מה גרם למניית פרטנר לזנק ביומיים האחרונים?

"הסיבה לזינוקים במניית פרטנר היא פרסומים שלפיהם בעל השליטה סבן קרוב לרכישת לאומי קארד", אומרים ברוסאריו • "שירותי התקשורת הופכים לאט-לאט לקומודיטי, ומשוועים למנועי צמיחה נוספים"

חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי
חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי

מניית פרטנר  נסחרה היום בשעות הצהריים כמעט ללא שינוי, אחרי שני ימי מסחר של עליות חדות: אתמול זינקה המניה ב-7%, אחרי שביום חמישי היא טיפסה ב-5.2%. למרות ההתלהבות המחודשת סביב המניה בימים האחרונים, פרטנר עדיין רושמת תשואה שלילית של כ-32% מתחילת 2018, בעקבות התגברות התחרות בשוק הסלולר הישראלי, עם כניסת אקספון לשוק.

"בימים האחרונים מתנהגת מניית פרטנר קצת שונה מהמתחרה העיקרית שלה (סלקום עלתה ב-3% ביומיים), והסיבה לכך היא פרסומים שלפיהם חיים סבן (בעל השליטה בפרטנר) הוא הקרוב ביותר לרכישת חברת האשראי לאומי קארד", אומר היום ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר.

"המשקיעים מתחילים להסתכל על חברות סלולר בצורה כזאת: שירותי התקשורת הופכים לאט-לאט לקומודיטי, ומשוועים למנועי צמיחה נוספים. המשקיעים מבינים שכל הדאטה ששמור אצל חברות הסלולר ואצל חברות האשראי הוא הנכס הגדול". נזכיר, שפרטנר הודיעה לאחרונה שהיא בוחנת כניסה לפעילות בתחום כרטיסי האשראי, כשהיא "נמצאת בתהליך בחינת מנועי צמיחה חדשים".

יעקובי אומר שאם מסתכלים על חברות סלולר ועל חברות כרטיסי אשראי כעל מועדוני לקוחות ולא כעל נותנות שירותים בתחומים שלהן, הרי שהסינרגיה בין שני התחומים ברורה, וזאת מעצם היכולת שלהן לדעת על כל לקוח הרבה יותר, ולהציע לו מה שהוא צריך - on demand ומבוסס על מיקומו. "השוק נותן פה קרדיט לכך שהחברות מחזיקות במידע בעל ערך רב", הוא מוסיף.

סינרגיה שייקח זמן להוציאה לפועל

בשלב זה, לא ידוע אם רכישת חברת האשראי (אם וכאשר תצא לפועל) תתבצע ישירות על-ידי פרטנר, או בקונסטלציה אחרת על-ידי סבן. קבוצת סבן מחזיקה כיום ב-29.4% ממניות פרטנר. מכל מקום, לדברי יעקובי, גם אם הסינרגיות ברורות, יש גם סינרגיות תפעוליות שייקח לחברות זמן להוציא אל הפועל, וישנם סימני שאלה בנוגע למה שיהיה מותר לעשות ומה לא מבחינה רגולטורית במימוש אותן סינרגיות. "בטווח הארוך יותר, בעוד חמש שנים - חברת סלולר אמורה להפוך למועדון לקוחות. אני מעריך שזה יקרה בצורה כזאת או אחרת גם בסלקום".

בהתייחסות כללית יותר לשוק התקשורת, יעקובי אומר כי "התחרות בסלולר לא נרגעה ובשוק הטלוויזיה גם קשה. שוק התקשורת הישראלי רחוק משיווי משקל ואין פתרון שנראה באופק, וזה כמובן משפיע על כל המניות מתחילת השנה".

פרטנר נסחרת בשווי של 2.5 מיליארד שקל, ושווי החזקתה של קבוצת סבן בפרטנר הוא 744 מיליון שקל. שווי ההחזקה נמוך משמעותית מהיקף ההלוואה שעל הקבוצה להחזיר להאצ'יסון מהונג קונג, בעלת השליטה לשעבר בפרטנר, בתחילת 2020.

מדובר בהלוואת מוכר בסך 300 מיליון דולר (יותר מ-1 מיליארד שקל), שנלקחה בשנת 2009 על-ידי חברת סקיילקס של אילן בן דב, בעת שרכשה את פרטנר מהאצ'יסון, הנמצאת בשליטתו של המיליארדר לי קה-שינג, כשהבטוחה להחזרתה הייתה מניות פרטנר הנרכשות.

עם העברת השליטה בפרטנר מסקיילקס לידי חיים סבן, בסוף 2012, לקח על עצמו הבעלים החדשים גם את הלוואת המוכר של האצ'יסון, הנושאת ריבית של כ-2% בשנה. לאחרונה היה מי שהעריך כי סבן עשוי לוותר על ההחזקה בפרטנר ולהחזירה לידי האצ'יסון, ובכך לקבע הפסד של כחצי מיליארד שקל שנגרם לו, "על הנייר" בינתיים, מהשקעתו בפרטנר. עם זאת,  כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", קבוצת סבן נמצאת במגעים עם האצ'יסון במטרה להאריך את מועד הפירעון הנוכחי של ההלוואה.