בנושא זה. ההחלטה כוללת גם הצהרה על הסרת כל דרישה לשיתוף פעולה תעשייתיים מההליכים התחרותיים שעדיין מתנהלים, בנוגע להפעלת קווי תחבורה ציבוריים באשכולות בית שמש; פרוזדור ירושלים והשומרון והסרת דרישה זו גם מהליכים תחרותיים עתידיים באשכולות נוספים ברחבי הארץ. במשרד התחבורה מאמינים כי החלטה זו, תאפשר את קיצור התהליך לקראת הפעלת הקווים באזור ירושלים, בית שמש והשומרון.

על פי הערכות של גורמים שמעורבים בענף, בכל אשכול כזה מדובר בכ-200 אוטובוסים - מה שעשוי להעיד על פגיעה נרחבת בחברות שעוסקות בהרכבת אוטובוסים שמיובאים לארץ.

בפרוטוקול נכתב עוד כי ב-2010 הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה דרשה את החלת רכש הגומלין בתכניות ההצטיידות של אגד ודן באוטובוסים- אך זאת, מבלי שלמשרד הכלכלה היתה הסמכות לעמוד על דרישה זו. גורם כלכלי הזהיר היום כי קביעה זו עשויה לחשוף את המדינה לגל תביעות מצד יצרניות זרות של אוטובוסים שחויבו לקיים בשנים האחרונות רכש גומלין במשק הישראלי- ולדרוש כספים אלה בחזרה.

"זה ניסיון חמור מצד משרד התחבורה לקבוע עובדות בשטח", אמר היום (ד') ל"גלובס" גורם בכיר במשרד הכלכלה והתעשייה: "יש לממש ולאכוף את החובה לקיום רכש גומלין, ולא נקבל בשום פנים ואופן את הניסיונות לחמוק מחובה זו".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש שנחשף בימים האחרונים להחלטה של משרד התחבורה הגדיר אותה כ"אחת ההחלטות השערורייתיות שקיבל אי פעם השלטון, שאותו מייצג במקרה זה משרד התחבורה. זאת קהות חושים מדרגה ראשונה, חוסר אכפתיות למאות מקומות עבודה בארץ, פעילות הפוכה לחלוטין מזו שנהוגה במדינות רבות אחרות שמעודדות את התעשיות המקומיות שלהן".

לדברי ברוש, "מדובר בהחלטה לייבא אבטלה מסין, אין דרך אחרת לראות את הדברים. הציבור חייב להבין משרד התחבורה העדיף את מקומות העבודה בסין על פני מקומות עבודה במשק הישראלי. זאת לא הפעם הראשונה שמשרדי ממשלה שמייצגים את החוק ואמונים עליו מחפשים דרכים לעקוף אותו אך משרד התחבורה הולך לפני כולם ומעדיף את מה שזול על פני התעשייה המקומית. זה זלזול בתעשייה הישראלית ובעובדיה ואני קורא לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, לקחת אחריות אישיות על הדבר ולעצור את ההחלטה השערורייתית הזאת מיד". 

ממשרד התחבורה נמסר כי "ועדת המכרזים המיוחדת של משרדי האוצר והתחבורה, בחנה את ההיבטים התחבורתיים והתפעוליים של הדרישות להעדפת תוצרת הארץ, ומצאה כי אין בהם תרומה להליכים התחרותיים וההיבטים המקצועיים להפעלת תחבורה ציבורית. יתרה מכך, החלת חובה של רכש גומלין, במסגרת מכרזים להפעלת תחבורה ציבורית (באמצעות אוטובוסים), נושאת בחובה עלויות נוספות המושתות על הקופה הציבורית".