הקבינט הבטחוני אישר: 5 מיליארד שקל למיגון הצפון

הקבינט הבטחוני אישר את התוכנית למיגון צפון המדינה בהיקף של 5 מיליארד שקל • הפרויקט יכלול גם מוכנות לרעידות אדמה, מלבד מיגון מטילים

הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר
הקבינט המדיני-ביטחוני מתבוננים על תוכניות מיגון של פיקוד העורף / צילום: טל שניידר

הקבינט המדיני-ביטחוני, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט להקים צוות משותף בראשות המטה לביטחון לאומי ובהשתתפות משרד הביטחון, משרד האוצר ומשרדי ממשלה נוספים שיגבש בתוך 60 יום תכנית רב-שנתית בהיקף של כ-5 מיליארד ש"ח לשנים 2019-2030 להמשך פעילות מיגון העורף וכן לשיפור המוכנות לרעידות אדמה ולמצבי חירום.

כמו כן, הטיל הקבינט על הממונה על התקציבים באוצר ועל מנכ"ל משרד הביטחון להצביע תוך שלושה שבועות על מקור תקציבי של 500 מיליון ש"ח מתוך תקציב התכנית האמור, לביצוע בשנים 2018-2019 לצורך מיגון מוסדות ציבור, מבני מגורים ומיגון נוסף בהתאם לסדרי העדיפויות של פיקוד העורף.

שר האוצר משה כחלון אמר בפתח ישיבת סיעת כולנו בכנסת כי "פני פחות משעה סיימנו קבינט בטחוני מדיני בנושא מיגון העורף. אישרנו את מימון התכנית הרב שנתית בהיקף של כ-5 מיליארד שקל". לדברי כחלון "כל הפרויקט יהיה תחת פיקוד העורף והוא ינחה על היישום מבחינה מקצועית. 500 מיליון שקל יעברו באופן מיידי כבר במהלך 2018-19".

כחלון הוסיף "נקים צוות מיידי ליישם את התכניות האלו החלטת הקבינט היא שתוך 21 ימים נביא את המקור של ה-500 מיליון שקל המיידים. הועדה שתדון ביתר התקציב תביא תכניות לקבינט עד 60 יום".

משר הביטחון אביגדור ליברמן נמסר: "תכנית 'מגן לעורף' שגיבשנו במערכת הביטחון יוצאת לדרך. 500 מיליון שקל יאפשרו לנו להריץ באופן מיידי את תכנית המיגון, כשעל ביצועה יופקדו פיקוד העורף ומשרד הביטחון. שאר המקורות לתכנית, בסך 5 מיליארד שקל, יסוכמו במקביל עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על האמון במערכת הביטחון. זוהי החלטה היסטורית לתושבי הצפון, לערים שיושבות על השבר הסורי אפריקני ולעורף הישראלי כולו".

התוכנית תהיה משולבת עם פיקוד העורף ותכלול גם מוכנות לרעידות אדמה וגם מיגון מטילים. במסגרת המיגון תהיה התמקדות בכ-300 רשויות מקומיות בצפון, בטווח של עד 45 ק"מ מהגבול וב-6 ערים בצפון ובדרום שיושבות על השבר הסורי אפריקני ונמצאות בסיכון לפגיעה בתרחיש של רעידת אדמה. 

הקבינט המדיני-ביטחוני סיים לפני זמן קצר ביקור בפיקוד העורף ודיון על מוכנות העורף האזרחי למצבי חירום. בביקור שתוכנן מראש לפי תוכנית העבודה השנתית, הוצגה בפני חברי הקבינט תמונת המצב על מוכנות העורף לתרחישי חירום ביטחוניים ולרעידות אדמה.

בנוסף התוכנית תכלול:

- סיוע בבניית ממ"ד לכל אזרח עד לטווח של 45 ק"מ מגבול הצפון

- הכשרת לפחות 550 מקלטים ציבוריים בטווח של עד 45 ק"מ מגבול הצפון והבאתם לכשירות של 100%.

- מיגון תשתיות קריטיות בכל אזור הצפון.

- מיגון כלל השירותים החיוניים בצפון: כ-800 בתי ספר וגני ילדים, כ-65 מוסדות רווחה, מיגון השירותים ההכרחיים בבתי החולים הגדולים בצפון, מיגון עשרות מרפאות עד לטווח 45 ק"מ.

- חליפת מיגון מלאה לכלל הישובים צמודי הגדר.

- חיזוק מוכנות הרשויות המקומיות בצפון, מוכנות מלאה של כלל רכיבי הג"א.