עסקאות הענק האחרונות מוכיחות: פיתוח התוכנה מעל הכול

האקזיט מעורר ההשראה של דאטורמה הגיע ימים ספורים לאחר עיסקת ענק אחרת, בה CA הוותיקה נרכשה על ידי ברודקום ב-19 מיליארד דולר • דווקא השונות הגדולה בין שתי החברות מדגישה את הפרט הגדול בו הן דומות: עליונות התוכנה

פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק
פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק

הידיעה על רכישת הענק של חברת דאטורמה הישראלית על ידי סיילספורס האמריקאית מעוררת כמובן רגשות שמחה וגאווה מקומית, ובצדק. זהו אקזיט קלאסי של חברת הייטק ישראלית על כל מה שמשתמע ממנו: סטארט-אפ שנוסד על ידי יזמים מוכשרים בעלי ניסיון מוכח שהקימו את המיזם בשוק בו היה להם ידע ויתרון תחרותי; משקיעים שהאמינו בהם (לעומת רבים אחרים שלא); צמיחה מהירה תוך בניית מוצרי תוכנה שהוכיחו את התאמתם לפתרון בעיות של לקוחות גדולים; בניית נוכחות שוק משמעותית עד כדי כך שתשומת ליבה של חברת ענק כמו סיילספורס הופנתה לכיוונו של הסטארט-אפ הצומח; ובסופו של דבר עסקת רכישה מרשימה ביותר המתגמלת באופן הולם את כל מי שמגיע להם - היזמים, עובדי החברה והמשקיעים שלה. בנוסף לכל אלה, ההערכות הן שדאטורמה תהווה עבור סיילספורס מרכז פיתוח צומח ומשמעותי כאן בארץ. כלומר, גם הנהי והתלונות שהורגלנו בהן על "המכירה המוקדמת של עוד סטארט-אפ, שליזמים ולמשקיעים שלו לא הייתה סבלנות, ומה יהיה על עתיד ההייטק שלנו, כי כולם כאן כל הזמן מוכרים חברות במקום להצמיח אותן לאורך זמן" - גם אלה אין להם מקום הפעם, כי המכירה הזו תייצר כאן עשרות ואולי מאות מקומות עבודה חדשים ולזמן רב.

העיסקה של דאטורמה מתפרסמת כמה ימים אחרי עסקת ענק אחרת בעולם ההייטק, שכמעט לא זכתה לתהודה כאן אצלנו: חברת Broadcom הודיעה בשבוע שעבר שהיא רוכשת את חברת התוכנה CA בכ-19 מיליארד דולר. חברת CA היא מענקיות עולם התוכנה, ששרדו עשרות שנים של מאבקים אדירים ותחרות בלתי פוסקת מצד חברות סטארט-אפ צעירות, ממש כמו דאטורמה, שהגיעו משום מקום והצליחו לנגוס בפלחי שוק בהם הן היו שליטות, עד כדי איום על עצם קיומן של כמה מהחברות הגדולות בעולם. לעיתים הקרבות האלה הסתיימו ברכישת הסטארט-אפ המאיים, אסטרטגיה בה נקטה CA בלא מעט מקרים, כולל ברכישתן של חברות הייטק ישראליות. לעיתים הסתיימו הקרבות בקריסתן של ענקיות התוכנה הללו, בנות דורה של CA. מי זוכר היום את חברת נובל, שהייתה בין חברות התוכנה המובילות בעולם בשנות התשעים? כמוה, רק מעטים זוכרים את סאן ההיסטורית, או את נטסקייפ, שבשלב מסוים נחשבה - היא והדפדפן שלה - כמי שתחסל את מיקרוסופט. כל אלו ואחרות נעלמו כלא היו. את מקומן תפסו הענקיות, שהשכילו לשרוד בעזרת חדשנות מתמדת ובסיועה של מדיניות רכישות אגרסיבית, שעזרה להן להרחיב את נתחי השוק שלהן מצד אחד ולחסל מתחרות פוטנציאליות מצד שני. והנה, בשבוע שעבר, אחרי תקופה ארוכה של דשדוש במקום ואסטרטגיית צמיחה לא מוצלחת, CA הרימה דגל לבן. היא נרכשת על ידי ברודקום, חברת חומרה שהוכיחה שאיננה לוקחת שבויים, ושהטקטיקה שלה בשנים האחרונות היא מהלכי צמיחה אגרסיביים ביותר.

מה המשותף לאקזיטים של CA ושל דאטורמה? הראשונה היא חברה וותיקה שאיבדה את התקווה לשמור על עמדת שליטה בשוק התוכנה העולמי. השנייה, הישראלית, היא חברה מבטיחה בשיא צמיחתה, שהחליטה לוותר על מסלול עצמאי לטובת פעילות מחוזקת וגישה רחבה לשווקים הבינלאומיים במסגרת בית חדש ובעל עוצמה רבה. אבל, למרות ההבדלים האלה, המשותף הוא עליונות התוכנה. התוכנה היא השכל המניע את עולם ההייטק והחדשנות והיא זו שמייצרת שוויי שוק בלתי נתפסים, וערך רב כל כך לבעלי המניות של חברות המפתחות תוכנה חדשנית. ובהינתן, שעולם התוכנה ימשיך לצמוח ולהתפתח, ניתן להניח במידה רבה של וודאות שאנחנו נמשיך לצפות באקזיטים מעוררי השראה שכאלה, גם כאן אצלנו וגם בעולם הרחב.