למה לנשים לא כדאי לגנוב זרע

נשים, שימו לב: מדובר בעסקת חבילה שכוללת לא רק את כיסו של האב אלא גם את האב עצמו

תינוק שהרגע נולד / צילום: shutterstock
תינוק שהרגע נולד / צילום: shutterstock

סרטון שהפיץ השבוע ערוץ רשת 13 בפייסבוק עסק במה שהוצג כתופעה רחבת-היקף של גניבת זרע בישראל. לטענת עורכי הסרטון, חדשות לבקרים מתגלים מקרים של נשים, במיוחד כאלה הנמצאות בגבול העליון של גיל הפוריות, הצדות גברים חפים מפשע לצורכי הפריה.

לא ברור אם הסרטון נועד להזהיר גברים מפני גניבת זרע או לעודד נשים לפעול כן, מאחר שהוא מציג את גניבת הזרע כעסקה משתלמת מאד עבור האישה: במקום לפנות לבנק הזרע ולהביא לעולם ילד מתורם זרע אנונימי ללא תמיכה כלכלית, הפילי גבר בפח על-ידי קיום יחסי מין בלתי מוגנים, וכך תזכי בילד עם מימון כספי חודשי צמוד של 3,000 שקל לפחות עד לבגרותו.

המציאות המשפטית המתוארת בסרטון אינה מדויקת כלל ומתעלמת מהעובדה שהבאת ילד לעולם מאב מוכר היא עסקת חבילה, שכוללת לא רק את כיסו של האב אלא גם את האב עצמו. נכון שעצם העובדה שהאב לא רצה בילד לא תביא את בית המשפט לפטור אותו מתשלום מזונות עבור הילד, אך מנגד ההכרה בו כאב מקנה לו את מלוא הזכויות הניתנות לאב שהביא ילד לעולם מרצונו.

מכאן שאישה המביאה ילד לעולם מגבר שהיא תובעת להכיר בו כאב ולחייבו בתשלום מזונות, צריכה להביא בחשבון שלאב יש זכות מלאה לחלוק את המשמורת על הילד, לקחתו לביתו לשהות עמו מחצית הזמן או בקירוב לכך. המשמעות היא שאב זה רשאי להיות שותף מלא לעיצוב אישיותו של הילד לטוב ולרע, לא רק באמצעות הורשת תכונותיו הגנטיות, אלא גם כהורה מעורב ופעיל.

אם אישה אכן "תגנוב זרע" בשאיפה לשמש כאם יחידנית הנהנית מתמיכה כלכלית בלבד, כמוצג בסרטון, ותנסה להתנגד לשיתופו של האב בחיי הילד באופן אקטיבי, לדוגמה על-ידי הסתה של הילד נגד אביו, היא עלולה למצוא את עצמה נתונה למגוון סנקציות משפטיות - החל משלילת הזכות לקבל מזונות מהאב ועד למקרים קיצוניים שבהם הילד נלקח מרשות האם כדי לנטרל את הניכור שהיא יצרה כנגד האב.

זכותו של האב למעורבות בחיי הילד שנולד לו, גם כתוצאה מ"גניבת זרע", היא רחבת-היקף ואינה מסתכמת בביקורים וחלוקת זמני הילד בין בתי ההורים. גם אם מדובר באב שאינו מעוניין להיפגש עם הילד באופן קבוע או תכוף, הוא מחזיק בידיו זכויות להיות שותף מלא בהחלטות משמעותיות בחיי הילד.

אישה שהביאה ילד לאב מוכר תצטרך לקבל את אישורו והסכמתו בכתב לכל פעולה חינוכית או בריאותית של הילד, בפרט מול רשויות ממלכתיות או גורמי רפואה. היא לא תוכל לרשום את הילד לגן או בית ספר לפי בחירתה אם האב יתנגד לכך, לקחת את הילד לטיפולים פסיכולוגיים או להחליט על התערבויות רפואיות משמעותיות כמו ניתוחים, להחליט אם לתת לילד ריטלין ודומיו, להוציא לילד דרכון ולצאת עמו מהארץ מבלי לספק ערבויות כספיות גבוהות ועוד. אב שירצה להקשות על חיי האישה שהביאה ילד מזרעו בניגוד לרצונו יוכל להקשות מאד על חייה, אם יעמוד על כל הזכויות הניתנות לו על-פי חוק, והן רבות מאד.

מומלץ אם כן לאישה המתכננת להפוך לאם לשקול היטב את בחירתה להביא לעולם ילד בניגוד לרצון האב - לא רק משום שהדבר אינו מוסרי, ולא רק משום שהמעשה נוגד את טובתו של הילד להוולד לאב שלא רצה בו מלכתחילה, אלא גם משום שלתוצאת המעשה עלול להיות מחיר כבד גם עבורה. מוטב לבחור בקפידה את המיועד להיות אביו של הילד ולוודא שהוא מבין את הזכויות ואת החובות שהוא נוטל על עצמו בהחליטו להפוך לאב.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il