צפוף בים? לפי "צלול", עומס הכיסאות להשכרה בחופים מחמיר

חופי ת"א עקפו את חיפה וראשל"צ וכעת מובילים בעומס הכיסאות בחוף, כך עולה מבדיקת עמותת צלול • הבדיקה נועדה להראות היכן ישנה פריסה רחבה יותר של זכייני הרשויות המקומיות שמשכירים שמשיות וכיסאות בחופים, בצורה שמותירה מעט מאוד מקום למי שמעוניין לבלות בים בחינם עם מחצלת או כיסא מהבית

חוף טובגו בת-ים / צילום: צלול
חוף טובגו בת-ים / צילום: צלול

מדד החופים של ישראל: חופי תל-אביב (הצוק, וחוף ירושלים) בולטים לרעה בעומס כיסאות אל מול חופי הים בחיפה ("דדו") ו"החוף הכחול" בראשון-לציון - כך עולה מבדיקה שערכה עמותת צלול זו השנה השביעית. מטרת הבדיקה היא להצביע היכן התפרסו זכיינים של הרשויות המקומיות המשכירים כיסאות ושמשיות על החוף, באופן שמותיר מעט שטח פנוי - אם בכלל - למי שרוצים לבלות בים בחינם ולהביא מחצלת או כיסא מהבית. 

הבדיקה כללה חופים מנהריה ועד לראשון-לציון, כולל חיפה, נתניה, תל-אביב ואילת. התוצאה, כפי שאומרת מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, לא נוטה לכיוון האזרחים: "אנו רואים החמרה בשנים האחרונות בהשתלטות של עיריות ועסקים על החופים השייכים לציבור".

עוד נבחנו העלויות השונות שנגבות מבאי החופים. מחניה, עבור בהשכרת השמשייה, הכיסא ומיטת שיזוף ועד מחיר של בקבוק מים קטן, שליש בירה, אבטיח, משקה מוגז וקרטיב קרח. נזכיר כי ברשויות מקומיות רבות מחירי המוצרים הבסיסיים נקבעים על-ידי העירייה ונמצאים כחלק מתנאי המכרז לזכיינים המפעילים מסעדות בחופים. בין היתר מדובר בבקבוק מים מינרלים קטן, קרטיב, קפה ועוד.

הבדיקה, שנערכה בסוף השבוע האחרון של חודש יוני, העלתה כי חוף הצוק הצפוני בתל-אביב בולט בהיעדר מוחלט של שטח פנוי לבילוי בחינם. החוף עמוס בכיסאות להשכרה ובכיסאות של המסעדה הסמוכה, כשמתנדבי עמותת צלול ציינו כי גם הרוחצים עימם שוחחו התלוננו על הצפיפות הרבה.

גם בחוף "ארבע העונות" בנתניה המרחבים מוגבלים לטובת הצבת כיסאות (מהבית) בקרבת המים. לפי הבדיקה, המקומות הפנויים נמצאים בעורף החוף בלבד, כ-20 מטרים מחוף הים. שטח החוף נתפס על-ידי 3-4 שורות צפופות של שמשיות, כאשר אין אפשרות לשבת בחינם בקו המים. בבדיקה צוין כי לדברי המציל במקום, מי שמגיע מוקדם יכול להתיישב קרוב למים או להידחק בין שמשיות הזכיינים ללא הפרעה, אך בעת הבדיקה רק מעט משפחות עשו זאת. עוד התגלה כי הזכיין פרש כיסאות להשכרה גם מתחת לסככות המיועדות לשימוש חופשי.

ככלל, כמעט בכל הערים שבוצעה בהן מדידה נמצא כי ישנה השתלטות עסקים על חופים השנה באופן חריג, בדגש על הערים נתניה, תל-אביב, בת-ים, ראשון-לציון ואילת.

עם זאת, יש מספר חופים שבלטו לטובה: "החוף הכחול" בראשון-לציון, "חוף ירושלים" בבת-ים, "חוף קונטיקי" בנתניה וחופים בחיפה, שם לפי הבדיקה התברר כי מרבית החוף פנוי לישיבה ולרביצה חופשית - ללא כיסאות להשכרה על-ידי זכיינים שמשתלטים על החופים.

מחיר הבילוי בחוף:

הבדיקה חושפת כי לא בכל החופים מקפידים על תמחור הוגן: בחוף "הצוק" אבטיח יעלה 55 שקל, פחית משקה מוגז תעלה 15 שקל, ו-12 שקל הוא המחיר לבקבוק מים. בחוף "הסלע" בבת-ים המחיר לחניה הוא 30 שקל. שליש בירה עולה 25 שקל, 18 שקל עולה השכרת של מיטת שיזוף, ו-12 שקל עולה כיסא. בחוף בוגרשוב בתל-אביב כל שעת חניה עולה 16 שקל, מיטת שיזוף עולה 12 שקל (למחזיקי דיגיטל יש הנחה), 25 שקל עולה שליש בירה, וקרטיב קרח נמכר במחיר מפתיע של 3 שקלים.