רגב: "אדלשטיין חלק מהאופוזיציה"; רוזנטל: "ותרי על הבריונות"

לאור חוסר היכולת להגיע להסכמות בדיונים בוועדה בנושא חוק הקולנוע, החליט יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין שהדיונים יופסקו • לאחר האשמות שרת התרבות כי יו"ר הכנסת מטרפד חוק דגל של הקואליציה, תמך באדלשטיין ח"כ קיש: ״ברור לי שלתקשורת זה כיף לחזור לעימות בין השניים. לגבי חוק הקולנוע, ההתנהלות של יו"ר הכנסת אדלשטיין היא עניינית לחלוטין"

מירי רגב / צלם: אמיל סלמן
מירי רגב / צלם: אמיל סלמן

התקוטטות רבתית נרשמה היום בתוך הקואליציה סביב חוק הקולנוע, אשר נידון בוועדת החינוך של הכנסת בשבוע האחרון. העבודה על החוק לא הושלמה בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית, ולכן ההצבעה על נוסחו הסופי של החוק תידחה עד לכנס החורף של הכנסת, אחרי אוקטובר 2018. החוק קידם הקמת מאגר לקטורים הכפוף למשרד התרבות והספורט, ובנוסף מתן תמיכות בדיעבד בשיעור של 15% מתקציב הקולנוע, לסרטים שהגיעו להצלחה מסחרית.

אך האופוזיציה הציגה בימים האחרונים מאות הסתייגויות כדי לדחוף לשינוי החוק, ולאור חוסר היכולת להגיע להסכמות בדיונים בוועידה החליט יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין שהדיונים בוועדה יופסקו. חברי הכנסת נחוצים במליאה לעבודה על חוק יסוד הלאום והצבעה על חוקים נוספים ביממה האחרונה של הכנסת לפני שהיא מתפזרת.

שרת התרבות מירי רגב זעמה על עצירת עבודת הוועדה וניסתה להשיג את לשכתו של יו״ר הכנסת בשעות הבוקר היום. סביב השעה 09:00 נאמר לה שיו״ר הכנסת אינו זמין כיוון שהוא מתפלל בבית הכנסת.

מן הצד של יו״ר הכנסת נאמר ״השיקולים שלי (אדלשטיין) תמיד היו ויהיו ענייניים. בתחילת השבוע סוכם על דעת הקואליציה והאופוזיציה, כי הדיונים בוועדות יתקיימו רק עד השעה 10:00 בבוקר, שעת פתיחת המליאה. הבוקר פנו כמה ועדות כדי להאריך את הדיונים, אך הוריתי לכולם לנעול את הדלתות כמתוכנן. אין סיבה שח״כים ישבו בוועדות בזמן המליאה״, אמר אדלשטיין.

ח״כ יואב קיש צידד בעמדתו של אדלשטיין. ״ברור לי שלתקשורת זה כיף לחזור לעימות בין השניים. לגבי חוק הקולנוע, ההתנהלות של יו"ר הכנסת אדלשטיין היא עניינית לחלוטין. החוק הגיע מאד מאוחר בסוף המושב ועקב מלחמה פרלמנטרית של האופוזיציה לא סיימנו את הליך החקיקה בוועדה. זו האמת. "הקרדיט" לדחייה בזמנים במקרה זה מגיע לאופוזיציה.״

בסביבתה של רגב אמרו ל"גלובס" ״יולי אדלשטיין שוב הוכיח שהוא חלק מן האופוזיציה כפי שהיה בעניין של טקס הדלקת המשואות. הוא מטרפד חוק דגל של הקואליציה, חוק שהיה מיטיב גם עם תושבי יהודה ושומרון ובוודאי עם הימין״.

באופוזיציה שמחו על ההצלחה

ח״כ עפר שלח וח״כ מאיר כהן מ"יש עתיד" אמרו "ניהלנו יחד עם חברי אופוזיציה נוספים קרב ארוך במשך ארבעה ימים. כחלק מהמאבק האופוזיציה הגישה מאות הסתייגויות - דבר שדחה את ההצבעה ובכך קבר את חוק הקולנוע. אחרי ההצלחה בחוק הכרזת המלחמה, עוד הוכחה שאפשר לנצח גם באופוזיציה: בלמנו את חוק הקולנוע של שרת האי-תרבות, עם סיכוי של ממש לשנות אותו מהיסוד".

ח"כ מיקי רוזנטל מסר: "הישג חשוב לדמוקרטיה ולחופש הביטוי בתרבות הישראלית. אני קורא לשרת התרבות: רוצה להעביר את החוק? בואי לדבר איתנו, זנחי את הבריונות, ותרי על סעיפי ההשתקה בחוק ואנו נשקול נבוא לקראתך".