כל מה שצריך לדעת על קניות ברשת לשנת הלימודים הקרובה

מה מציעים האתרים, מה ההבדל בין המחירים באינטרנט לבין המחירים בחנויות, ואילו כללי-אצבע כדאי לקחת בחשבון?

ככל שהחופש הגדול מתקדם, קרבה ובאה שעתן של רשתות הציוד לתלמיד לתקופת שיא המכירות שלהן לאורך השנה. את ההסתערות המוכרת בחנויות, המתנקזת בעיקר לשבועיים האחרונים של החופש הגדול, מחליף דפוס חדש: יותר ויותר הורים קונים אונליין, כשהם לא מחכים לרגע האחרון (בכדי לאפשר את משך המשלוח ואת הזמן להחלפות במידת הצורך). ואכן, גם רשתות הציוד לתלמיד כבר מבינות שהורים רבים מעדיפים לרכוש גם את מוצרי החזרה לבית הספר באתרי האינטרנט השונים. בזו אחר זו נכנסות עוד שחקניות לזירה המקוונת האינסופית, כשהן ינסו לנגוס בנתחי הקניות של הרוכשים אונליין, שמהן נהנים בעיקר האתרים הבינלאומיים דוגמת eBay או עלי אקספרס. 

מה ברשת? eBay הקימה מתחם מוצרי דיסני המתבסס על ההנחה שילדי ישראל חובבי מותגים ובעיקר של דמויות מוכרות מדיסני (מה שנכון ותקף בעיקר לתלמידי הכיתות הנמוכות). בין המוצרים הנמכרים גם כאלה של חברות ישראליות דוגמת קלגב. אל המתחם הממותג הצטרף כעת סגמנט חזרה לבית הספר, כשהרוכשים במתחם יקבלו שילוח חינם, הבטחה לאספקה מהירה של 3-5 ימים ו-30 ימי החזרה בחינם.

מה למשל? קלמר תאים של קלגב כולל ציוד ממותג (עפרונות, מספריים דבק וכו') עולה כ-84 שקל (23 דולר. באתר קלגב, שבו מוצעים פריטי החזרה לבית הספר למכירה (באספקה של 7 ימים לאור העומס בתקופה זו), הקלמר ללא ציוד נלווה יעלה לכם 49 שקל. ילקוט טרולי ממותג ב-eBay מתומחר בכ-400 שקל (109 דולר), לעומת 420 שקל באתר קלגב ישירות. אותו ילקוט נמכר באתר אופיס דיפו במחיר של 320 שקל. 

ואכן, גם הרשתות הגדולות נמצאות ברשת: בקרביץ היצע המוצרים בתחום החזרה לבית הספר נראה מוגבל למדי. ברשת מדגישים כי מחירי האתר והמחירים בחנויות דומים בחלק מהמוצרים, אולם יהיה גם שוני, "מכיוון שרמות המלאי שונות והמגוון המושפע מגודל הסניף". בשורה התחתונה, זה לא בהכרח זול או יקר יותר, ותידרש בדיקה פרטנית לפי המוצרים: בין המוצרים מצאנו למשל ילקוט אורתופדי לבנות של מודן במחיר של 209 שקל, כאשר באתר "משרדיה" ילקוט דומה מתומחר ב-200 שקל.

מדי שנה גם רשתות הצעצועים מתאימות את עצמן לתקופה עם מחלקות לציוד לתלמיד, והשנה גם בזירה הווירטואלית. טויס אר אס השיקה עמוד להזמנת ציוד לתלמיד. יודגש כי להבדיל מהרשתות האחרות, מדובר בעמוד נוח לקנייה ולהתרשמות ממבחר המוצרים. ילקוט אורתופדי של מודן למשל (ספרינג סיסטם) מתומחר ב-219 שקל, לעומת ב-209 שקל בקרביץ (לפי הפרסום באתר מדובר במחיר מבצע). מצד שני, ילקוט אדידס מנומר אדום נמכר בקרביץ ב-229 שקל ובטויס אר אס ב-199 שקל.

הפערים הללו במחירים, כמו גם יתר הדוגמאות המובאות, משקפים את המצב בשוק: אין כלל-אצבע לרשת הזולה ביותר, ולכל מוצר יש להשוות בנפרד. הבשורה הטובה היא שהכניסה של הרשתות לאינטרנט מאפשרת לערוך השוואה מראש ובקלות.

את ההשוואה יש למקד לא רק באתרי החנויות והרשתות המתמחות בציוד לתלמיד - גם אתרי מכירות אחרים נכנסים לחגיגה: באתר עזריאלי.קום מוצעים מוצרים שונים לתלמיד, בהם יקלוט טרולי (Cool) ב-149 שקל וקלמר קשיח ומעוצב ב-49 שקל.

זאת ועוד - גם היצרניות עצמן רוצות קשר ישיר עם הצרכנים: אתר קלגב כאמור פועל מזה שנים גם במכירה ישירה, וכעת גם פלפוט נכנסת עם אתר משלה לקראת שנת הלימודים החדשה. פלפוט היא זכיינית של מותגים שונים, והיא מציעה תיקיות, יומנים, כלי כתיבה, ילקוטים ועוד. באתר מדגישים כי "המחירים יהיו מעט יותר נמוכים מאשר בחנויות (כ-5%-15% הנחה)".

סוגיית המשלוח: אחד מהחסמים העיקריים של הקונים אונליין הוא נושא המשלוח ובעיקר העלות שלו. גם באתרים מבינים את זה: בפלפוט, למשל, בתקופת ההשקה השליחות בקנייה ב-99 שקל ויותר היא ללא עלות. בקרביץ המשלוח חינם בקנייה ב-249 שקל ויותר - תנאי המשלוח הללו זהים גם באתר של הרשת Yolo. באתר של Yolo המחירים דומים לאלה שבחנויות, כשניתן לרכוש אונליין ולבצע איסוף חינמי בסניפים. בטויס אר אס המשלוח חינם בקנייה ב-200 שקל ויותר, ובאופיס דיפו המשלוח חינם בקנייה ב-300 שקל ויותר.

כמה כללי-אצבע שכדאי לקחת בחשבון:

■ חפשו אחר ההטבות: הקטגוריה של ציוד החזרה לבית הספר משופעת במבצעים, ושווה לעקוב ובעיקר להתמקד מראש באותיות הקטנות. בימים אלה למשל מציע אתר הקופונים גרו (לשעבר גרופון) שובר לרכישת ציוד באופיס דיפו. השובר שווה 65 שקל, והוא מוצע למכירה בתמורה ל-5 שקלים בלבד. באותיות הקטנות מצוין כי מימוש השובר מותנה ברכישת ילקוט שמחירו מתחיל ב-199 שקל. עוד באתר גרו ילקוט קלגב טרולי ב-159 שקל (במקום ב-199 שקל). באתר ביג דיל ילקוט של מודן מוצע ב-95 שקל ועוד.

■ עונות קודמות: כמדי שנה, מלאים שנותרו משנים קודמות מוצעים בהנחות נחמדות. כאשר מדובר בילקוט או בציוד לא ממותג, זוהי הזדמנות שיכולה לבוא לידי ביטוי בפער של עשרות אחוזים במחיר. שווה לחפש אחר הדגמים הללו, גם באתרים וגם בחנויות.

■ מועדוני צרכנות: הנחות על ציוד לתלמיד מוענקות גם דרך מועדוני צרכנות, בין היתר במסגרת הנחות במעמד החיוב בכרטיסי האשראי (מועדון, חבר, אשמורת, ביחד בשבילך, טוב וכדומה). 

■ קבוצות רכישה: דרך נוספת להוזיל את הרכישה, גם בכל הנוגע לספרי הלימוד היא דרך קבוצות קנייה, בין אם מאורגנות על-ידי קבוצת הורים ובין אם ברמה מקומית, כך למשל בקבוצות הקנייה שמארגן מדי שנה הפעיל החברתי עוזי ריאני - פירוט אודות המוצרים ניצן למצוא באתר קבוצתית Kvutzatit.co.il. 

נציין כי שוק המוצרים לקראת החזרה לבית הספר מוערך בכ-300 מיליון שקל. באופיס דיפו מעריכים כי ההוצאה עבור ציוד לתלמיד בכיתות יסודי היא 300-400 שקל, לעומת כ-400-500 שקל לתלמידי תיכון - זאת למרות שיש לציין כי עיקר ההוצאה עבור תלמידי היסודי ובעיקר הכיתות הנמוכות הוא הילקוט, שמחירו יכול להגיע לכ-300 שקל.