עובד יחזקאל העיד בפרשת "ישראל ביתנו": "עבודתנו נקייה"

מזכיר הממשלה לשעבר התייצב היום לעדות ב"פרשת ישראל ביתנו", במסגרתה מואשמת סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לתקציבים קואליציוניים • "אנחנו עושים עבודה מאוד נקייה ואיכותית שמקדמת הרבה מאוד נושאים ציבוריים במדינה"

עובד יחזקאל / צילום: אוריה תדמור
עובד יחזקאל / צילום: אוריה תדמור

"כשהייתי מזכיר ממשלה הגענו להבנה שלא נאפשר תקציבים קואליציוניים אבל כל עוד המדינה מאפשרת את זה, זה תקין. המרחב המדינתי הוא מרחב שמחייב משאבים. אין לך שחקן במגרש הציבורי שלא נזקק למשאבים. איך אתה מייצר את המשאבים - זה אירוע מאוד נוכח בחיים הציבוריים. בעבר זה היה אזור פילנתרופי וכיום זה כבר תקציבים קואליציוניים", כך העיד היום (ב') מזכיר הממשלה לשעבר, עובד יחזקאל, במשפטה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום בפרשת "ישראל ביתנו".

קירשנבאום מואשמת, בין היתר, בקבלת שוחד בתמורה להעברת כספים ממשלתיים-קואליציונים של מפלגת ישראל ביתנו. עוד מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר כי ב-2014 הגיעה לסיכום מושחת עם עמותת "איילים" לפיו בתמורה לכך שקירשנבאום תעביר ל"איילים" כספים ממשלתיים-קואליציונים של מפלגת ישראל ביתנו, תשלם העמותה עבור שירותי יחסי הציבור שסיפק משרדו של צור לפוליטיקאית הבכירה.

יחזקאל, שסיפק לקירשנבאום ייעוץ אסטרטגי - לאחר שפרש מתפקידו כמזכיר הממשלה והקים את חברת הייעוץ האסטרטגי ת.א.ר.א - נחקר בעצמו כחשוד במסגרת פרשת "ישראל ביתנו", אך התיק נגדו נסגר.

על פי עדותו הכיר את קירשנבאום כאשר כיהנה כסגנית שר הפנים. "פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים ומזכ"לית המפלגה הייתה כתובת ראויה ורצויה של תקציבים קואליציוניים, ובהחלט פנינו אליה כמו לגורמים אחרים במטרה לסייע לאינטרסים ציבוריים בלבד", העיד יחזקאל. לדבריו, "היה ניסיון שנכשל לצערי לעזור למוזיאון טרומפלדור שעד היום הוא פצוע". המוזיאון לא היה לקוח של יחזקאל, ואולם זה העיד כי פעל לטובתו מכח פעילותו הציבורית, ופעילות הפרו בונו.

"חלק מהפעילות היא פרו בונו, הייתה לנו הבנה שאם יקבלו משהו גם אנחנו נקבל", העיד. עוד העיד, כי פנה אל קירשנבאום גם בשם התאחדות הסטודנטים בישראל ונאות קדומים, "במטרה שתעזור לנו בהעברת תקציבים קואליציוניים תקינים".

פאינה קירשנבאום בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
 פאינה קירשנבאום בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

השופט ירון לוי, בפניו מתנהל המשפט, שאל את יחזקאל, "האם אני יכול לבוא אליך למשרד ולהגיד שהמטרה שלי לעשות שימוש בשירותים שלכם כדי לקבל כספים קואליציוניים?", וזה השיב: "לא. המדינה לא מתקצבת גופים חלשים. המדינה תהיה שותפה עם גופים שיכולים לייצר בעצמם. המדינה תעזור לגוף שיש לו מספיק עוצמות שהוא יכול ליזום".

השופט הקשה שוב: "ואם אני גוף כזה, בשנת 2014, ואני רוצה תמיכה כזו של כספים קואליציוניים אז אתם הכתובת?" - ויחזקאל השיב: "אנחנו כתובת של גיוס משאבים בהיבט הרחב שלהם וכל עוד המדינה מאשרת את זה, זה בהחלט הליך תקין".

יחזקאל העיד כי פנה אל פאינה בשם מספר לקוחות לצורך קבלת תקציבים, ובהמשך היא אף פנתה אליו מיוזמתה. "יום אחד קיבלתי טלפון מפאינה. היא שאלה אם אנחנו כותבים החלטות ממשלה, וקישרה אותנו לראש עיריית נצרת עילית. לא היה לו כסף ולבסוף הוא מצא עמותה שראתה לנכון לממן את זה".

לשאלת התובע, עו"ד יונתן קרמר, אם הבטיח לקרישנבאום משהו בתמורה לקישור שהיא עשתה אל הלקוח, השיב יחזקאל: "לא. חבל לי שאתם לא מכבדים את המקצוע שלנו. אנחנו עושים עבודה מאוד נקייה ואיכותית שמקדמת הרבה מאוד נושאים ציבוריים במדינה".

בהמשך העיד יחזקאל על פנייתה של קירשנבאום אליו בשנת 2013, והתעניינותה בשירותי הייעוץ שלו, במטרה לקדם את מעמדה הציבורי והפוליטי. "בשלב מסוים פאינה... אנחנו מתחילים לדבר כיצד אפשר לייצב את המיצוב הציבורי שלה. אני מבקש לזכור את זה שאנחנו מתייחסים לפאינה של לפני החקירה, לפני כל מה שהתגלה. ואז היה לה מעמד, והתחילו שיחות כיצד נכון לעשות את זה. איך נכון ליצור בולטות".

לשאלה למה סגנית שר צריכה ליצור בולטות לעצמה, השיב יחזקאל, כי "פוליטיקאי צריך לעמוד לבחירה כל 4 שנים ואצלנו כל שנתיים וחצי... בדמוקרטיה הישראלית יש מפלגות דיקטטורה ומפלגות פריימריז, ופאינה שייכת לחלק הראשון".

לדברי יחזקאל הם נפגשו פעמיים שלוש בבית קפה ובמשרדו, והוא הציע לה להיפגש עם יועץ התקשורת רונן צור. רונן צור, אחד מיועצי התקשורת המוכרים בארץ, העיד בינואר השנה במשפט בנוגע לתת-פרשה הקשורה בעמותת איילים במסגרתה מואשמת קירשנבאום כי סיכמה שבתמורה לכך שתעביר לאיילים כספים ממשלתיים-קואליציונים של מפלגת ישראל ביתנו, תשלם העמותה עבור שירותי יחסי הציבור שסיפק משרדו של צור לפוליטיקאית הבכירה. צור העיד בין היתר כי היה ברור שקירשנבאום עומדת מאחורי התשלומים. "היא הלידר", העיד.

יחזקאל ציין כי הוא היה זה שהמליץ לקירנשבאום על רונן צור, ופאינה והוא קבעו פגישה עם צור. "עיקר הפעילות היא קידום יחסי ציבור ואני לא חברת יח"צ. היו שתי פגישות משולשות שלי, רונן ופאינה", העיד. "המפגשים האלה הם מפגשים חברתיים וראיתי פגישות כאלה של שופטים... אני מניח שכבוד השופט לא יופתע שלשופטים יש אנשי יח"צ. עכשיו הנשיאה שכרה יועץ תקשורת".

על דברים אלה הגיב השופט: "עכשיו הפתעת אותי".

באשר לשאלה מה סוכם לגבי התשלום לשירותי היח"צ שיתנו, השיב יחזקאל, כי "התייעצתי עם היועץ המשפטי ואמרתי לה ששירות כזה יכול להתקבל רק באופן מסודר עם תשלום באופן שקוף".

בתגובה לדברים תהה השופט לוי "למה צריך לקבל ייעוץ על זה? אתה יכול להגיד לי איזה חשש קינן בליבך?"

יחזקאל השיב: "אתה דואג להיות בסדר, ולהסיר ספק מכל מקום שאולי יהיה ספק", והמשיך בעדותו על שכירת השירותים על ידי קירשנבאום: "ואז פאינה ביקשה לקבל שירות מקצועי. יח"צ מרונן צור ואסטרטגי מת.א.ר.א. ואז אמרנו ששירות כזה יכול להתקבל רק בתשלום ובאופן גלוי, והיא אמרה שאין לה מקור מימון. ואז הפסקנו את הפגישות ולא קרה כלום, ואז בשלב מסוים קיבלתי טלפון מפאינה שאמרה שקיבלה מקור תקציבי ושאלתי אותה אם המקור הוא תקין פוליטית והיא אמרה שכן. אמרתי שעיקר העבודה צריכה להיות מול חברת היח"צ... פאינה אמרה שהיא תתקשר מול רונן צור ואנחנו נהיה ספק משנה של צור שזו פרקטיקה נהוגה. מבחינתי זה היה בסדר, כי עיקר העבודה היה יח"צ והסכמתי שרוב התקציב ילך ליח"צ".

השופט לוי: "דיברתם אז על מספרים?"

יחזקאל: "לא זוכר את הפרטים. התוצאה הייתה התקשרות בגובה 20 אלף שקל, שאנחנו נקבל 7,000 שקל והיתר ילך ליח"צ מתוך הסכמה שלי שרוב הפעילות צריכה להיות בנושא היח"צ".

עוד העיד יחזקאל, כי "במשך 4 חודשים נעשתה עבודה שבחנה את הנושאים האסטרטגיים בהם צריכה פאינה להתמקד ובמקביל נעשים יחסי תקשורת".

לטענתו, הוא חשב שפאינה משלמת להם את השכר בעבור השירותים.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה עובד יחזקאל מתייצב על דוכן העדים בפרשת "ישראל ביתנו". בדצמבר אשתקד העיד יחזקאל במשפטם של "נותני השוחד" בפרשה, שהתנהל במקביל למשפטה של קירשנבאום, אך בכתב אישום נפרד. לפי כתב האישום שהוגש כנגד מספר ראשי עמותות (אשר חלקם בינתיים חתמו על הסדרי טיעון ונגד אחרים נסגר התיק), עמותת איילים נתנה שוחד לקירשנבאום, באמצעות תשלום שכרם של צור ועובד כאמור (זאת באמצעות עמותת רוח חדשה, שהייתה שותפה לפרויקטים שקידמה איילים). יחזקאל אמר בעדותו הקודמת, כמו גם היום, כי לא ידע שהתשלום נעשה בצורה סיבובית שכזאת, וכי כשגילה זאת הוא הזדעזע מכך.

"באותו רגע שהבנתי שהגורם שמשלם את תשלום הכסף הוא עמותת איילים - אני מבין שהכסף שחשבתי שממן את העבודה הוא לא מה שחשבתי, והסתבר לי שגורם ציבורי משלם עבור שירות שניתן לגורם אחר - ביקשתי להחזיר את כל הכסף והפסקתי את ההתקשרות", העיד.

בדברים אלה התייחס יחזקאל לתכתובת מייל שהציג לו עו"ד קרמר, ממנה עולה, כי נודע לו שהתשלום עבור השירות שסיפקה ת.א.ר.א לקירשנבאום, שולם על ידי עמותת איילים. לשאלת עו"ד קרמר כיצד פעל בזמן שהבין זאת לראשונה, השיב יחזקאל: "ביקשתי להחזיר את כל הכסף והפסקתי את ההתקשרות עם פאינה". לשאלת בית המשפט, כיצד פאינה את הידיעה שת.א.ר.א מפסיקה לספק לה שירותי ייעוץ אסטרטגי, השיב יחזקאל, "שהיא מבינה". עו"ד קרמר הקשה על יחזקאל ושאל, האם הוא בטוח שהודיע על סיום ההתקשרות לפאינה. על כך השיב יחזקאל, "למיטב זכרוני כן".

יחזקאל ציין עוד, כי לאחר שגילה כי איילים נושאת בתשלום עבור השירות שסיפק לפאינה, הוא דיבר עם "כולם במשרד" ואמר להם "שהייתה כאן שגגה". לדבריו, הוא ביקש להשיב את הכספים שקיבלו למשרדו של רונן צור, וכך גם חשב שקרה בפועל. ואולם לדבריו, במהלך חקירתו במשטרה (יחזקאל נחקר 3 פעמים באזהרה), נודע לו, כי חרף בקשתו מסמנכ"ל הכספים להשיב את הכספים שקיבלו מרונן צור, הדברים לא נעשו בפועל וזאת, בהמשך להחלטתם של סמנכ"ל הכספים של ת.א.ר.א והיועץ המשפטי של ת.א.ר.א שלא להשיב כסף שלגביו ניתן שירות בפועל.

יחזקאל העיד כי "בשלב מסוים דיברה איתי פאינה על חברת הכנסת ליה שמטוב ושאלה אם אפשר לסדר לה עבודה". יחזקאל ציין, כי מדובר ב"פרקטיקה נהוגה".

יחזקאל ציין, כי בשלב הראשון, הוא חיפש לחברת הכנסת לשעבר עבודה בגוף אקדמי, אך אופציה זו ירדה מהפרק נוכח העובדה שלא היה לשמטוב תואר אקדמי.

לשאלת עו"ד קרמר מדוע דווקא ליה שמטוב, ענה יחזקאל "כל מי שיפנה אלי ויבקש עזרה במציאת פרנסה אני אעזור לו בשמחה גדולה ובמסירות רבה....היא הייתה חברת כנסת ונשארה ללא עבודה". יחזקאל התייחס גם לנושא השכר של שמטוב, וציין כי פאינה ביקשה ממנו למצוא לה עבודה סביב משכורת של 20 אלף שקל. בהקשר זה, השמיעו במהלך העדות, שיחה שהוקלטה במסגרת החקירה הסמויה, שהתקיימה בין גודובסקי לבין יחזקאל, במסגרת השיחה, עולה שמה של ליה שמטוב וכן לכאורה ניסיון לתפור לליה שמטוב תפקיד כלשהו שיספק לה משכורת דומה או קרובה למשכורת שקיבלה כחברת כנסת.