עובד יחזקאל: "אין לי שום עניין בלהמציא שיחה עם פאינה"

מזכיר הממשלה לשעבר כאב היום בעדותו את מצבה של חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום והכחיש בחקירתו הנגדית כי המציא שיחה עמה • יחזקאל: "האמת היא אחת. האמת היא מדויקת"

פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צלם: שלומי יוסף

"אין לי שום עניין להמציא שיחה עם פאינה. כואב לי מאוד לראות את מצבה, הלוואי שהיה מצב אחר. אני ראיתי סגנית שר פנים שמחויבת למדינה הזו"

כך השיב היום (ב') מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל במענה לשאלת בא כוחה של פאינה קירשנבנאום עו"ד גיורא אדרת, שטען כי יחזקאל הוסיף בחקירתו השנייה במשטרה פרטים משמעותיים עליהם נשאל בחקירתו הראשונה כשנה קודם לכן ושם השיב אחרת.

דוגמא משמעותית אחת שעליה התעכב עו"ד אדרת נוגעת לכך שיחזקאל טען בחקירתו השנייה (ולא בראשונה) כי שוחח עם פאינה בסמוך לאחר שגילה כי עמותות איילים ורוח חדשה הן אלה שעומדות מאחורי התשלום של שירותי הייעוץ שמשרדו העניק לפאינה.

לנקודה זו, כך לפי עו"ד אדרת, ישנה משמעות יתרה לעניין מודעותה של פאינה לנושא זה:

יחזקאל: "...אוקיי"

עו"ד אדרת: "מה אוקיי? שאלו אותך (בחקירה הראשונה במשטרה - מ' ש') למה לא הפנת את העניין הזה לפאינה או לדאוד?"

יחזקאל: "האמת היא אחת ואני מתנצל יש כאן ניסיון לעשות מניפולציה"

עו"ד אדרת: "אל תייחס לי מניפולציה"

יחזקאל: "תן לי להשלים את התשובה"

עו"ד אדרת: "...אדם שאומר אמת היה אומר "דיברתי עם פאינה""

יחזקאל: "... אני אמרתי אישית לפאינה ולרונן שאני עוצר את ההתקשרות"

עו"ד אדרת: "זה אתה לא אומר. אתה יודע מתי אתה אומר? בהודעה האחרונה של שניתנה ב 1.9.16 ואנחנו מדברים על ינואר 15..."

יחזקאל: "אין לי שום עניין להמציא שיחה עם פאינה. כואב לי מאוד לראות את מצבה, הלוואי שהיה מצב אחר. אני ראיתי סגנית שר פנים שמחויבת למדינה הזו"

עו"ד אדרת: "זה דבר שבא לקשר את פאינה לידיעה ואין שום דבר שקושר את פאינה לידיעה לנושא זה".

כפי שניתן היה להתרשם, אל מול חקירה ראשית שהתנהלה (יחסית) על מי מנוחות ועם מעט הפרעות מצד ההגנה, החקירה הנגדית כבר הייתה אופרה אחרת לגמרי. מזכיר הממשלה לשעבר נחקר על ידי עו"ד גיורא אדרת חקירת שתי וערב במשך מספר שעות, כאשר נוכח ניסיונו הרב של העד והעובדה שאין זו עדותו הראשונה בבית משפט, לא בחל עו"ד אדרת בשום אמצעי (לגיטימי) העומד לרשותו במהלך החקירה. זאת, במטרה לסתור חלקים בהודעותיו של יחזקאל ולערער את אמינותו ומהימנותו של יחזקאל בכל הקשור לשאלה האם סגנית שר הפנים לשעבר הייתה מודעת לביצוע עבירות השוחד.

עו"ד אדרת מייצג יחד עם בנו, עו"ד אורן אדרת, את קירשנבאום שהיא הנאשמת מס' 1 בתיק. קירשנבאום מואשמת כי היוותה רכיב משמעותי במכונה משומנת של העברת כספים קואליציוניים לגופים שונים בתמורה להקצאת חוזרת של חלק מאותם כספים לשימושה ולשימוש מקורביה ובכלל אלה יד ימינה - דאוד גודובסקי וזאת - מתחת לרדאר, ללא תיעוד רשמי או תוך תיעוד כוזב.

גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו והיה יחד הח"כית לשעבר הנאשם המרכזי בפרשת השחיתות, הורשע זה לא מכבר בשורת עבירות שוחד והושתו עליו 7 שנות מאסר.

עובד יחזקאל - נחקר 3 פעמים באזהרה והתיק נגדו נסגר מחוסר בראיות

עו"ד אדרת בחר לפתוח את חקירתו של יחזקאל בשאלות אודות חקירותיו באזהרה במשטרה בקשר לנתינת שוחד לקירשנבאום בדמות ייעוץ אסטרטגי חינם עבור קבלת כספים קואליציוניים ללקוחות חברת תארא ייעוץ וניהול פרוייקטים בע"מ (שבבעלותו של יחזקאל). התיק נגד יחזקאל נסגר לפני כשנה מחוסר ראיות.

יחזקאל אישר בעדותו כי במשך כל תקופת היכרותו עם פאינה זו לא ביקשה ממנו מעולם לקבל טובת הנאה.

במהלך עדותו עומת יחזקאל עם מספר רב של מיילים שנשלחו לפני ובזמן שחברת תארא סיפקה שירותי ייעוץ אסטרטגי לחברת הכנסת קירשנבאום אשר העלו מספר סימני שאלה ודרשו ליבון (ואליהם יצטרך להידרש בית המשפט).

נזכיר כי פרקליטות המדינה זימנה את יחזקאל לעדות בפני השופט ירון לוי מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בין היתר, בניסיון להוכיח כי קירשנבאום הייתה מודעת לכך שהתשלום עבור שירותי יחסי ציבור ייעוץ אסטרטגי שקיבלה ממשרד רונן צור וממשרדו של יחזקאל, הועבר בעסקה סיבובית ומושחתת על ידי עמותת איילים ועמותת רוח חדשה שקיבלו בתמורה כספים קואליציוניים.

בכל הנוגע לכספים הקואליציוניים ציין עובד כי זו "פרקטיקה נהוגה עד היום". עוד הוא הוסיף כי "יש לגורמים קואליציוניים כסף שבאמצעותו הם יכולים לקדם נושאים שקרובים לליבם".

בשלב זה שאל השופט לוי, ספק את עצמו ספק את יחזקאל, האם יש הבדל בין כספים קואליציוניים שמועברים כשהמטרה היא פעילות ציבורית שמקדם פוליטיקאי והערך המוסף שהוא נהנה מכך, לבין "בהם המטרה היא לקדם את הפוליטיקאים והפעילות (הציבורית - מ' ש') היא האמצעי".

שאלה זו נותרה ללא מענה ברור וניתן להניח שזו רק אחת מהשאלות עליהם יצטרך לענות בית המשפט בשעה שיכריע את דינה של קירשנבאום.

עד כה הורשעו בפרשה 7 נאשמים, כאשר האחרון הוא משה קליסקי, עסקן ספורט לשעבר, שהודה בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך. זאת, במסגרת הסדרי טיעון שאליהם הגיעו בשלבים שונים של ההליך, לרבות הנאשם המרכזי גודובסקי, שנחשב לזרוע המבצעת של קירשנבאום ברוב המעשים המתוארים בכתב האישום.