רמ"י נגד גדעון ביקל: דורשת שיפנה מקרקעין שחכר ב-1962

על רקע מצוקת הדיור ובשל שינוי ייעוד הקרקע מחקלאית למגורים, פנתה רמ"י לפני כשנה וחצי למשפחת ביקל בדרישה לפנות את הקרקע, אולם הקרקע לא פונתה עד היום • שטח המקרקעין: כ-7.5 דונמים • ביקל הוא דמות ידועה בחקלאות בזכות מאבקו נגד מועצת הפרחים

גדעון ביקל, יור אגרקסקו-כרמל / צילום: איל יצהר
גדעון ביקל, יור אגרקסקו-כרמל / צילום: איל יצהר

פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) הגישה בשם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לבית המשפט המחוזי מרכז, תביעה נגד גדעון ורות ביקל להשבת קרקע לרמ"י בשטח של כ-7.5 דונמים במושב כפר מל"ל. גדעון ביקל הוא דמות ידועה במגזר החקלאי ויזם נדל"ן.

בתביעה נאמר כי לפי חוזה החכירה שנחתם עם משפחת ביקל, תקופת החכירה של הקרקע המוחזקת בידם החלה בשנת 1962 והסתיימה בשנת 1980. מרבית המקרקעין הוחכרו לשימוש חקלאי, בדמי חכירה נמוכים, בהתאם לייעודם החקלאי של המקרקעין.

לא נחתם חוזה חכירה חדש

לדברי רמ"י, במהלך העשורים האחרונים נעשו ניסיונות לחדש את חכירת המקרקעין, אולם בשל תנאים שונים שלא התקיימו לשם הסדרת הזכויות במקרקעין, לא נחתם בין הרשות לבין משפחת ביקל חוזה חכירה חדש.

בשנת 2005, נכנסה לתוקף תוכנית בניין עיר, אשר שינתה את ייעוד הקרקע מחקלאות למגורים.

בתביעה נאמר עוד כי לאור כניסת התוכנית לתוקף, על רקע מצוקת הדיור ולצד אי-הסדרת הזכויות במקרקעין, פנתה רמ"י לפני כשנה וחצי למשפחת ביקל בדרישה לפנות את הקרקע; אולם הקרקע לא פונתה עד היום.

בכתב התביעה נכתב כי "על רקע משבר הדיור ונוכח קיומה של תוכנית אשר שינתה את ייעוד המקרקעין מחקלאות למגורים; בהינתן העובדה שממילא נסתיימה תקופת חוזה החכירה לפני למעלה משני עשורים ומחצה; וכאשר מכל מקום, לפי הוראות חוזה החכירה, רשאית הרשות להביא את החכירה לידי סיום בנסיבות המקרה דנן".

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין לילך דיין, מאיר אסרף ורותם אלקלעי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי).

ביקל: "אלמד את התביעה"

גדעון ביקל, 74, הוא דמות מוכרת במגזר החקלאי, בין השאר בזכות מאבק מוצלח שניהל נגד מונופול מועצת הפרחים, מאבק שנחשב לסנונית הראשונה בתהליך השתחררות החקלאים משליטת מועצות הייצור. את דרכו התחיל ביקל ב-1968 כמגדל וכיצואן פרחים ותוצרת חקלאית. ב-1997 רכש את בורסת הפרחים פלורה בבלגיה, שנמכרה למרכז מסחרי לאחר כ-6 שנות פעילות.

בשנת 2011 רכש ביקל את פעילות חברת אגרקסקו ליצוא חקלאי, שהייתה בבעלות ממשלת ישראל ומועצת הצמחים מידי כונס נכסים. ביקל שימש כבעלים וכיו"ר החברה הרוכשת, ששמה הוסב לאגרקסקו כרמל. במקביל לפעילותו החקלאית, עוסק ביקל בפעילות נדל"ן בתחומי הייזום והפיתוח, והוא בעליו של קניון הדרים בנתניה.

גדעון ביקל אמר בתגובה: "אלמד את התביעה, ונשמיע את טענותינו בבית המשפט".