ניגוד העניינים של כחלון: לא יעסוק גם בהולכת הגז

ההחלטה מונעת כעת משר האוצר לטפל גם בעניינים הקשורים לחברת נתג"ז • מדובר בהרחבת האיסור בשל בשל קשרי ידידות של כחלון עם איש העסקים קובי מימון

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

סמכויות שר האוצר משה כחלון בנושא הולכת גז הועברו לשר הכלכלה אלי כהן, לצורך קידום החלטה על מימון ממשלתי להקמת צנרת גז ימית לחיבור מאגרי גז קטנים ובינוניים, דוגמת "כריש" ו"תנין". כך נודע ל"גלובס".

הממשלה והכנסת אישרו בימים האחרונים את העברת הסמכויות מכחלון לכהן, על רקע ניגוד העניינים שבו מצוי שר האוצר בכל הקשור לענייני גז, בשל קשרי ידידות שהיו לו עם יזמי גז. מדובר בהרחבה טכנית של ניגוד העניינים של כחלון, שנקבע בחוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד דינה זילבר. חוות הדעת של זילבר הטילה על כחלון איסור לעסוק בנושאים הקשורים בהפקת גז ושיווקו. חוות הנוכחית מרחיבה את איסור ניגוד העניינים גם לנושאים הקשורים להולכת גז.

כאמור, הרחבת איסור ניגוד העניינים של כחלון מאפשרת לממשלה לקדם מהלך שיסייע ליזמי גז קטנים ובינוניים. באופן מעשי, היא אינה נוגעת ליזם הגז קובי מימון, שהיה מיודד עם כחלון ומחזיק על פי פרסומים בשליטה בחברת ישראמקו המחזיקה ב-28.75% מהזכויות במאגר הגז הגדול "תמר".

ב-2 לאפריל 2017 החליטה הממשלה על מדיניות לעידוד פיתוח של מאגרי גז קטנים ובינוניים, במטרה לגוון את מקורות האספקה של המשק, להגביר את התחרות ולחזק את היתירות של מערכת הפקת הגז. ההחלטה נועדה לייצר תמריצים כלכליים ליזמי מאגרים קטנים ובינוניים, שהכדאיות הכלכלית של השקעת מאות מיליוני דולרים בפיתוח שלהם היא גבולית.

בעקבות החלטת הממשלה, נקבע כי חברת נתג"ז הממשלתית, האחראית על רשת ההולכה היבשתית של הגז הטבעי, תקים רשת הולכה ימית עד למרחק 10 קילומטרים מהחוף - שאליה יוכלו יזמי מאגרים קטנים ובינוניים להתחבר. ההחלטה על הקמת התשתית הימית נכללה בחוק ההסדרים, אך כחלון לא השתתף בהצבעה בשל ניגוד העניינים בו הוא היה מצוי.

כעת מבקשת המדינה להזרים לנתג"ז 100 מיליון שקל, בתמורה למניות של החברה למימון הקמת תשתית ההולכה הימית. הצורך בהעברת סמכויות שר האוצר נוצר משום שסעיף 50 לחוק החברות הממשלתיות מחייב את השר הממונה (עד כה שר האוצר) למנות בא כוח למדינה ולהנחות אותו כיצד להצביע באסיפה הכללית של בעלי המניות בנתג"ז לצורך אישור עסקת הזרמת ההון של המדינה.

הסדר ניגוד העניינים של כחלון שנעשה באוקטובר 2015 הוצג בזמנו כאוסר עליו לעסוק בכל ענייני הגז הטבעי, זאת בשל קשריו עם מימון אותו הגדיר כ"ראש קבוצה העוסקת בתחום". ואולם, כעת מתברר כי ההסדר לא היה שלם. בחוות הדעת המשפטית שצורפה לנוסח ההחלטה שאושרה בממשלה שלשום, נאמר כי "בחוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי) בדבר הצעדים שיש לנקוט לצורך מניעת חשש לניגוד עניינים של מר משה כחלון בתפקידו כשר האוצר, בכל הקשור למשק הגז הטבעי, לא נכללו מגבלות על מגבלות בעניינים הנוגעים למקטע ההולכה. עם זאת, לנוכח ההחלטה לפיה המדינה משתתפת בהקמת המקטע הימי של מערכת ההולכה למאגרים קטנים וזאת באמצעות חברת נתיבי הגז - מר כחלון מנוע מלהפעיל את סמכותו כשר אוצר בכל הקשור לעניין זה".

כחלון הודיע זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד שר האוצר במאי 2015, כי לא יעסוק בנושא הגז הטבעי לאור חוות דעת משפטית שקיבל מהיועץ המשפטי של האוצר, עו"ד יואל בריס. באוקטובר 2015 הועברו סמכויותיו של כחלון בנושא הגז הטבעי לשר התיירות יריב לוין זאת בעקבות הסדר ניגוד העניינים שהכינה זילבר.

במאי 2017 בעקבות גיבוש הסדר ניגוד העניינים אישרה הממשלה את "העברת סמכויות שר האוצר הנוגעות לטיפול במשק הגז הטבעי ובתחום התקשורת" לשר הכלכלה אלי כהן. תחום התקשורת הוכנס להחלטה, לאור העובדה כי אחותו של כחלון מועסקת בחברת הוט.