"גלובס" חושף עד מדינה חדש, שישי, בפרשת ישראל ביתנו

לבקשת "גלובס" הותר לפרסום כי אמנון ליברמן, שהיה יועץ התקשורת של השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, גויס להעיד בפרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו • אמנון ליברמן הודה כי השתמש יחד עם מיסז'ניקוב בקוקאין • מאחר שעם מיסז'ניקוב נחתם הסדר טיעון, צפוי ליברמן להעיד רק נגד יועץ התקשורת רונן משה ונגד יועצת השר לשעבר טלי קידר

סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף
סטס מיסז'ניקוב / צילום: שלומי יוסף

נחשף עד מדינה נוסף, שישי במספר, בתיקי פרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו": לבקשת "גלובס" הותר היום (ג') לפרסום כי אמנון ליברמן - שהיה יועץ התקשורת של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, והודה כי השתמש ביחד איתו בסם מסוג קוקאין - משמש כעד מדינה בתיק השוחד שבו מואשמים יועץ התקשורת רונן משה וטלי קידר, לשעבר יועצת של מסז'ניקוב ושל שר החקלאות לשעבר יאיר שמיר. מדובר בתיק שהוא ספיח לפרשת "ישראל ביתנו" (תיק 242), שבו מואשם משה כי נתן שוחד לליברמן ולקידר. 

ליברמן הוא אחד מעדי המדינה שגייסו הפרקליטות והמשטרה במסגרת המאמץ להביא להרשעת חשודים בתיק המרכזי ב"פרשת ישראל ביתנו", בעיקר כדי לסייע להביא להרשעתו של מיסז'ניקוב, שהיה חשוד בקבלת שוחד ובעבירות סמים.

באוקטובר 2017 חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון עם מיסז'ניקוב, שבמסגרתו הודה הפוליטיקאי הבכיר לשעבר בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים ונשלח ל-15 חודשי מאסר. לאור הסדר הטיעון וההחלטה של המדינה שלא להאשים את מסז'ניקוב בעבירות סמים, לא נדרשת עוד עדותו של אמנון ליברמן נגדו. בשל כך, כיום ליברמן משמש, כאמור, עד מדינה "רק" נגד קידר ונגד משה, המואשמים בפרשייה שהיא אחד מהפרשיות שהתפצלו מהתיק המרכזי.

בדומה למקרים קודמים של הסכמי עד מדינה שנחשפו ב"גלובס" -  בהם של עדי המדינה גרשון מסיקה, איגור ריז ונלי דינוביצקי - גם במקרה של ליברמן עולות טענות כי מדובר בהסכם בעייתי שנותן הטבות מפליגות למעורב בכיר יחסית בשחיתות. 

אמנון ליברמן / איור: גיל ג'יבלי
 אמנון ליברמן / איור: גיל ג'יבלי

המדינה התנגדה לחשיפה

עובדת היותו של אמנון ליברמן עד מדינה בפרשה הייתה חסויה מאז שנחתם הסדר עד המדינה עמו לפני כ-3.5 שנים ועד היום. המדינה התנגדה בתוקף לביטול איסור הפרסום מטעמים של פגיעה בביטחונו ובפרטיותו של ליברמן. בנוסף, הפרקליטות לא רצתה שליברמן יחשף כעד מדינה טרם עדותו בבית המשפט נגד משה ונגד קידר.

"גלובס" - באמצעות עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי - טען מנגד כי האינטרס הציבורי מחייב את חשיפת הפרטים. זאת, בין היתר, לאור טענת אחד הנאשמים כי מדובר במקרה ייחודי של תיק שחיתות שלטונית שבו נחתם הסכם עד מדינה עם עובד ציבור שהוא עבריין, המעניק לו חסינות מלאה, בתמורה להפללתו של אדם פרטי - רונן משה, שלפי הנטען שיחד, בין היתר, גם את עד המדינה. הפרקליטות טענה מנגד כי ליברמן, כעד מדינה, הביא מידע בעניינן של מספר פרשיות, שרלוונטיות למספר חשודים שונים בתיק.

בתום כמה דיונים בבקשה נענתה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שרית זמיר, לבקשת "גלובס" והתירה לפרסם חלק מהמידע על ליברמן ואת עצם היותו עד מדינה. "להשקפתי, קיים במקרה דנן עניין ציבורי מוגבר בפרסום כל פרט אפשרי העולה מן ההליך הפלילי, לרבות שמו וזהותו של עד המדינה", פסקה זמיר. "מדובר בפרשה פלילית רבת-חשיבות והיקף, אשר עומדת במוקד העניין הציבורי, ומעורבים בה שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור בעבר ובהווה.. אין ספק כי לא בכל יום מקבל עובד ציבור מעמד של עד מדינה ומוסר מידע מפליל כנגד אחרים במסגרת פרשה רחבת-היקף הנוגעת הן לפוליטיקאים, הן לעובדי ציבור והן לאנשים מהסקטור הפרטי, באופן המעורר עניין ציבורי רב".

עוד ציינה השופטת כי אמנון ליברמן מתגורר מזה חודשים ארוכים בלונדון. פרטים נוספים אודותיו נותרו חסויים.

הסכם עד מדינה
 הסכם עד מדינה

"ראיתי את סטס מסניף"

אמנון ליברמן - שחי כיום בלונדון ולומד בקינגס קולג' ויחזור לארץ רק כדי למסור עדות במשפטם של משה ושל קידר - הודה בחקירתו במשטרה כי הוא סיפק קוקאין לשר לשעבר סטס מיסז'ניקוב והשתמש ביחד עמו בקוקאין. כך, למשל, ליברמן סיפר לחוקרי המשטרה על נסיעה שלו עם מיסז'ניקוב ועם זוגתו באותה תקופה, קרן כהן, לכנס התיירות היהודי במדריד. ליברמן תיאר את הבילויים של מיסז'ניקוב בעיר והעיד כי אחרי הערב הראשון שבו הייתה "רק" ארוחה ויציאה לבר קרוב, אמר לו השר כי יוודא שבערב השני תהיה "יציאה ארוכה ושתכלול ביקור במועדוני לילה".

ליברמן אמר לחוקריו כי זוגתו של מיסז'ניקוב ביקשה ממנו להביא לאותו הערב קוקאין. ליברמן, שהיו לו מכרים במדריד, רכש באמצעותם דרכם שני גרם קוקאין ונתן לכהן. לפי עדות ליברמן במשטרה, בין היתר, אחרי הארוחה במסעדה הוא נסע עם מיסז'ניקוב וזוגתו למועדון לילה שהיה בבעלות מכר של ליברמן, ובשלב מסוים כהן הזמינה אותו להצטרף לתא שירותים יחד אתה ועם מיסז'ניקוב. "זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את סטס מסניף בשירותים", סיפר ליברמן לחוקריו.

בהמשך החקירה אמר ליברמן: "היינו שתויים. סטס אמר לי שאני מבין שעל הסיטואציה הזאת אני לא יכול לספר לאיש. אני בטוח שזה היה קוקאין, כי גם אני השתמשתי, וגם יותר מאוחר ראיתי את קרן וסטס נכנסים לחדר של הבגדים במועדון, וכשהם יצאו, הם משכו באף, שזו תגובה טיפוסית של צרכני קוקאין".

"חסינות מלאה לעבריין מרכזי"

הנאשם, רונן משה, מעלה טענות חריפות נגד חתימת הסכם עד המדינה עם אמנון ליברמן, והוא מתעתד לפנות לבג"ץ ולבקש את ביטול ההסכם. לטענתו, באמצעות עו"ד רווית צמח, מדובר במצב בלתי תקין בעליל שבו עבריין מרכזי שהוא עובד ציבור לשעבר שקיבל שוחד (ליברמן), משמש כעד מדינה ומקבל חסינות מלאה מהעמדה לדין, אף שהוא מעיד נגד אדם פרטי שמיוחס לו מתן השוחד (משה).

עוד טוען משה כי המאפיין המרכזי של התיק נגדו הוא הזיהום, השיבוש וגם היפוך היוצרות בדמות הופעתו של אמנון ליברמן שהוא העבריין העיקרי, עובד ציבור בעל אישיות בעייתית החשוד בשיבוש מהלכי משפט - כעד מדינה נגד משה שהוא אדם פרטי. "כך מצא את עצמו הדג הקטן שנלכד ברשת שהיקפה ועוצמתה חריגות, ואילו אחד מלוכדיו, אמנון ליברמן, לשעבר עובד ציבור שהיה אחד מטווי הרשת וממקימיה, הוא עבריין עיקרי ששיבש חקירה זו וזיהם אותה ללא תקנה", טוען משה.

בהקשר לטענת היותו של ליברמן עובד ציבור לשעבר המעיד נגד אדם פרטי (משה), יש לציין כי ליברמן גויס במקור כדי לשמש עד מדינה כגד מיסז'ניקוב, שהיה נבחר ציבור. בנוסף, הנאשמת השנייה שנגדה מעיד ליברמן, טלי קידר, הייתה עובדת ציבור.

הטענות של משה נגד הסכם עד המדינה עם ליברמן לא מסתיימות כאן. יש לו טענות קשות הנוגעות גם למידת אמינותו של ליברמן. לדבריו, הנסיבות שהובילו לחתימת הסכם עד המדינה, שהן עדיין אסורות בפרסום, מצביעות על כך שאסור היה לחתום עמו על הסכם כזה. בנוסף עוסקות הטענות הללו במעורבות של ליברמן בשימוש בסמים. 

עדי מדינה בעייתיים
 עדי מדינה בעייתיים

הרקע לפרשת השחיתות בישראל ביתנו

פרשת השחיתות במפלגת ישראל ביתנו נחשפה לציבור בדצמבר 2014. ממצאי החקירה חשפו תבנית שיטתית ומתוכננת, שנוהלה לפי החשד על-ידי סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, מישראל ביתנו וגורמים נוספים שפעלו עמה, להקצאת תקציבי מדינה לגופים ממומנים שונים. זאת, לפי החשד, בתמורה לקבלת רווח מתוך התמורה, בין בצורת קבלת טובת הנאה אישית, בין באופן של העברת טובות הנאה למפלגת ישראל ביתנו, לרבות העסקת פעילי מפלגה, ובין בצורת הנחיה לתשלומי "דמי ייעוץ" למקורבים.

בין הנאשמים הבולטים מלבד קירשנבאום: דוד גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו, שהורשע בשוחד ,ונגזרו עליו 7 שנות מאסר; ושר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, שהורשע בתיק נפרד בהפרת אמונים ונשלח כאמור ל-15 חודשי מאסר. 

תגובות: "ליברמן מסר מידע מפליל לגבי מספר חשודים"

פרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הסכם עד המדינה עם אמנון ליברמן לא נחתם רק בעניינו של איש הפרסום, רונן משה. ההסכם נחתם, כיוון שהעד מסר מידע בעניינן של מספר פרשות, אשר רלוונטיות למספר חשודים שונים. מידע זה הוביל לחקירת אותם חשודים ואף להגשת כתבי אישום נגד חלקם.

"בין היתר, העד מסר מידע מפליל בעניינו של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב; בעניינה של יוליה רוט, מקורבתו של מיסז'ניקוב; בעניינה של היועצת הבכירה של שר החקלאות לשעבר, טלי קידר (עובדת מדינה בתפקיד בכיר); בעניינו של איש הפרסום רונן משה וחשודים נוספים.

"על בסיס מידע זה, החליט ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), באישור הפרקליטות, לחתום עם העד על הסכם עד מדינה. העד צפוי להעיד בבית המשפט במהלך שנת המשפט הקרובה".

בא-כוחו של אמנון ליברמן, עו"ד עודד סבוראי, מסר בתגובה: "ליברמן חתם על הסכם עד מדינה, והוא עשה כן משיקוליו. את שיקולי הפרקליטות יש לברר עמה. בכוונת ליברמן לעמוד בהתחייבותו בהסכם, להתייצב לעדות בבית המשפט לכשיזומן ולהעיד את האמת, את כל האמת ורק את האמת".

באת-כוחו של רונן משה, עו"ד רווית צמח, מסרה בתגובה: "זכות הציבור לדעת, אבל תיקים יש לנהל בבית המשפט המתאים - לא בתקשורת".