הושגה הסכמה על קליטת 40 מעובדי החינוכית בתאגיד השידור

זאת מתוך 180 עובדים שמועסקים בחינוכית • ההסכמה הושגה במהלך הדיונים בוועדה המשותפת בראשות ח"כ מיקי זוהר • כצפוי, הוועדה אישרה היום גם את ביטול פיצול תאגיד השידור לשני גופים נפרדים • בתוך כך, אתמול פנו העובדים באמצעות עורכי דין למ"מ נציב שירות המדינה: "אנו נתונים במצב לא חוקי שהדעת אינה סובלת"

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר

במהלך הדיונים היום (ד') בוועדה המשותפת בראשות ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שדנה בתיקונים בחוק השידור הציבורי, הושגו הסכמות שלפיהן 40 מעובדי החינוכית ייקלטו בתאגיד השידור, עם הפסקת שידורי הטלוויזיה החינוכית שצפויה להתרחש ב-15 באוגוסט.

כיום עובדים בטלוויזיה החינוכית 180 עובדי מדינה, שהחוק הנוכחי לא קובע בצורה מפורשת מה יעלה בגורלם. במהלך הדיון בוועדה ציינה הרפרנטית מטעם משרד האוצר, רעיה עדני, כי במסגרת המגעים שמנהל המשרד מול העובדים - המאוגדים ב-4 ועדים של ההסתדרות - הם קרובים לסיכום לפיו 40 מהעובדים ייקלטו בתאגיד. בהמשך לכך הוסכם בוועדה כי העניין יוכנס לחוק, שבו ייקבע כי לתאגיד יוקצו לשם כך עד 12 מיליון שקל, שיועברו לתקציבו החל מינואר 2019.

מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, ציין בדיון כי לשם הפעלת הערוץ הילדים שאמור להתחיל לפעול תחת התאגיד ב-15 באוגוסט, הוא זקוק ל-13 עובדים בלבד. ערוץ הילדים תחת התאגיד מתוקצב ב-40 מיליון שקל בשנה, אך אלה מיועדים להפקת תכנים באמצעות חברות הפקה פרטיות, ואינם נוגעים לתפעול הערוץ עצמו או לשכר לעובדים הקבועים.

במקביל, יו"ר הוועדה, ח"כ זוהר, ממשיך לנסות למנוע את הכנסת החינוכית לתוך התאגיד, ולהחלטת הוועדה היום הוספה הסתייגות שהועלתה על-ידו, שלפיה סגירת החינוכית תידחה בשנה ל-15 באוגוסט 2019. מדובר בהסתייגות בעלת השלכות תקציביות, כך שלצורך אישורה יידרש רוב של לפחות 51 חברי כנסת, אך המשוכה המרכזית שעומדת בפניה נוגעת לעובדה שהיא מנוגדת לעמדת הקואליציה. זוהר עצמו אמר בוועדה כי הוא מתכוון להיאבק למען ההסתייגות "אפילו באופן שיסכן את המשך כהונתי כיו"ר הוועדה", אך נראה כי סיכויי ההסתייגות, שתעלה הערב להצעה במליאה, אינם גבוהים.

במקביל, הוועדה אישרה היום גם את ביטול פיצול תאגיד השידור לשני גופים נפרדים - הנושא המקורי שלצורכו היא הוקמה. 

"מצב לא חוקי שהדעת אינה סובלת"

בתוך כך, אתמול (ג') פנו ארבעת ועדי העובדים של הטלוויזיה החינוכית לממלא-מקום נציב שירות המדינה, אהוד פרוואר, בטענה כי המצב שבו הם נתונים כעת הוא מצב לא חוקי "שהדעת אינה סובלת". העובדים מציינים בפנייתם כי הם שומרים לעצמם גם את "הזכות לפנות לערכאות המתאימות", כשייתכן שאם הם לא יגיעו להסכמות במהלך המשא-ומתן עם האוצר, תוגש על-ידם עתירה לבג"ץ.

כזכור, בחוק השידור הציבורי נקבע מצד אחד כי הטלוויזיה החינוכית תפסיק את פעילותה שנה ו-3 חודשים לאחר תחילת שידורי התאגיד, אך מצד שני לא נקבע בו במפורש כי הערוץ, שהוא יחידת סמך במשרד החינוך, ייסגר, ולא מוזכר בו גורל 180 העובדים, שהם עובדי מדינה.

"מצב-הביניים הנוכחי, שהוא שעטנז נורמטיבי שהדעת אינה סובלת, עולה כדי פגיעה אנושה בזכויות מרשינו כעובדי מדינה", נכתב במכתב שנשלח לממלא-מקום הנציב באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת.

עוד נטען כי תכליתו היחידה של המצב הנוכחי, שבו "העובדים אינם מפוטרים מעבודתם ויחידת הסמך אינה נסגרת", היא "לשבור את רוחם של העובדים ולגרום להם להסכים לכל הצעת פרישה, מבזה ומקפחת ככל שתהא, מצד משרד האוצר".