דרעי: להציב מצלמות בקלפיות בבחירות לעיריות כדי למנוע זיוף

עם זאת, מאחר שהבחירות מוגדרות בחוק יסוד: הכנסת ובחקיקה נוספת כ"חשאיות", הצבת מצלמות מעלה קושי חוקתי

שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי
שר הפנים אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

שר הפנים אריה דרעי מבקש להכניס מצלמות פיקוח למזכירויות הקלפיות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. לפי הודעה של לשכתו, היום (ג') נערכה ישיבה עם ועדת ההיגוי של הבחירות לרשויות המקומיות, בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, ודרעי ביקש לבחון את נושא הצבת המצלמות במזכירויות הקלפיות, במערכת הבחירות שתתקיים ב-30 באוקטובר.

בעבר, המליץ על כך יו"ר ועדת הבחירות בדימוס, השופט העליון אליקים רובינשטיין, אך הדבר לא קודם מאז שהוא כיהן בתפקיד בשנת 2012.

במהלך הישיבה היום במשרד הפנים דובר על החשש מפני זיופים במערכת הבחירות. בעבר היו ברחבי הארץ מקרים של חברי ועדות קלפי שהצביעו במקום אנשים שלא הגיעו לקלפי ותופעות זיופים שנערכו בתום ההצבעה.

יחד עם זאת, יצוין כי תופעת זיופים קיימת בכל מערכת בחירות, ובמקביל, מאחר שהבחירות מוגדרות בחוק יסוד: הכנסת ובחקיקה נוספת כ"חשאיות", הצבת מצלמות מעלה קושי חוקתי.

מעבר לכך, כל שינוי של סידור הקלפיות מחייב חקיקה ראשית ותקצוב מיוחד, ואת הנושא הזה מתכוון דרעי להעלות בפני שר האוצר משה כחלון בהקדם.

השר דרעי מסר: "טוהר הבחירות ושיקוף רצון הבוחר הם הדברים החשובים ביותר בבחירות דמוקרטיות. שמענו על מקרים רבים בבחירות קודמות, שרצון הבוחרים זויף באמצעות תופעות פסולות שאירעו בקלפיות. כדי להיאבק בתופעות אלה, אני רוצה להציב מצלמות בכל הקלפיות שיצלמו רק את המזכירות, מרוחקות לחלוטין מהקלפיות עצמן. באופן הזה טוהר הבחירות יישמר וכמובן ההצבעה החשאית של כל בוחר".