רשות החדשנות: 120 מ' ש' ל-3 חברות להקמת פעילות בישראל

מדטרוניק, GE וצ'יינג' הלת'קר כבר פעילות בישראל, אך המענקים יאפשרו להן להרחיב את פעילותם בהיקף של מאות מיליוני שקלים, להעסיק מאות עובדים נוספים ולהיפתח עוד יותר לחברות המקומיות • מה עדיין חסר? חברת פארמה בינלאומית בארץ

עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס
עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס

רשות החדשנות הודיעה היום (ג') כי תתן מענק בסכום כולל של 120 מיליון שקל לשתי חברות מכשור רפואי בינלאומיות וחברת בריאות דיגיטלית בינלאומית אחת, כדי שירחיבו את פעילותן בישראל.

חברת מדטרוניק, שמפעילה בארץ מספר מרכזי פיתוח על בסיס חברות שכבר רכשה, תקבל מענק של 50 מיליון שקל כדי להקים פעילות חדשה בסיכון גבוה בישראל.

חברת GE הלת'קר, שמפעילה בישראל מרכז פיתוח וייצור בתחום מערכות ההדמיה, תקבל אף היא 50 מיליון שקל ותביא לישראל פעילות חדשה בתחום סורקי ה-CT, תחילה עם דגש על פיתוח ובהמשך עם פעילות ייצור ישראלית בערך מוסף גבוה.

חברת Change Healthcare (צ'יינג' הלת'קר), לשעבר חברת מקסון, תביא לישראל פעילויות בסקטורים נוספים ותחפש שיתופי-פעולה בישראל בתחום הבינה המלאכותית, ותקבל לשם כך 20 מיליון שקל. צ'יינג' הלת'קר היא אחת מהחברות המובילות בתחום מערכות המידע לתחום הרפואי, שרכשה בישראל את חברת מדקון שפועלת בתחום מערכות המידע בתת הסקטור של הקרדיולוגיה. 

כל החברות יצטרכו לממן אתת הפעילויות המקבלות את המענק בסכום גבוה לפחות פי 2 מן המימון שיתקבל מן המדינה. 100 מיליון השקל שיקבלו GE ומדטרוניק יגיעו מתקציב רשות החדשנות ו-20 מיליון השקלים שתקבל צ'יינג' הלת'קר, יגיעו מתקציב התוכנית הלאומית לתמיכה בסקטור הבריאות הדיגיטלית.

לדברי שגיא דגן, ראש זירת 'צמיחה' ברשות החדשנות, החברות זכו במענקים הללו לאחר הליך תחרותי שהחל בנובמבר האחרון. המענק הזה הוגדר כפיילוט, אשר אם יהיה מוצלח, ייתכן וינתנו בעתיד מענקים נוספים מסוג זה, אם כי אין כרגע תוכנית קונקרטית כזו.

נוכחותן של חברות בינלאומיות בישראל מוזכרת לעתים קרובות כאחד הרכיבים החשובים בבניית אקוסיסטם יציב ומשגשג בתחום הביומד. נציין כי ההיעדר הגדול ביותר הוא בנוכחותן של חברות תרופות בינלאומיות, אשר פועלות לכל היותר כזכייניות של חממות טכנלוגיות (למעט חברת לונזה אשר הקימה לאחרונה מרכז פיתוח קטן בחיפה) ולמעט טבע כמובן. לעומת זאת חברות מכשור רפואי פעילות בישראל, כולל כל אלה שזכו במענק. בכל זאת המענקים ירחיבו את פעילות אותן חברות ויחברו אותן טוב יותר לאקוסיסטם של חברות הביומד הישראליות.

דגן: "GE, למשל, עשויה להרחיב את פעילותה מיידית ולהפוך את ישראל לאחד המוקדים המובילים בעולם בתחום הרפואה גרעינית. בנוסף הם מעסיקים קבלני משנה בתחום הייצור".

"חברה כמו צ'יינג' הלת'קר, שהיא הסנונית הראשונה של תוכנית הבריאות הדיגיטלית, מעניקה ממשקים להרבה חברות לתוך מערכות המחשוב של מערכות הבריאות בכל העולם. צ'יינג' הלת'קר היא חברה מובילה במערכות בריאות ברפואה, ולהתחבר אלה זה קצת כמו לחבור למיקרוסופט של שנות ה-90. היא חברה מאוד מיוחדת כי רואים במשרדים שלה לא רק את אנשי התוכנה, אלא גם את מנהלי המוצר ואנשי השיווק המומחים לתחום הרפואי. המיזוג הזה בין הבנת העולם הרפואי לבין הבנת עולם התוכנה הוא בדיוק מה שאנחנו מחפשים לראות בתוכנית הבריאות הדיגיטלית".

החברות הללו יקבלו גם הטבות מס כמו חברות התוכנה הבינלאומיות הפועלות בארץ?

דגן: "זו נקוה מעניינת כי בניגוד לחברות התוכנה, שעובדות במודל של 'קוסט פלוס' כומר הקניין הרוחני שלהו לא רשום בארץ, דווקא החברות בתוכנית שלנו כן אמורות על פי התוכנית לרשום קניין רוחני בארץ ולכן הן ישלמו מס דומה יותר לזה של חברה ישראלית".

לדברי עומר שליט, מנהל מרכז הפיתוח בחברת צ'יינג' הלת'קר: "תוכנית המענקים הזו הגיעה לידיעתנו בדיוק בזמן, במהלך ביקור גדול של הנהלת צ'יינג' הלת'קר בישראל. עד כה החברה הפעילה את מרכז הפיתוח בישראל אך לא הייתה מאוד פתוחה לאקוסיסטם של הסטארט אפים הישראלים, והנה בזכות המענק הזה, החברה החלה להתעניין בפעילות רחבה יותר בארץ. אני חושב שההשפעה היא ממש של המענק והתוכנית הזו, יותר מאשר עניין כללי בישראל או בתוכנית הדיגיטלית הלאומית, שבא לידי ביטוי דרך המענק. העובדה שהיה כאן מכרז תחום בזמן ובו הרבה מה להרוויח, תרמה להחלטה של החברה לומר 'בואו נלך על זה'".

לדברי שליט, הייחוד של צ'יינג' הלת'קר בעולם הבריאות הדיגיטלית הוא שמערכותיה שולטות במידע רפואי לכל אורך שרשרת הערך, כלומר אצל רופאים פרטיים, מרפאות, בתי חולים, בתי ביטוח ועוד, על פני תחומים רבים, הן בצד הקליני (כולל ניהול מידע מבדיקות מעבדה ומערכות הדמיה) והן בצד האדמיניסטרטיבי והפיננסי של מערכת הבריאות (ניהול אספקה ותשלומים). "אנחנו מתחילים לפתח גם יכולות בינה מלאכותית לניתוח כל המידע הזה, אך נהיה גם מעוניינים לשתף פעולה עם חברות שיכולות להציע לנו יכולות בינה מלאכותית נוספות".

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, מסר כי "אנו שמחים על שתוף הפעולה עם רשות החדשנות בישראל. מרכזי הפתוח של מדטרוניק בישראל, מאפשרים לנו גישה למוחות הטובים ביותר ולאנשי המקצוע המסורים והמקצועיים ביותר, בתעשיית הבריאות בישראל "

נתן חרמוני, סגן נשיא ומנהל גלובלי להדמיה מולקולרית ב-GE Healthcare, מסביר כי: "עד היום הפעילות של GE בישראל התמקדה בעיקר בתחום של רפואה גרעינית, שזה שוק של 500 מיליון דולר למכשירי ההדמיה, לא כולל רכיבים ושירות. עכשיו אנחנו נכנסים לתחום ה-PET, שהוא שוק של 750 מיליון דולר במכשירים. הפעילות הזו תעבור ממילווקי שבארה"ב לישראל, ואין ספק שלמענק הזה יש חלק בכך. כעת כל תחום ההדמיה המולקולרית יאוגד בישראל".

חרמוני מציין כי הפעילות של GE בישראל תתרחב גם לתחום נוסף שנקרא Theranostics כלומר טיפול (תרפיה) משולב עם אבחון (דיאגנוסטיקה) בזמן אמת, למשל הדמיה של תהליך מתן תרופה לגידול סרטני, ממש במהלך הטיפול כדי לראות את השפעתו המיידית ולהתאים את הזריקה הבאה. "אם אמנם נצליח לפתח בישראל את הפעילות הזו, נוכל להגדיל את שוק המטרה שלנו עוד יותר". היום מעסיקה GE 200 עובדים בישראל והכוונה היא להגדיל את המספר ב-50 איש נוספים לפחות מיד עם העברת פעילות ה-PET לארץ, ובהמשך כנראה עוד יותר. "יש הרבה התרגשות בחברה סביב המהלך", הוא מספר.

אתם גם תיפתחו יותר לחברות סטארט-אפ ולמערכת הבריאות המקומית?

"לאחרונה התחלנו בשת"פ עם בית החולים איכילוב כדי לפתח יכולות בינה מלאכותית לשם ניתוח המידע ממערכות הדמיה שלנו. השת"פ הזה החל ממילא, אבל תחום הבינה המלאכותית הוא עולם ומלואו, וכעת נוכל להרחיב מאוד את השת"פ הזה".